AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.755

Saved by PDC

Sida 1 av 3
Hejsan,

vill bara slå ett slag för PDC, jag höll på att backa in i en lyktstolpe när jag var i Norrköping för tvåmånader sedan...såg den inte och det regnade...kom in lite snett...hade jag inte haft PDC hade jag haft varigt en reparation av bakre stötfångare fattiare nu.
För er som ska köpa beg bil, PDC är verkligen toppen, själv såg jag det som ett nonsens tillbehör när jag köpte bilen, men nu är jag helnöjd!!!

Simon
Visa användare
1.245
powerkjell
Seat Ibiza Cupra -14
Japp! Jag har själv PDC och är väldigt nöjd :)

///Kjellemannen

KlantPelle
Det lät bra men vad är PDC?

Mvh Pelle
Froz-523
Sensorer i bak- och framstötfångarna, oftast bara bak.
Hjälp vid exempelvis fickparkering.
PDC=Parking Distance Control
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
En pryl som kostar 7.300 kr och som tjuter hejvilt när du har 30cm kvar till det fordon som du vill undvika istället för att varna när man VERKLIGEN kommer nära.

Lägg 500:- på en vidvinkellins och 500:- på nya glasögon så har du bättre parkeringslycka och kan spendera 6.300 på Koskenkorva&Merry!

Harri Nikander
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Måste också sälla mig till de som hyllar PDC i motsatts till Harri som är motståndare till denna finess.
Visserligen en dyr finess men bra i de fall som simon beskriver. Finns döda vinklar som inte ens vidvinkellinsen klarar.
Dessutom är det vansinnigt fult.
Fint med vidvinkel på en sedan.....:-)

Simon
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Ommman kör tillräckligt fort för att aldrig bli påkörd bakifrån är en dragkrok den bästa PDC som uppfunnits :-)

Visst jag kan medge att i den situation simonen beskrev så kan PDC göra en viss nytta, men vid avancerad fickparkering i Stockholm när man är glad om det blir 10cm över framåbak efter att man slunkit in i fickan så är PDC en tveksam pryl.

Harri Nikander
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Det är ingen dum idé att lära sig pakera heller...

Jeppe
Dock har jag inte ögon att se exakt vart min bil befinner sig hela tiden.
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Just precis Jesperado, det är därför som jag anser PDC vara en onödig pryl.

En föträfflig pryl däremot är den eluppvärmda ratten för 1600:- Rattmuffen i all ära men nog är det gott med slingor i ratten

Harri Nikander
Visa användare
1.173
Sail
E89 Z4 -09

Jaguar XKR -07
Jaguar S-type 3,0 Executive -99
Eftersom harri och undertecknad alltid har HELT skilda åsikter om PDC:ns värde måste jag passa att utnyttja tillfället.
Eluppvärmd ratt är helt UNDERBART.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
JAg sällar mig till PDC skaran som tycker det är ett nyttigt tillbehör!:-) Sen att TGF gör bilen dyr att driva är smällar man får ta:-)

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
ch
212
chris
330 coupé -02
JAPP. jag har oxå beställt PDC mest pga av att min tjej kör bilen. Hon tycker det är svårt att se bakåt när jag hade m3:an och vad gör man inte för att få ha stötfångaren repfri. Plus det är ju ett extra tillbehör och man ska ju ha allt som finns.
(mest prylar vinner)
Som jag tidigare nämt är en icke avtagbar dragkrok inte bra eftersom det försämrar krocksäkerheten vid påkörning bakifrån. Något att väga in när man beställer en ny/köper en beg bil.

Simon
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
det är mycket som är farligt här i livet.
Bilister som tittar fram och förlitar sig på sin parkeringssradar t.ex

Harri Nikander
beamer320
I'll drink to this one ! Que pasa amigas, amigos ?
Jag skall till Ö&B och köpa 1+ glasögon för tio
kronor och kanske se bättre ut.
heda
PDC funkar mkt bra tycker jag.

mvh heda
Harri,

ironi kommer du inte långt med. Inse fakta att fastmonterad dragkrok försämrar krocksäkerheten, att påstå något annat är ren okunskap.
Att det finns annat som är farligt är ingen tröst för den som skadar sig pga detta faktum. Ett sådanat påståeende är lika dumt som att "med statistik kan man visa vad som helst, alltså kan man inte förlita sig på det alls".

Skulle det vara fel att ha en parkeringsradar till hjälp? Med ditt resonemang skulle t ex servo kunna tas bort, bättre att ha direkt kontakt styrningen och hjulen? När man ändå håller på kan väl ASC+T avskaffas, det är kanske bättre att alla lär sig att köra ordentligt?
Att moralisera att man använder sig av hjälpmedel för att göra bilkörningen säkrare/smidigare är lågt.
Ledsamt att behöva bli bemött på detta osakliga sätt.

Simon
Min förra 740 -95
PDC
ACT+T
Automat
Farthållare
Servo
TV
Komfortstolar

Sen är det bara att slappna av och låta bilen sköta allt !! Nobellpris till han som uppfann bilelektronik !

// MM
Visa användare
259
harri
528i Touring-99
Nu är du väl ändå lite löjlig, jag vidhåller förvisso att av onödiga options fördummade bilförare är farligare än dragkrok, även om jag inser att risken med en dragkrok kan vara lite högre än utan, vid vissa mycket sällan förekommande fall. Men man väga för och nackdelar mot varann.

Förövrigt så skrevs en insiktsrik ledare i Teknikens Värld eller om det var A,M&S om fenomenent fördummande options. PDC var exemplet nummer ett.

Sen så skall du inte vara sur för att jag försöker hålla ett glatt och humoristiskt tonfall.

Ägna dej istället åt att bekämpam de insändare som uppmanar till grova lagbrott som t.ex försäkringsbedrägerier. Eller de som insinuerar att hederliga företagare ägnar sig åt grova skattebrott som kan leda till flera års fängelse, utan att kunna framlägga ens ett hållbart indicium.

Såna insändare ser vi alltför många av på detta Forum.

Harri Nikander
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.