AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.605

Irritation på försäkringsbolag!

Sida 1 av 2
Ji
2.380
Jimmyboy
530e xDrive Touring M-sport -21

Min far fick nyligen sina M3 speglar avsparkade och anmälde då detta både till polis och till Länsförsäkringar. Vid första samtalet med LF så sa killen där att fassan hade 1800kr i självrisk, och då sa fassan att han haft bekanta som blivit offer för samma stölder och sluppit undan självrisk pga. bilen va larmad. Killen på LF sa att "han skulle se vad han kunde göra" men sa oxå att han på semester men att ärendet gick över till en kollega. Denna kollegan hörde av sig för en stund sedan och sa iskallt att självrisken låg på 1800kr larm el. ej larm! Så allt som det hänger på när man tar kontakt med sitt Förs. bolag är att ha tur att få snacka med rätt kille/tjej. Detta resulterar i att bolaget behandlar kunder VÄLDIGT olika och orättvist. Hade jag varit min far hade jag tagit alla min försäkringar hem, bilar mm och flyttat vidare till ett stabilare och seriösare bolag!!!

Hur har d fungerat får er andra som råkat ut för liknande händelser? Både LF och andra bolag? Hur kan de anställd på bolagen "trolla" bort vissa självrisker?

Mvh Jimmy

Länk
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
Det är som du skriver. Det beror på vem man pratar med. Det märkte jag när jag jagade en ny försäkring.
Jag fick 3 olika priser från 3 olika personer vid samma bolag.

"Oj! Det känns som ett flygplan - Snälla! Bromsa! Jag vill kliva av"
Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
Det är nog inte LF ni skall vara sura på utan på idioten som sparkade av backspeglarna. Om det i försäkringsbolagets villkor står att självrisken skall gälla så får man acceptera det, även om det i annat fall varit så att LF låtit en kund "slippa" självrisken. Världen är orättvis, så är det bara. Det verkar som många tror att försäkringsbolagen är någon typ av ideell förening som skall värna om allas premier, verkligheten är sådan att det är näringsidkare som alla andra företag vilket går ut på att tjäna pengar. När skador, bilstölder och bedrägerier ökar så måste försäkringsbolagen vara hårda med sina avgifter och prissättning - alternativet är ju att gå i KK. Dessutom blir inga premier billigare så länge det ekonomiska läget är bistert då många försäkringsbolag ligger kopplade till en hel del fonder och andra finansiella instrument. Blir man tjurig á la Jimmyboy och hans farsa här ovan får man väl byta bolag då, tro bara inte att det är någon större skillnad...

roadZter
Självriskbefrielse gäller vid inbrottsförsök i bilen om den samtidigt är försedd med godkänt larm eller startspärr. Med andra ord om rutan varit skadad (alternativt slagit in den själv) kunde man hävda att det rörde sig om ett inbrottsförsök och således sluppit självrisken helt. All hänger alltså på hur skadorna på bilen ser ut. Rör det sig enbart om yttre skadegörelse av 3:e man gäller självrisken för detta moment (i mitt fall 1000:- hos If).

/D
Sp
852
Space-X-plorer
325CiA -93 Silver
Jag har oxå LF. Och godkänt larm. Efter att nån stulit dimljusen och njurarna på på bilen så slapp jag självrisken för att jag hade larm. Inga andra skador mer än stölden. Samma sak när de stal sidoblinkersen för 2 veckor sen. Slapp där oxå. Vid stöld ska du slippa självrisken om du har godkänt larm. De har dom sagt till mig i telefonen iaf... mvh Daniel

-------
"BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den"
SpaceX-plorer>>>>du har ju egentligen upprepat det jag skrivit tidigare. Den ursprungliga frågan och problemet var dock att vissa skadereglerare klassificerar skadegörelse som inbrottsförsök och andra som vanlig skadegörelse därav moment 21. Får man sina speglar avsparkade så räknas det som skadegörelse. Ser man däremot att dessa saknas vid sidan av bilen och enbart kabelstummpar hänger kvar räknas det troligen som stöld och då slipper man således självrisken. Kontentan borde vara således att ta hem de förstörda speglarna och anmäla skadan som stöld för att slippa skräckscenariot vid samtal med Fb.

