|
|
|
|---|---|
Aldric |
Tänkte jag skriva en skröna om. Var ute och åkte en sväng igår till Skara med min kompis i hans SAAB 9-3 Sport Sedan AERO. Han körde och jag satt bredvid och det gick väl kanske en liten smula för fort, det finns ju som ni säkert vet en hel del resurser under huven på en sån bil. Iaf, jag vart lite uttråkad, E18 en solig dag är inte upphetsande, inte ens i 200 km/h, så jag lekte lite med lås/lås upp knappen i bilen. Helt plötsligt slocknar färddatorn och instrumentpanelen, larmet går igång och motorn stannar. I 200. Han ger mig en underlig blick och stannar bilen (bromsservon fungerar fortfarande btw). När bilen fått stå still några sekunder försöker han starta den igen. Då har rattlåset gått i. "Bootar om" bilen igen, nu går den att köra, men GPS/Navi systemet har flippat ur och enligt det befinner vi oss nu nånstans i Italien och det är 400 mil hem till Borås ... *S*. Missförstå mig rätt, jag försöker inte på några vis lägga över skulden på bilen, man ska inte leka med knappar när bilen rullar, men ändå. Underlig funktion eller hur...? Jag tror SAAB behöver anställa mig som testare. Tänk om man har barn som sitter i framsätet och leker med denna knapp? Och tänk om föraren är en dam på 43 som kör bil till och från affären och dagis nån gång då och då inte inte reagerar som min kompis när bilen slocknar och börjar tjuta i fart? Knasigt, SAAB. //Aldric, wanna-be Quality Assurance Enginner ;) |
|
Skrämmande ! Det vore intressant att höra om din polare får nåt svar av Saab, hur man överhuvudtaget kan få bilen att stanna på det sättet. Det är ju livsfarligt ju.. Länk Länk |
|
|
Spännande upplevelse! Låter inte som någon "funktion" utan ett problem. /Wille |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Hmm! "Tänk om man har barn som sitter i framsätet och leker med denna knapp? Och tänk om föraren är en dam på 43 som kör bil till och från affären och dagis nån gång då och då ...." Kör man i 200 km/h med barn i bilen så tror jag att det lär finnas värre moment i den familjen som utgör större fara för barn resp. frun. "Oj! Det känns som ett flygplan - Snälla! Bromsa! Jag vill kliva av" |
|
Kävlingepågen: Det känns nästan som att detta även skulle kunna hända i 50 km/h då det nästan luktar som att centrallåset fungerar relativt oberoende av hastigheten. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
Aldric |
Kävlingepågen: What Haglund said. Vi testade även när bilen stod still och den gjorde likadant. Dessutom borde ju resten av min post visat dig att det var inte hur fort vi körde som var viktigt, mer att bilen överhuvudtaget gjorde som den gjorde, vilket torde vara farligt vilken fart man än håller. |
| Vågar knappt tänka på vad som skulle hända om rattlåset gick i på en slingrig 70-väg. Vad säger de på SAAB? | |
|
Låter ju som ett mjukvarubaserat problem. Borde vara så simpelt att bara åka till saab och få programvaran uppdaterad. Å andra sidan så är det ju ett så pass stort (allvarligt) problem att man borde ha hört om det... om det nu skulle vara samma fenomen i alla nyare saab. Jag menar; när saab går ut och varnar sina ägare till 9-5 att göra rent sina hjulbultar, för hjulet kan ramla av eftesom bultarna är felaktiga, då borde de väl veta om detta är ett typ fel eller ett unikt fel för just den bilen.. |
|
|
Läste i senaste Teknikens värld om en 9-3 som motorn börjat rusa på. Gick inte att få stopp på med mindre än att ta ur nyckeln. Vilket i sin tur kräver att backen tvingas i med rusande motor. Saab ville inte ta något som helst ansvar för det inträffade. Verkar som BMW är mer tillmötesgående när prodlem uppstår. Heinz_Keller: Det är ju bara att hoppas att saab tagit fram ny programvara så det finns något att uppdatera till |
|
Aldric |
På SAAB säger dom än så länge ingenting ;) |
| sälj aset annars byt! :-D | |
changco |
låter spännande :( hur många gånger pilla du med knappen innan den slockna? måste åka till far och testa om han också har den spännande funktionen |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.