AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.193

Desperat! Bilen vill inte längre!?

Sida 2 av 3
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Får dra en tråkig slutsats om boxen, den är nitad på tre ställen runt om! Känner inte för att bända upp den riktigt... Funderar på o ställa mig med hårtorken på den en kvart =)

Men vad fan kan det vara...den uppför sig riktigt konstigt, är det skroten nästa?
/Stefan
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Hårtorken blev det sen in med den i bilen igen...samma sak igen!!
Först låter pumpen "eeeeeeeeeeee" sen fladdrar tomgången och den går "eeiiiieeeiiiiieeeiiii" sen börjar pumpen låta ljusare o ljusare "eiiiiiiiieiiiiiiiiii" sen innan den dör låter den bara "iiiiiiiiiiiiiii"

Verkligen ingen som vet??

Ska åka till stans bmw-expert imorrn och höra med honom...gonatter! /Stefan
Woodman
Tycker att det låter som att lagren i pumpen håller på skära...
Du har väl satt bränsleslangarna rätt kopplade till pumpen...
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Den är som sagt helt ny...
Satte den precis som den innan...bilen skulle väl knappast starta alls om slangarna va omskiftade och alltså pumpar åt fel håll?
/Stefan
För mig låter det som om pumpen suger luft. Ljudet brukar alltid bli ljusare när inte bensinen dämpar ljudet i pumpen.

Mvh
Rasmus
Woodman
Har du pumpen placerad under bilen..eller i tanken under baksätet ? Undrar om du inte skall ha en förpump också..?
Sitter din huvudpump under bilen så skall där även finnas en bränsletryckregulator har den pajat.. Så går den ej så bra.
Får massor med soppa då.
Woodman
SpeedLover: Och suger den luft så uteblir smörjningen av bränslepumpens lager varvid de slits mkt.
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Woodman: Jag har bara en pump och den sitter på förarsidan under precis...
Tryckregulatorn har jag tagit bort eftersom den pajat för längesen, pratade med BMW om det och de sa att det inte finns att köpa längre så man skulle bara koppla vidare utan den! Och bilen har gått efter att jag tagit bort den!

Speedlover: Det skulle man kunna tro när man hör ljudet så helt otänkbart är det inte, frågan är bara vart den skulle kunna ta in luft?? Slangen från tanken till pumpen kommer direkt uppifrån ovan tanken nånstans så man ser inte vart den tar vägen riktigt...
/Stefan
Woodman
Oppss....Tagit bort "tryckregulatorn" Då behöver du inte leta fel längre, Sätt tillbaka tryckregulatorn så går din bil perfekt igen....
Man kan ej bara plocka bort viktiga motorkomponenter och tro att allt skall fungera som vanligt efteråt. (Icke sa Nicke)
Startar bilen dirket eller måste du dra på starten länge.
För om den startar direkt kan det omöjligtvis vara något med bensinen, deustom så då du får igång den måste den vara jäkligt svag först en stund.

Men det som du beskriver tycker jag att felet bör sitta på tändnigsidan.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Woodman
bumbi: Har du satt tillbaka den helt "Nödvändiga" tryckregulatorn ännu...? Sedan går motorn perfekt.
Kr
117
Kruppe
323i-84
325iM-88
Tror inte du behöver sätta tillbaka någon tryckregulator för min bil funkar hur bra som helst utan kan jag säga, har kört ca. 2000 mil utan å det är inga problem. Men när jag hade samma problem som dig på 325án så var det impulsgivaren i fördelaren som hade gett upp.

