AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
649

Är det någon årsmodell av E38 serien jag skall passa mig för?

Jag går i valet och kvalet i att lämna tillbaka min tjänste bil och i stället köpa en begagnad E38, priset på dem beror bla av vilket tillverknings år den har. Personligen tror jag int jag har något emot att åka i en lite äldre bil som inte gått för långt, bara den är välutrustad. Jag har dock inte hittat någon information om vad som skiljer årsmodellerna åt, och om det är någon modell man bör passa sig för.
Jag är tacksam för alla svar som kan hjälpa mig framåt i denna fråga.

Tack på förhand!

no
3.595
nofx16
BMWCS[syd]#5120
Generellt sett så är det ju så att den första årsmodellen bör undvikas, och att modellen blir bättre med åren. Ju nyare desto bättre, alltså.

Vad som specifikt ändrades på E38 överlåter jag till experterna i detta ämne att berätta :)

Välkommen till BMWPower forum!

Mvh,
Kalle - BMWCS[syd]#5120
____
Länk
Scheckheft
Hej och välkommen till BMWPower.
Modellerna 94-95 med M60 motorerna hade/har problem med lösa bultar till oljepumpen (730, 740). 95 kom 750 modellen. Första modellerna med adaptiv automatlåda. Byt gärna olja i dem för bättre livslängd.
3/96 kom 4,4l V8 motorn med bl a steptronic som tillval. 96 kom också 728 modellen. 735:an avlöste 730.
9/96 (årsm 97) sidoairbags standard, före det som tillval
9/98 kom den stora faceliften med bla förändrad front, sparklådor, modifierad motor med vanos, aktiv komfortsits mm. .
Mer kan du läsa här
Länk
och här
Länk
Vilken modell du ska välja låter jag vara osagt. Provkör alla för att bilda dig en uppfattning.
Saker att titta på vid köp:
* servicebok
* kontroll av mätarställning
* bromsar (skivor)
* katalysatorer
* pixelproblem i MID
* läckage vid styrservon (slangarna)
* allt el ska fungera
* vissa modeller har rost vid bagageluckan
* bultar till oljepumpen (M60)

Säkert något jag glömt ...

Lycka till med bilköpet

Mvh
Scheckheft

Tack för alla lärorika och snälla inlägg, jag skall lägga dem på minnet nä jag går ut och letar bil. Jag kommer säkert att behöva er hjälp flergånger.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.