/D
Aldric
Har godkänt larm, fick frontspoilern stulen, det var bara att langa upp 1800 kr fick jag besked av dom ...
classe
jag fick oxå betala självrisk när jag fick speglarna stulna. jag klandrar dem inte när idioterna inte kan ge fan i att själa dem. de skulle bli ruinerade om de inte tog ut självrisken.
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Spegel stölden Borde ju räknas som en solklar stöld. Vad beträffar att de fyra existerande bolagen skulle bli "ruinerade"så tror jag vad jag vill om detta. TV4 hade för ca en månad sedan detta uppe på sin 22.00 sändning. Dvs. ockerpremier och kartell liknande verksamhet samt att "de fyra" (Folksam, Trygghansa, IF och Länsförsäkringar) har redovisat rekord vinster på sina sakförsäkringar.

Mvh. Patric

Min 740: Länk

NOLL7NOLL
Håller med PJ. De e smarta o tjänar mycket pengar. Inga förluster där inte. Därför ska man se till att suga ut så mycekt man kan ifrån dem. Ta så mycket som möjligt, det är vad de gör från oss.
Ursäkta mig NOLL7NOLL men en sak är säkert, jag är glad att jag:
1. Inte bor i samma postnummerområde som dig
2. Inte har samma bilmodell

Detta har varit upp 1000 gånger och det kommer säkert att vara uppe 1000 gånger till men det finns fortfarande en massa personer som inte FATTAR vad ett försäkringsbolag går ut på. Du betalar en mindre summa för att du i händelse av att du råkar ut för något inte skall lida så stor ekonimisk förslust.

Det hela går ut på att det är FÖRSÄKRINGSTAGARNA (dvs vi på forumet för att vara övertydlig) som ska täcka upp för varandra. Att ha en attityd att det är utsugning av F-bolaget (som dock förvaltar våra pengar och på så sätt tjänar pengar på det insatta kapitalet) är ju fullständigt felaktigt. Vad NOLL7KOLL tycker är att vi alla skall ta så mycket som möjligt och därför får vi nästa år en ännu högre premie eftersom de har haft höga kostnader osv osv. Det är en ond cirkel och leder till bara högre och högre premier mer gnäll ....

Jag hoppas att jag gjort detta lite klart och tydligt nu

Suck ...
Visa användare
2.682
Kävlingepågen
M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver
X5 E70 - Space Grey
325 E46 - Alpenweiss (03 optik).
318 E90 - Alpenweiss
CBM3C! Helt rätt.

Dock måste man ta upp en annan sida av det hela till disskusion. Realökningen på sakförsäkringar från 1988 - 2002 har varit positiv trots "golden age". Det man saknar är en tydlig markering från försäkringsbolagen hur vinster resp. förluster för resp. område är.
Som det är idag är bolagen lite "fula" då det oftast finns en "juridisk" person för alla dotterbolag. På det sättet kan bolagen flytta vinster och förluster hur de vill mellan olika sakförsäkringsområden.
Bilförsäkringar har aldrig varit ett område som har gått med förlust utan de största förlusterna står hem/villa för, även om bolagen vill påskina ngt annat. I slutändan så beror oftast inte förlusterna på att man har tagit för lite i premie utan det handlar om att bolaget har gjort en dålig förvaltning av kapitalet. Det är helt OK men vad som svider är att i realiteten får vi med dyra bilförsäkringar (trots att bil går plus) betala andra delar av verksamheten samtidigt som bolaget går ut och säger att det är självbärande, dvs varje enhet skall bära sina egna kostnader. Så länge som det är så (som nu) leder det ej till effektiva förbättringar som gagnar både bolag och kund då man lite kooperativmässigt säger "- det är lungt. Det vi förlorar på gungorna tar vi igen på karusellerna"

Det handlar bara om rättvisa. Skall man applicera bolagets resonemang så borde väl alla betala lika mkt för sina försäkringar oavsett var man bor då det oftast skiljer marginellt vid en skada oberoende vart du bor i landet.
När en bil blir stulen kan bolaget välja rel. fritt efter vilken "lista" de skall göra värderingen efter. Det är om inte annat väldigt tydligt när "specialbilar/lyxbilar" skall värderas.