Hellre leva en dag som varg än 100 år som får!
Woodman
Den kanske går utan bränslepump också...de sätter ju dit så mycket onödigt skit på BMW fabriken...?
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Woodman: Det var BMW-verkstaden själva som sa att jag skulleplocka bort den eftersom denläckte och det inte finns några nya att köpa längre. Istället för den så sålde de en vanlig rak skarv, dessutom så HAR bilen gått mer än ett halvår ganska perfekt utan den där regulatorn så verkarlite konstigt att den får hela bilen att inte gå just NU... Men tack ändå...hade jag haft en regulator hade jag såklart satt dit den direkt...
(tittade genom den gamla regulatorn och det var ju ändå bara hål rätt igenom)

js_snicke: Jo den startar direkt, även när den har gått sådär dåligt och dött, så väntar man 30 sekunder så går den att starta perfekt sen, däremot inte om man försöker direkt efter!

Kruppe: Tackar ska kolla upp det!

Ska ringa verkstaden nu o höra...
Tack för alla svar/Stefan
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Toppen, semester en vecka till...

Kruppe: Impulsgivaren, det är inte samma sak som rotorn??

Någon, KAN detta fel bero på dåliga tändkablar/tändspole??
/Stefan
Kr
117
Kruppe
323i-84
325iM-88
Nä jag tror inte det är samma sak. Grejen är den att jag har inte bytt den själv så jag är lite osäker på vart den sitter men jag frågade en kille som har skruvat BMW i många år å han sa att det satt en impulsgivare i fördelaren i min bil. Nu skiljer det ju några år på din å min bil så jag vet inte om allt är lika på dom men kolla upp det om du har möjlighet.

Woodman: Sluta va så nedlåtande å läs vad folk skriver istället. Säger jag att min bil har funkat i 2000 mil utan regulatorn och att BMW-verkstaden sagt att man inte behöver den så behöver du inte dra till med sådana där fjant inlägg som att den säkert skulle funka utan bränslepump också.

Hellre leva en dag som varg än 100 år som får!
Har man inte vanliga brytare så finns det en sk Hall-givare i botten på fördelaren som känner av en tapp på axeln och skickar en signal till tändningen när tappen snurrar förbi givaren. Fungerar ungefär som en abs-givare.

När det gäller tryckregulatorn så fanns iaf i april den som reservdel fortfarande (M20 1983). Ett nytt artikelnummer, så den är ersatt med en uppdaterad variant, men det ska finnas. Ge mig ditt chassienummer så kan jag kolla exakt.

Mvh
Rasmus
bu
43
bumbi
320i -83 e30
SpeedLover: Tackar, ska kolla upp det...är inte hemma just nu på några dagar...

Jag var på bilcentralen i sthlm idag och hörde om de visste något, fick ett förslag om returledningen till tanken, ska kolla upp det senare... Pumpen skulle pumpa 3L/min tydligen, och det är ju ganska lätt att kolla, funkar inte det så lämnar jag in pärlan... =(

Men tack för alla svar, hör av mig om hur det går!
/Stefan
Ma
201
Matskoolio
328iCab -96
535iA-97
318iS-90
Den här diskussionen om tryckregulatorn...
Det är inte tryckregulatorn ni pratar om utan tryckACKUMULATORN, regulatorn sitter på spridarröret på motorn, och jag tror att det är den som är felet på din bil !

Om den inte släpper tillbaka returbränsle till tanken blir systemtrycket väldigt högt, kanske upp mot 10bar istället för normala 3bar.

Jag har haft detta fel på en Porsche 944 turbo en gång så jag vet!
När trycket blir så högt får motorn tokmycket soppa samtidigt som pumpen jobbar för livet !
Det borde ge exakt dom symptom du beskriver, motorn chokar ihjäl sig så att säga !

OO=00=OO
Ägt:525/E12-535i/E28-520iS/E28
525i/E34-528i/E39-325iC/E36.
Ka
129
Kalle123
BMW 320d -00
BMW 320i T -89
BMW 318 T -94
BMW 325 T -88 ej i register
Har du kollat om det kommer bensin till pumpen från tanken?
Det verkar som den får förlite bensin, kolla att inga slagar före bensinpumpen är skadade eller klämda på något sätt, böjda förskarpt... eventuellt kan det stocka till i pikuppen som finns i tanken.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.