|
|
|
|---|---|
|
Har monterat ett open-air filter på min bil, men skulle gärna vilja se lite hur ni andra har monterat era.. Är inte så hemma på motorer och skulle vilja se hur det "skall" se ut! Mvh Orolig amatörmontör ;-) | |
Aldric |
Hur mycket fel går det att göra? Sitter det fast? Har du fått dit alla eventuella kablar? Isf är du gyllene. Du kan ju alltid bygga en avskärming för att se till så det inte suger i sig varmluft från motorn, men det är inget måste :). Låter det nåt bättre med nytt filter? |
|
Jag satte ett mellanrör så att filtret sitter en bit ner i motorrummet där inluften kom till luftburken och sensorn som satt i luftburken satte jag rätt in i mellanröret. Hoppas det är rätt? |
|
|
Så har jag gjort på min med. Har tyvärr ingen bild på installationen. Kan säga att mellanröret ger mycket trevligt ljud vid inspirerad körning jämfört med sportfilter direkt på lmm. Får du allting att sitta bra? Jag fick inte tag på rätt dimension till mitt mellanrör, så än så länge har jag en lite halvdan lösning... Och eftersom jag har lite trist med tid på dagarna just nu så lär det dröja ett litet tag innan det blir riktigt gjort.. Det sitter dock fast bra, och det finns ingen möjlighet till läckor såvitt jag vet. // Björn |
|
|
Jag fixade till det sista igår så nu sitter det som gjutet.. Vet inte hur mycket eller ens om det gjorde någon effekt alls, men vilket skönt ljud! Idag skall trimchippet på plats också ;-) |
|
cdabox |
Om du inte har avskärmat filtret så kommer det snarare sno effekt än ge effekt. In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
Det beror väl på om det suger in varmluft?? Har satt filtret en bit ner i motorrummet så nära luftinsläppet som möjligt. Har testat och inte sett några tendenser till försämring iallafall. Tror att det är viktigare med avskärmning om filtret sitter högt uppe mitt i "gröten" eller? |
|
cdabox |
Ja det har du förvisso rätt i, jag läste inte ditt tidigare inlägg så noga, men du skall veta att ett filter inte ger några "upp till 20 hk", har du tur får du 1-2 hk extra. In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
Hade inte hoppats på "upp till 20hk", men jag tänkte att motorn kanske kommer att andas lite bättre nu när chippet äntligen är på plats. Nu vet jag inte riktigt vad jag skall modifiera på bilen förutom sänkningen.. Någon sam har några bra tips på roliga saker man kan göra utan att det kostar skjortan? |
|
cdabox |
trimmnings vis så har du bara avgassystem kvar som är billigt, eller ja allt är relativt, mitt supersprint med montering kosta 7500. Sen kan du ju montera fjäderbensstag fram o bak, så blir bilen som en stor go cart. I och med din sänkning ska du bara byta fjädrar eller byter du dämpare och fjädrar ? In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
Stötdämparna var bytta för nåt år sedan så jag tänkte börja med att byta fjädrarna och sänka 35/30. Tänkte sätta på ett par riktigt bra stötar till hösten istället för att göra en kompromiss med det nu. Har hittat en som utför arbetet till bra pris, så jag får hellre jobbet gjort två gånger än att kasta pengar på billiga stötar. Angående avgassystem så pratade jag med rakarör och de sa att systemet på 525:an var bra avpassat redan, så för att det skall löna sig att byta "måste" man börja med att sätta på en racekat. för att få märkbar effekt.. Så det blir ett senare projekt om jag har kvar bilen så länge.. Byter nog till en 540 av senare modell istället nästa år. |
|
diamantsvart_bmw |
hur går det med chippningen???? är det klart?? Nu med nya 17" fälgar och däck |
diamantsvart_bmw |
hur går det med chippningen???? är det klart?? Nu med nya 17" fälgar och däck |
|
Fick punka igår.. Så den har inte blivit riktigt testad.. :-( Känns som man är otursförföljd! Hoppas jag hinner fixa det imorgon! |
|
cdabox |
ja byte av avgas system ger väl ett par hästar och mulligare ljud... In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
diamantsvart_bmw |
hur går det får du fart på bilen, väntar med spänning på ditt chip utlåtande vh Johan Nya bilder Länk |
|
Tänkte köpa ett beg. KN-filter av e bekant. Han påstår att de gör ca 7hk. Kan de stämma? KN ska vara de bästa säger han... |
|
bmwracing |
Möjligtvis 7 hästar på en turbomotor som för övrigt har svårt att tåla motstånd på sugsidan. Men knappast på en sugmotor! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.