Personligen tycker jag att alla kunder i ett bolag skall betala samma premie oavsett vad det gäller då det är ändå "VAd man förlorar på gungorna"-resonemanget som gäller.
Visst! Vissa kan hävda att det är orättvist mot dem som enbart vill ha en "billig" olycksfallsförsäkring, men skaffar du bil får du tillbaka det där. För det handlar ju ändå om att ett bolag skall gå med vinst och då borde de göra som bankerna gör med sina avgifter. De gör en kvalificerad uppskattning (basert på historiska data) hur många kundärende de har för en viss tjänst under ett år. Sedan delar man kostnaden för att tillhandahålla den tjänsten med de kunder som förväntas utnyttja den = rättvist. Därför kan det kosta 45:- att lösa in en pgavi. Det oberoende vart kontoret ligger.
Iofs kan varje lokal bankdirektör sätta en lägre eller högre kostnad.

Det är väl en modell som bör appliceras på bilförsäkringar. Ingen kan väl på fullaste allvar hävda att bor man t. ex i Skåne eller i Stockholm så "bär" resp. område sina kostnader. Det som sker sker ju och om Sthlm går back så tas det från Skåne. Då bör väl det i rimlighetens namn också vara samma premie i hela landet. Skadan sker ju oavsett vilket och den måste ersättas på ett eller annat sätt.

"Oj! Det känns som ett flygplan - Snälla! Bromsa! Jag vill kliva av"
NOLL7NOLL
Coolbluem3coupe: Tyvärr finns en del bitterhet i mitt inlägg, jag vet. Men det beror mest på att de duster jag haft med försäkringsbolag inte direkt visat deras bästa sida. I många fall är deras främsta mål att under så lång tid som möjligt förvägra försäkringstagaren det den har rätt till och istället försöka få oss att "nöja" oss med lägre belopp. Efter mycket strul så ger tyvärr många upp. Det är ren fakta.
Men ligger man i så får man oftast pengarna. Sen om det är bilförsäkring eller livförsäkring spelar ingen roll.

Och med att ta så mkt som möjligt menar jag inte att ta mer än man är värd men ta det man förtjänar. För det är väldigt många som inte gör det utan ger upp när man står mot dessa jättar till företag. Så är det.

Vad har min bil med saken att göra.

wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
I skolan hade jag ett ämne som hette samhällskunskap , där fick jag lära mig hur läroplanen ville att lärarinnan skulle lära oss elever vad ett försäkringsbolag var....

Äldre och kanske snudden klokare vill jag helt ovetenskapligt påstå att den urprungliga ideen med försäkringsbolag kanske kommit i skymmundan samt att profithungern blivit så pass påtaglig att den lyser rakt igenom praktiskt taget alla ageranden ett bolag gör.

Är det en slump att försäkringarna nästan tripplats sedan bolagen bajsade bort sitt kapital på börsen ? , jag tror inte detär en slump.

Jag vill se ett STATLIGT försäkringsbolag som ägs till 100% av staten och drivs utan vinstsyfte , eventuell vinst skall vid varje bokslut betalas ut till de som föregående år hade försäkring i bolaget.
Det vore väll en bra ide ? då kommer man åtminstone att betala exakt vad den delade försäkringsbördan kostar och inte en oviss procentsats till ockrare.

"Två ton annars får det vara för min del"
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Oj , fick en knasig ide...

Låt säga att man är 10 stycken bmw-ägare som alla kör en entusiastbil samt är pedanta och noga med larm och lås.
Alla lägger låt säga 8000:- skr årligen i en pott och så tecknar alla enbart trafikförsäkring hos billigaste bolaget , jag tror att efter 2 år bör man då ha gått med vinst , eller är det en utopi att 10 st bmw bilar under två års tid skall bli vandaliserade/stulna för mindre än 160 000:- skr ?
Nämnas kan ju att helförsäkring på min bmw750 är runt 33 000:- skr helår och dyrare på vissa bolag , bilen är ju knappt värd mer än 33 000;- skr så klarar jag mig ett år utan stöld har jag redan då hela summan tillbaka.

wade: Du behöver inte ha helförsäkring för att få ersättning vid stöld.

