|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
jga har funderingar på att kompresson mat min m30, men hur går det i så fall på besiktningen???? måste jag regga om bilen, eller är det bara att tuta o köra???? //henrik | |
|
SBP godkänner ej eftermonterad kompressor men hur ofta lufter dom på huven? Även om något skulle behöva kontrolleras under huven tror jag fortfarande att risken är ganska liten att kompressorn skulle upptäckas. roadZter |
|
|
"lyfter" skall det stå, inget annat. gassa: Kolla in denna länken (jag använde sökfunktionen): Länk roadZter |
|
|
Du kommer att bli förelagd om en registreringsbesiktning om du kontrollbesiktar bilen med kompressorn. Huven lyfts och moturrummet kontrolleras på alla bilar... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Hur är det om remmen är bortlyft? Skälet är ju uppenbart men "åker man dit"? /Kristian BMWCS #5062 kontaktperson i 02-klubben ------------ Länk |
|
|
Jesperado: Kontrolleras inte nr som sitter instansat under huven? |
|
|
Kristian Larsson: Nu är jag ingen expert men eftersom den finns där så borde man åka tid??Sen att det inte just då fungerar är en helt annan sak kan ha fel.... |
|
|
starre: Det instansade chassinumret ska alltid kontrolleras, det är dock långt ifrån alla bilar som har det under huven... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
| gassa! Kolla du på alla inlägg som handlar om att regga bil med turbo. Är precis samma dilemma som med kompressor.. | |
|
Hur funkar finten med att plocka bort drivremmen till kompressorn innan besiktningen numer? Fortfarande lika ajabaja som med remmen på plats? Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
I de flesta fall ska den "finten" funka bra... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Man transporterar bara en ovanligt dyr garagekompressor i motorutrymmet, alternativ extra effektiv kupédefroster, alltså :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Men en rak fråga nu. KAN dom ge ett föreläggande om regbesiktning om den bara sitter där. Utan rem alltså? Jag har ju ingen effektökning. Det sitter en kompressor där med pluggade gångar på utan rem. Annars ser allt standard ut under huven. Och om dom nu skulle kunna det. Hur formulerar dom den "2:an". Godnatt allihop. Länk |
|
|
Ja, det kan "dom"! Anmärkningen formuleras: "Motor ändrad" Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
*Jesperado* Bara undrar ? Du hade praktiskt taget kunna göra vad som helst med din bil utan problem för bes för du gör den väl själv antar jag? Linna |
|
|
Hoppas det var skrivet i okunnighet, annars är det en ren förolämpning... Det är väl reglerat hur besiktningen av min egen bil ska gå till, jag har inte ens möjlighet att välja vilken tekniker som ska besikta den åt mig. Men jag behöver ju aldrig få några anmärkningar, jag kan ju alltid "besikta" bilen själv först... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
cdabox |
Jeppe: Är det många som torskar när de har kompressor utan drivrem ? In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra |
|
okej jag snackade i okunnighet då! men varför kan du inte ta den igenom besiktningen själv? sorry om jag fick det att låta dumt? Linna |
|
| Kompressor utan rem är OK vad jag hört iaf! Motorn är inte ändrad p ga att det sitter en remlös kompressor där.. | |
|
cdabox: Jag känner bara till ett fall... BmwLinna: Rent tekniskt kan jag väl det, men jag får inte. Besiktar man sitt eget eller någon näraståendes fordon är detta ett tjänstefel som kan leda till avsked... beamer: Det beror på hur man definierar ordet "ändrad"... Jeppe A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders! |
|
|
Jag kan inte riktigt förstå hur denna "prydnad" som sitter bultad vid sidan av motorn kan ge "ändrad motor". Men jag är kanske lite seg. Men på tal om ingenting. Va jag blir less på all den positiva särbehandlingen som föregår på alldeles för många SBP stationer. Med det menar jag 1:avgassljud (buller) och 2:trimning. Som regel så är det ok att besikta en Jänk med 600hk och kompressor o s v. Jag har då hört talas om väldigt få som fått nerslag på sånt. Och det finns några bilar här i trakten som kör med 2 (en på varje rör) tomma simon 3" dämpare. Det låter ju som en k-pist i en gigantisk tom ölburk. Därmed inte sagt att alla besiktningsmän är så. Men jag har i alla fall upplevt att amerikanska bilar har blivit särbehandlade. Men detta är enbart vad jag tror och jag menar ingen pik eller nåt mot nån. Bäst att tillägga det så det inte blir nåt missförstånd. PS I värsta fall så får man ju plocka bort kompressorn ett tag. DS MVH Morgan. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.