AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
893

Bilprovningen och huvscoop?

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Jag tänkte bygga ett litet huvscoop på E28:an för att få in mer luft till det avskärmade konfiltret.

Vet någon hur Bilprovningen ställer sig till sådana saker? Jag vet att sk. "kylarprydnader" brukar få underkänt på studs, då de (hör och häpna) anses kunna skada fotgängare man kör på, avsevärt mer än själva bilen.

Säg att scoopet sticker upp ett par centimeter över huven?

Hur mycket HK tror ni det ger? Jag satsar på 70-80 extra hk, få se om vi når det!! ;) ;) ;)
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Ett par cm är inga problem förutsatt att det inte skapar vassa kanter eller liknande...

Jag tror man räknar 10hk/cm scoop över huven... ;)

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Hehe! ;) Det tar jag som ett löfte... tack för infon!
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
Annars justerar du bara upp huven lite i framkant, lätt att återställa när utseende prioriteras. Kom även ihåg att luften ska ta sig ut nånstans, annars blir det inte mycket luftintag av scoopet.

Håller helt klart med om hästkraftsangivelsen :)

Sex på alla fyra, roligast så!
mackan325
Eller plockar väck helljusstrålkastaren på vänstersidan, men det har du säkert redan tänkt på?
Vad säger sbp om det och eventuellt polisen om man bli stannad ???

Jag har nämligen funderat på det också men inte vågat göra den operationen....

Om man ska göra det hur ska jag bära mej åt att ta bort ena helljuslampan ???

Billy B-10
Länk
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det blir anmärkning och eventuellt böter, du ska ha två helljus!

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

qu
1.275
quixotic2
530i -01
M3 -88
745iA Highline -86
2000CS -68
Japp, två helljus är det som gäller, det har jag också förstått efter att ha forskat lite.

Jag tänkte försöka hitta något diskret scoop att ha vid luftfiltret, men det var lite DYRT! De vill liksom ha 675:- för en liten plastbit... :(

Det är ju trots allt till bus-bus-bilen, och jag satsar på att pop-nita dit grejjerna. Någon som har tips på "billiga huvscoopsbutiker"? :)
Visa användare
ProPro-medlem
3.537
Abbe
BMW M2 Competition-19
BMW 323 cab-00
BMW CS 2802
Kolla på bildelsbasen, kadet GSI har luft intag i huven, borde inte kosta allt för mycket.

Mvh Abbe
Länk
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
quixotic2> Mest möjliga luftintag för huvmontering hittar du väl på en nyare jappspickis med tic-diesel, tex HiLux. Värre än på en Celica :) Sen om det är snyggt eller inte är en annan fråga.
Visa användare
406
Laban

BMW 540ia -93
ang, detta med "tratt" i stället för heljus!- vet att de inte gillar att man har så.(polisen)
-men om man har kopplat hel o halv i "yttre" ljusen o tar bort båda inre ljusen då borde det ju passera elller?

tratt är ju idealiskt för att ta in luften o sedan låta den blåsas ut i ett diskret lites scoop på huven! frisk kall luft cirkulerar då runt filtret hela tiden :)

www.realcar.se har ju en webbutik som man kan spana i vilken modell man skulle vilja ha...

annars fungerar det med ett hål o lite streckmetall oxå...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.