AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
649

Varnar för Motoroljan! Vad är fel?

Re
456
Real Power
e28 528i -83
Bilen är en 325ik -88

Den där panelen som sitter ovanför backspegeln med diverse små varnings lampor varnar att det är nåt fel med motoroljan. Så fort den tändes kontrollerade jag olje nivån och har gjort det nu väldigt ofta pga att den lampa lyser hela tiden. Motoröl eller nåt står det (kan knappt ett ord tyska).

Min fråga är nu, varnar denna lampa för något mer än oljenivån?? För oljenivån är det inget fel på! Kanske är någon kontakt som har ärgat eller nåt? Nån som vet vad det kan vara för fel??

St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Min kan varna helt omotiverat ibland också. De gånger den har gjort det är när bilen varit genomvarm. Alltså efter att motorn är riktigt riktigt varm. Men inte alltid...
Konsigt.

Dr
175
Drewl
520i - 91
Min "Motoröl" lampa lyser exakt hela tiden. Jag kontrollerar istället på "olje-stickan" med jämna mellanrum för att försäkra mig om att den har tillräckligt med olja. Tror det är kontaktfel till någon lampa i checkpanelen...Ett skitfel som man kan leva med. Planerar dock att fixa det, men prioriterar annat just nu.
Visa användare
1.424
Patrik_N
[E91] 325iT -06
Låter troligt med kontaktfel eller kanske fel på någon lampa som Drewl skriver.
Gör bara inte som den SAAB-ägare (?) som jag läste om i ViB nyligen..
Han fick upp varning för Oljenivå och pytsade i lite..snart lyste lampan igen o han pytsade i än mer och så höll han på..
Till slut så blev det för mycket olja så det gick bakvägen och bilen rök och tok-gasade...
Killen förstog ingenting och verkade allmänt sk*tsur på SAAB, trots att han själv öst i olja..1-1,5lit för mycket :)
Oljesticka? Vad är det?

Mvh
Patrik

Är du redan användare? Logga in i menyn.