|
|
|
|---|---|
Mangemannen |
Tjenna. Jag funderar på att trimma min 328 lite Jag hade tänkt mig Chip, sportluftfilter och sportavgassystem Hur är detta. Skadar det bilen på något sätt. Blir där mindre bränlse förbrukning kommer det att bli väldigt märkbar effekt?? Tacksam för svar MVH / Magnus |
| Ett tips är att rätta till det dåliga flödet på insugssidan som M52 motorerna har. Detta görs enklast genom att montera ett äldre M50 (B25 24v 192hp t.o.m -95) insug. Detta har mkt bättre flöde och ger bra effekttillskott. Anledningen till att BMW valde att behålla samma effektuttag (192-193hp) men öka vridet genom större dicplacement var att i tyskland så var det extra beskattning på tjänstebilar med över 193hp. Det sämre, men nyare insuget fungerade då som en restriktor. Titta både på Audis och mercedes modeller under den perioden alla hade motorer som låg på eller strax under 193hp. Lagen ändrades och helt plötligt gjorde BMW en 3liters sexa på 231 (gamla 2,8 193hp, audi en på 220 (gamla v6an 2,8 193hp)där BMW desutom sa att det ökade dicplacementet stod endast stod för några enstaka procent av effektökningen. Där ser man. | |
|
Följdfrågor: Passar M50-insuget rätt av? Var köper man ett sådant (eller pirat)? |
|
|
ett alternativ: Länk |
|
|
tjena har en likadan bil som du och skulle oxå vilja byta insug...men jag tänkte på att man kan ju höra med nåt försäkringsbolag som har skrotat nån 325 så kan man ju köpa loss lite delar typ m50 insuget till ett vettigt pris. tänkte fråga alla andra om det är jävligt att byta ett insug, tror ni man klarar det själv? |
|
| Har en kamrat som håller på att byta insuget. Vi har kommit fram till att det passar rakt av med viss modifiering av vevhusventilations anslutningen samt att man troligtvis måste mappa om motorn. | |
|
Hej hopp........... Aha, nu börjar jag förstå snacket om insug hit och dit...... Någon som vet huruvida typ 2,8 vev och kolvar från typ ALU motorn går att montera i en 2,5L maskin?????? Ehh, jag har nog ett eller två insug liggandes... (ett iaf)..... Vad bjuder ni för ett sådant???? M50...... 2,5 24v........... //Jesper |
|
|
-Jesper jag gissar att både vev och kolvar går in om du borrar lite....men om jag känner dig rätt kommer den motorn bli lite turbomatad och hur håller kolvarna då? -ni andra köp jespers insug för mkt pengar så blir han glad ;) |
|
|
Borra M-52 motorn , Hm , Inga foder , alusil eller Nickasil foder , men veven och stakarna kan du ha , men kräver andra kolvar pga längre slag , så det är nog billigare att montera en 2,8 Krister BMWCS Nord BMWCS 1172 BMWSC |
|
| Nu var väl ändå frågan om att borra M50an till större dim och montera veven från M52an. Eftersom M50an inte har alu-block är det inga probs att borra det enligt min vetskap. | |
|
Hej hopp............. Peter du gissar så rätt att "möjligheten" finns att det blir överladdning på en slik maskin...... Problemet kan väl kanske vara att det är olika "utvidningsko(e?)ffecient" eller hur det stavas mellan ett ALU block och ett i gjutjärn. Så hur beter sig kolvarna?? Vilket spel är det bästa att ha i såfall....?????? Finns det gjutjärns 2,8 block?? Någon som har ett?? Någon som har ett M3 3,0 block?? Och alla ni andra lägg ett bud på ett insug....... Peter vem är du?? Någon jag känner igen?? //Jesper |
|
| kolla min mailadress så kommer du ihåg nog vem jag är. Har en diamntsvart M5a och bor i stockholm. | |
| Vad ska du ha för insuget. Måste veta vad jag skall börja på för pris. | |
|
Jesper: Motorerna ifrån 328 årsmodell -95 har gjutjärnsblock. Alu blocken kom först -96, så det är bara att leta... //Rickard |
|
|
Kjäll............ Så var det ja............ OKI då vet jag.... Hur går det med dina planer då???? Hur mycket ska/kan man begära för ett insug??? Tja om jag säger 1300:- så har jag iaf sagt något............... OKI, hmm, kanske skulle testa med en annons efter block... //Jesper |
|
|
du får 1000:- för ett av dina två insug... vart bor du? ps: varför har du två såna liggandes för det är ju inte man brukar ha på hyllan hemma precis... |
|
|
jag tänkte höra om nån verkligen har provet att byta m52 insuget mot ett m50 nån gång och känt skillnad? jag bara menar så att man inte monterar det och sen går den som en 325ändå och det är ju lite onödigt kanske... |
|
| Effektvinst har jag redogjort för under din andra rubrik "insug 328i" och är baserat på en verklig modifiering. Insug (m50 eller från nya 3 litersmotorn) + filter + avgas + mappning skulle ge din motor en sluteffekt på ca 220 hp inte mer | |
|
Egentligen har jag inget insug liggandes hemma för tillfället..... Men jag har köpt en eller två motorer..... Men det låter OK........... Du kan maila till min adress... Eller så försöker jag maila.. Ska troligen hämta ena motorn i helgen. //Jesper |
|
| vart kan jag mappa om motorn närmast? jag bor i småland (gislaved) närmare bestämt | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.