|
|
|
|---|---|
|
Jag har en fast monterad Bosch telefon modell skitgammal. Bilen den sitter i är importerad och är en -89a. Har försökt att prata med Bosch och dom har ingen aning om vad det är för telefon.(helt ointresserade) Frågan är om det finns någon som kan något om detta eller om det bara är att slita ut skiten. Jag har provat med alla variater av kort både 3 och 5 volt. Råd? Felix | |
|
Ja finns det ett SIM-korts fack så är det definitivt en GSM-lur. I NMT så finns inga SIM-kort. Och NMT fanns t.ex inte i Tyskland. Harri Nikander |
|
|
Jodå det finns ett fack för kort och telefonen fungerar på det viset att det lyser i luren osv. Jag får upp meddelandet: Karte unlesbar. Den kan alltså inte läsa kortet. Grejen är också den att det står inte gsm på boxen i bagaget så man blir ju lite fundersam. Felix |
|
| Jag läste någonstans på forumet att det i tyskland fanns någon typ av GSM liknande telefoner som ej var GSM utan någon annan typ av mobiltelefon. Tror bara den fanns i tyskland. detta gällde dock siemens telefoner. | |
|
Tyvärr så är det ingen GSM du har om den är originalmonterad. Fanns en variant/föregångare av GSM i Tyskland som jag nu inte kommer ihåg namnet på. Använder ett också ett kort men det är inget du får tag på nu varken i Tyskland eller Sverige. Frågan var uppe för ett tag sedan i forumet så du kan nog söka info även där. |
|
|
Hade dom verkligen SIM-kort i den mobilstandarden, tveksam.. Harri Nikander |
|
|
Jag var hos en radiohandlare som sålt mycket telefoner till bilar. Han sa att det var en variant som inte längre finns i Tyskland. Ett ganska smidigt svar om man inte riktigt vet. Jag har läst om den tidigare diskussionen här i forumet och där sägs att det går att bygga om telefonen om man tar delar från en gsm telefon. Jag har tagit isär allt och kollat lite, men det känns som om allt ryker ut ur bilen och i containern. Man kan väl aldrig få nog med prylfack. Felix |
|
|
Kortbaserat system för mobiltelefon fanns före dagens GSM system med SIM-kort. Systemet är troligen ett D-NETZ, C-NETZ som användes i Tyskland med telefoner från bland annat Siemens o Bosch. Standardmonterade telefoner från sent 80 o tidigt 90 tal verkar vara av den typen på Tysksålda BMW bilar. När GSM började monteras varierar antagligen beroende på ägarnas tekniklust och plånbok, men tidiga GSM fanns ute 93-94 från vissa leverantörer. På försöksstadiet samt tidigt marknads stadium fanns ett antal olika system i Europa under 80-talet som tävlade om att bli den standard som GSM så småningom lyckats bli. Har själv en Motorola telefon som inskaffades i syftet att studera konstruktionen från 1987 med ett chipbaserat system som informationsbärare. Korten kallades inte SIM kort för det ordet var inte "uppfunnet" utan de brukade beskriva det med Microchipkarte och liknande benämningar. Mikrochipkort har i större skala använts till olika produkter och tjänster sedan början på 80-talet, utvecklingen liknar till mycket PC:ns i fråga om kapacitet, operativsystem, energiförbrukning mm. Tyskland och Frankrike har alltid legat långt framma vad det gäller tekniken och användandet. |
|
|
Sedär, alltid lär man sej nåt nytt. Trodde inte att man kört med "sim-korts" baserade system innan GSM. Harri Nikander |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.