AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.754

Saved by PDC

Sida 3 av 3
Visa användare
136
BNTS
i3S -19
Boxster S -08
BMW R1200R -17
Min kollega köpte ett kit till sin A--i för 1650:- hos Mekonomen Vi monterade det på 2 timmar och resultatet går knappt att skilja från ett originalmonterat. Detta var med "pip" funktion, men det finns även med monitor fkn.

//Niclas
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
SVAR PÅ:
Min förra 740 -95
PDC
ACT+T
Automat
Farthållare
Servo
TV
Komfortstolar

Sen är det bara att slappna av och låta bilen sköta allt !! Nobellpris till han som uppfann bilelektronik !

// MM

Åka bil eller köra bil, det är frågan?

/Patrik, 325i cabrio -94, BMW CS 4096
Länk
Har nyligen köpt en bil med denna option, "PDC".
Är det tänkt att den ska fortsätta pipa även sedan man lagt i "P" på automaten och dragit åt handbromsen?
Systemet aktiveras när man lägger i "R", sedan piper det hysteriskt både framifrån och bakifrån när man backar in längs med väggen in i garaget, tämligen omöjligt att avgöra vilket pip som indikerar att man börjar närma sig skräpet bakom bilen? Att det sedan fortsätter tjuta med konstant ton trots att bilen står på tomgång i läge "P" kan väl endast härledas till dålig konstruktion?

Ett annat irriterande exempel är när jag stannat framför garaget och går ut för att öppna porten, då får passagerarna "njuta" av hur det tutar frenetiskt när jag rör mig framför eller bakom den parkerade bilen.

Jag vet att systemet kan inaktiveras med knappen, men det verkar lite jobbigt att trycka på den varje gång man parkerar.

Snart åker säkringen ;-)

/T
He
107
Henrik Arvidsson
X5 -07
325i Cabriolet -87
BMWCS #5463
På min 540 finns PDC, dock endast bak. Denna aktiveras när R läggs i och kopplas ur när N P eller D läggs i.
Nu kan det vara ett annat system när man har PDC både fram och bak men det verkar konstigt att man måste stänga av det på knappen för att få tyst på det.

Vad säger instruktionsboken?

//Henrik
je
68
jerker
850i 1991
Jag håller med Harri. Innan jag läste detta inlägg visste jag inte ens om att denna funktion fanns. Mitt råd är, att åka ut på en parkeringsplats med några plasthinkar. Ställ upp dem och lär Dig känna Din bil. Kör Du på en plasthink, så gör det ju inget. Det är bara att testa igen, och igen, och igen till dess Du vet var Du har alla "hörn" på Din bil.
jerker,

du tar upp min gamla tråd igen ser jag. Kan berätta att i min situation hade det inte hjälpt att träna med hinkar på en parkering...det var en stolpe som när jag tittade bakåt skymdes av en av stolparna i bilen. Hade jag haft PDC på nuvarande bil hade jag sluppit att lackera om stötfångaren bak när frugan backade in i en vägg...men men som man bäddar får man ligga!

Att man själv ska klara av att hela tiden ha 100% uppmärksamhet på allt är en utopi vid bilkörning anser jag, varför inte ha bra hjälpmedel då, ska man koppla ur ASC+T vintertid även om man har det t ex för att man borde kunna hantera sladdar?

Att lösa det hela med en fastmonterad dragkrok är både nonschalant (vem vill bli påbackad av en dragkrok??!) och gör krocksäkerheten markant sämre vid påkörning bakifrån.

/Simon
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.