Att ett statligt bolag skulle sköta sig bättre är nog önsketänkande och dessutom så kommer det aldrig att hända.

/T.P.
Länk
wa
2.348
wadel
E39 520i 1998
E38 728ia 1998
E36 316i 1993
Nej men man måste ha helförsäkring för att få ersättning om bilen blir vandaliserad.
SJälv är jag mera rädd för vandalism än för stöld , tror ju ingen stjäl en 13 år gammal 750 med larm och startspärr ?
Finns väll bättre bilar att stjäla då....

Da
1.492
DanneZeta
Z4 sDrive 3.0 -11
wadel: Absolut, det finns "bättre" bilar att själa än din 750 årsmodell 1990 - ingen tvekan om det, du behöver nog inte vara rädd för vandalism heller. Desssutom var det bland det dummaste förslag jag någonsin läst här på formet med ett statligt försäkringsbolag... *pust*

roadZter
CBM3C har rätt tycker jag.

Statligt f-bolag, skulle det funka bättre än t.ex posten, apoteken, SJ osv? Fan tro´t!

Hör väl igentligen hemma i förumet för försäkring men kanske dags att damma av följande igen, vad vet jag?

Vem vill betala mer än nödvändigt för t.ex en bilförsäkring? Men till er som försöker lura bolagen genom att t.ex skriva bilen på nån äldre person: Har ni aldrig någonsin ransakat er själv och funderat på VARFÖR det kostar som det gör för vissa bilmodeller osv? Eller på det faktum att när folk gör som ni så blir det dyrare för de som inte fuskar?
Försök fundera så här nån gång: Läs lite bakåt på detta och andra forum om folks mentalitet och köregenskaper, trimning och modifieringar osv. Skulle just du vilja agera försäkringsbolag och riska ditt kapital på dessa förare?
Ett försäkringsbolag är till syvende och sist som vilket företag som helst med budgetering, ekonomiska kalkyler osv.
Tyvärr är det så att det kostar mera att försäkra t.ex en BMW 520 än en Corolla, och betydligt mera om det är t.ex en M5.
Om man inte kan lägga en budget för detta så är det tveksamt om man valt rätt bil, detta är tyvärr den krassa sanningen. Att fuska och vältra över kostnaden på andra är inte rätt, och en bidragande orsak till att premierna är så höga som dom är.

FP
im
500
imix
325 IM-89
325 IX Touring-89
M3-96 coupe
325 I-87 cab
325 IA-93 cab
Z3 2.8-97 cab
120d-08
530d-10 Touring
320D-13 sedan
325i-05 coupe
740IAL-01
X5m 40d-13
735IAL-00
750IAL-01
530 I -94
2002-75
530D touring-15
730D-2009
wadel:du har helt rätt,det är ju konstigt att premien går upp när börsen går ner. Är det nån som tror att det blir tvärtom när börsen stiger?? Den som tror det tror nog även på tomten!!

Jag tror inte det spelar nån roll hur mycket man tar ur skader/stölder för bolagen har nog redan sett till att dom har tagit till med råge.

Kan dom sen visa att kostnaderna har ökat,så kan dom öka marginalerna än mer.

Nej,ta ut så mycket som möjligt annars går det bara till nåns fallskärm!!

Länk
Länk
Det kan nog stämma i bland. Men det kan också vara så att utan möjligheter till att "handla" på börsen så hade premierna varit ännu högre.
På börsen finns alltid vinnare och förlorare, alltför många tror att man hela tiden kan "få ut" pengar därifrån, att pengarna tillverkas där på nåt sätt. Det är ett sjukt och kraftigt övervärderat system.
Men i många fall är t.ex f-bolagets årsredovisning offentlig och går att få tag på, det finns alltid en styrelse att fråga osv. Mycket bättre än att gnälla här på ett öppet forum som läses av alla.
Är det igentligen smart att skryta och skrävla här om bedrifter osv mot t.ex försäkringsbolag, polis, bilbesiktning osv?

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.