AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
705

325 - 88 misständer

Dr
175
Drewl
520i - 91
Hej!

Helt utan vidare började min 325 -88 hacka och misstända. Jag kollade stiften och såg att 6:ans stift var igenstotat. Jag bytte alla sex stiften och klarade att köra problem fritt i ca 100 mil. Sen började bilen misstända "hacka" igen. Då var det 6:ans stift som hade sotat igen en gång till. Bytte enbart detta stift för att kunna köra till jobbet, men det gick inte för nu misständer bilen hela tiden till och med på tomgång.

Är det någon som har erfarenhet av liknande problem eller som har en lösning på problemet? Jag vet inte vad jag ska byta först.
Woodman
Kolla du sexans spridarefunktion....byt sexan till tex: fyrans spridare för att se om felet flyttar sig dit istället. I så fall vet vad som är fel. (köp en ny spridare)
Ryker det om bilen...? Blå,vit,svart rök..?
Dr
175
Drewl
520i - 91
Woodman: Får försöka ge mig på att byta spridare för att se om problemet flyttar sig...Dessvärre gick det inte att skifta tändkablar, 5:ans tändkabel räckte inte till 6:an. Lite blårök ser man vid gaspådrag, dock inget märkvärdigt. Stiftet är ju inte oljigt utan sotigt. Motorbromsar man med bilen ser man hur varvräknaren stannar upp med jämna mellan rum och hoppar mellan varven. Måste ha någonting med tändningen att göra...Men som sagt, man vet ju aldrig.
Woodman
Det är ju tyvärr ganska jobbigt att plocka bort hela spridarebryggan. Vänta med det ett tag. mät istället upp spridarna på dess kontaktstift drag bort gummitutan och mät med en multimeter varje spridare bör ha ett mätbart motstånd på ca: 14,5 - 17,5 Ohm. Om någon aviker från värdet..så vet du.
Dr
175
Drewl
520i - 91
Woodman: Tack så mycket för svaren! Jag ska försöka ge mig på spridarna och tändkablarna,fördelaren själv innan jag lämnar in. Har hört att man istället för att köpa nya spridare kan lämna in dom på rengöring...Jaja. Jag får testa och se! Hör av mig om det händer något!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.