AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
563

Tryck i kylsystemet

sl
21
slagdala
520iA -01
Bil: 520iA, 1992
Jag har som många andra problem med att bilen går varm då och då.

När bilen är varm och värmerevredet står på "varmt" så går det bra. Men när värmevredet står på "kallt" så blir det tryck i sysytemet, det blir värre om man gasar.
Jag öppnar luftskruven och det ryker och pyser som tusan.
Jag tycker inte att jag får någon vit rök i avgaserna.

Jag har åxå ett väsande ljud från motorn. När jag spillde lite kylarvatten på remmen så tystnade det ljudet, för att ca: 10 min senare komma tillbaka. Jag trodde det var vattenpumpen som lät, varför blir det så?

C.
42
C.Carlsson
BMW 520IA -92
Hej! jag äger en 520IA -92:a jag oxå. underbar bil, inte sant?=) jag hade samma problem som dig för ett par veckor sen, då va vattenpumpen kass, fast mitt problem var att jag fick inte ens värme in i kupén när jag körde på varmast. jag tror inte du behöver va orolig för vatten i cylindern, bara du kör någorlunda försiktigt tills du har kollat vad det är!!. ha de bra o lycka till!!!
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Kolla upp det fort som tusan, speciellt sexorna med sina långa topplock är "allergiska" mot överhettning. Om sedan en kraftig s.k. termisk gradient uppstår i topplocket, d.v.s signifikant varmare i ena änden än i andra, så kan det vara lika med 'disaster' i coh med att toppen slår sig. Kolla viscokoppligen till kylfläkten om du inte gjort det redan och kör inte innan du kollat var felet ligger.

mvh

MW-Guru
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Antingen är det luft i systemet, eller så är det en läcka i systemet, eller också är det fel på cirkulationspumpen till värmesystemet som är paj. Det sitter en sån pump på vissa modeller.
sl
21
slagdala
520iA -01
Problemet är löst.
Det var vattenpumpumpen som var trasig.
Hulet som driver vattnet hade spruckigt och det snuttade på axeln.
Nu är det bara och lösa nästa problem.
Tack för hjälpen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.