|
|
|
|---|---|
|
Hejsan. Om jag kör i motorvägs fart och bromsar lagom hårt, så vibrerar ratten. Vad göra? Byta skivor? Belägg? Tips? | |
| Om det skulle bero på kassa spindelleder, hur märker man att det är dom och inte skivorna? | |
|
Hade samma sak med min, bytte beläggen fram så känns inte en vibration nån gång... Skivorna ser du ju ganska enkelt på hur mkt det finns kvar och om du behöver byta! /Stefan |
|
| Spindellederna kan man kolla genom att lyfta upp bilen så framhjulen kan snurra fritt. Sen ruckar man i hjulen så kan man känna om det glappar. | |
|
nybörjaren: nee..på så sätt kollar man väl styrlderna?? ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
styrlederna menade jag... mvh Daniel ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
När man kollar spindellederna så ska de väl helst vara belastning på hjulen? alltså..att dom inte ska hänga fritt... typ som på bilprovningen?? ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Jag tror absolut att vibrationerna beror på en eller båda bromsskivorna... Det mest korrekta sättet att kontrollera glapp i framvagnen är att göra det med en framvagnsplatta när bilen står i körläge. Det är dock fullt möjligt att göra det utan detta hjälpmedel, lite beroende på bilmodell och vad som ska kontrolleras. I detta fallet ska man med hjulet upplyft hålla händerna "tio i fyra" på vänster framhjul respektive "tjugo i två" på höger framhjul och växelvis hålla emot med ena handen och dra med den andra. På detta viset upptäcks glappa spindelleder... Styrlederna kontrolleras med samma metod fast med händerna ca"kvart i tre" istället... Ändrar man sedan greppet till "halv tolv" upptäcks hjullagerglapp... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Okej, blir till att testa lite då... Någon som har tips på skivor/klossar som tål lite mer "aggresiv" körning en original och pris på dom?? Vad kostar nya styr respektive spindelleder? Utan verkstads tid inräknad! |
|
|
dessa leder kostar inte så mycket. Ett par 100:- bara.. ------- "BMW följer inte utvecklingen. BMW leder den" |
|
|
Jag håller med "Bumbi" ! Bytte alldeles för mycket på min 528/E39 när felet var snedslitna bromsbelägg ! Nya belägg -> inget skak ! OO=00=OO Ägt:525/E12-535i/E28-520iS/E28 525i/E34-528i/E39-325iC/E36. |
|
|
Jag har eventuellt haft i princip samma fel som du. Problembet med dagens produktion är att produkten skall vara såld innan den är klar. En bromskiva gjuts upp och svarvas i princip samma dag. Det innebär att spänningarna i skivan inte hinner försvinna före svarvningen. Jag svarvade mina skivor och då försvann alla mina problem. Han som svarvade (specialsvarv krävs) påstod att det mycket små fel på mina skivor - men som sagt problemet försvann. Kostnad ca 100 kr per skiva. En svarvad skiva kan vara bättre än en ny dito - som blir skev efter 200 mil.... Jag har senara även bytt till sportbromsklossar fram. Det gör stor skillnad vid inbromsning. Skivorna har inte fullt så stor betydelse. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.