|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa en BMW och undrar hur det ligger till på rostfronten. Hur gammal bil vågar man köpa innan rosten börjar dyka upp? Bor i Sthlms området så det är ju endel salt på vägarna vintertid. (Som ni kanske förstår så har jag aldrig ägt en BMW förut) | |
|
Bmw har överlag lika bra/dåligt rost skydd som vilket annat bilmärke som helst från fabrik. Vilken modell funderar du på att köpa. Själv har jag fått för mej att e30 gärna rostar i nederkant på bakluckan. Tycker nästan att det är så på varenda e30 man ser. För att undvika rost så finns det bara en bra metod och det är att tvätta bilen ordentligt regelbundet, specielt på vintern. Tänk även på att snabbt lägga igen stenskott med lite färg. När du köper bil ska du kolla nogrant efter om bilen är omlackad. Den kan vara det pga rostlagning och du har ju ingen anning om hur seriös den lagningen är! Undvik att köpa bilar som är rostlagade. Det är alltid sämre än orginal lack. Men om man nu ska precisera sej efter årsmodell vilket man igentligen inte kan eftersom det beror så mycket på hur bilen har vårdats. Man kan nästan säga att nånstanns bilar äldre än 95 får man räkna med att det har börjat krypa litegran nånstanns, det är helt normalt. Och det gäller alla bilmärken som rullat i sverige pga av det j*vla saltet. Lycka till med ditt BMW köp! |
|
|
Sök på "rost" här, så får du en hel del läsning. Klart är att dom rostar i alla fall, även förvånansvärt mycket på nyare BMW. När det gäller rost är en tuff-kote dinolbehandling eller dylikt en billig försäkring, den allvarligaste rosten är den som kommer inifrån balkar osv. En kexig skärmkant är inte vacker, men balkrosten är totalt livsfarlig, bilen absorberar inte krockkrafterna alls som det är tänkt. Just därför oseriösa rostlagningar ska undvikas, du vet aldrig hur bilen beter sig vid en krock. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Det verkar finnas veäldigt många e36:or 91-94 som har rost i nederkant på bagageluckan samt skärmkanter. Jag skulle nog ha satsat på en senare än 96. |
|
|
Instämmer totalt där, min egen 320 har haft lite rost i vänster bakskärm samt höger framskärm. I övrigt är den dock helt rostfri såvitt man kan se med blotta ögat! Har kollat bakom främmre och bakre "kofångare" samt under bilen, hjulhus osv... Verkar överlag ha klarat sig bra mao. // Björn |
|
|
Jag har rostlagat min E30 i nästan två månader nu. Inte så aktiv har jag varit. Håll utkik nere vid trösklarna och framskärmarna kan vara upprostade. Även bakom framskärmarna vid domkraftsfästena kan det vara helt upprostat såsom på min. Under stötfångaren bak kan det se illa ut också. Har gjort av med 8000kr på nya skärmar, lack, färg, rostskydd och svetsning nu. Mycket slit och släp men det blir ganska fint... Förhoppningsvis håller det i 3-4 år till. |
|
Buggen |
Jag har själv en E30 som jag ser har börjat rosta lite under dörrarna (har en coupé så som tur är finns det bara två dörrar). Annars är det väl som alla andra redan sagt. En liten detalj bara. Har bilen gått norrut där vi har ett lite kallare klimat som kräver kupévärmare stor del av vinterhalvåret så skall du kolla dörrkanterna närmast gånggärnen! Längst ner på dörren mellan tröskeln och dörren (mot framskärmen alltså) är det vanligt att det bildas is om man använder kupévärmare (som smälter is/snö som blir till vatten som rinner ner och lägger sig på detta ställe och fryser då du inte har i kupévärmaren). Detta medför att dörren inte går att öppna fullt ut pga av att isklumpen "tar emot". Är man lite våldsam kan man lätt få ett veck (lika med rost över tid) på dörren just framme vid skärmen om man inte uppmärksammar detta. VANLIGT PROBLEM! Kolla detta! Lycka till! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.