AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.191

Desperat! Bilen vill inte längre!?

Sida 1 av 3
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Nu ger jag snart upp! Bilen vill inte gå mer än ett par minuter innan den dör...
Har skrivit in förut, nu har jag varit utan bil snart en månad...om det inte fixar sig snart ska jag prata med verkstaden...

När jag startar bilen så går den bra, lite hög tomgång endast... sen efter kanske 30sek så börjar tomgången fladdra, går mellan 1000 och 1500 varv ungefär snabbt fram och tillbaka "bruUUM bruUUM bruUUM" i nån minut innan den stabiliseras på 1300 varv. Sedan sjunker tomgången sakta sakta till den dör helt... det spelar ingen roll hur mycket man gasar, motorn orkar inte upp i några varv för det...

VAD har jag för fel??

Senast idag bytte jag till NY bränslepump och NYTT bränslepumpsrelä!
Har tidigare bytt bränslefilter, luftfilter, kallstartventil/luftsliden (ej säker att den heter så, den blanka med fyra slanganslutningar som sitter "under" motorn på vänster sida) har bytt i stort sett alla slangar som sett tveksamma ut under huven, bytt insugsdamasken, kollat fördelardosan, stiften ska vara okej dock ett tag sedan jag kikade på dem!
Kan även tillägga att den helt nya pumpen (från mekonomen) surrar ganska högt upp o ner i varv precis som den gamla!

SÅ, tänkte att eliten (dvs alla) här på bmwpower.nu har några bra förslag! =)

Tacksam för hjälp/Stefan
Woodman
Men du har ej bytt tomgångsmotorn..kanske inte finns på 83:an ?
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Prova att spraya kontaktspray i ALLA anslutningar i och runt motorn. Om du inte redan har...
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Woodman: Tomgångsmotorn, nej den har jag ej bytt, vart sitter den och hur ser den ut?? Hur kollar jag om den funkar? Vad kan den kosta?

Mageng: Tack det ska jag prova, det kan ju aldrig skada!

Om någon mer har tips så skriv, desperat som sagt...
/Stefan
Woodman
Du skriver att den nya bränslepumpen surrar högt i OLIKA varv ?
Det låter mysko..min pump varken ökar eller minskar varvtalet.
Det låter som att den går på ett bestämt varv hela tiden..?
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Woodman: Jo det låter som att den går upp o ner i varv, alternativt att den får ett hårdare motstånd kanske?? Den går liksom "iiiiiiiiåååiiiiiiiåååååiiiiiåååååååååiiiååååå" lite oregelbundet! Så lät den gamla pumpen också, fast den nya nu låter ändå lite bättre!
Har jag någon tomgångsmotor? Hur ser den ut?
/Stefan
Woodman
Tomgångmotorn sitter placerad på den stora gummibälgen till insuget. Den ser ut som en avlång svart tub med en kontakt i änden...Men som sagt jag är osäker på om du har någon sådan på 83:an..

Det där ljudet du beskriver från bränslepumpen: iiiiiiiiåååiiiiiiååååii
Det låter inte riktigt okej.
Boxen?? Kan ha kommit in vatten, ta upp och kolla den.
Det finns ingen tomgångsmotor på en -83a väl?

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Woodman: Kan inte komma på direkt att jag vet att jag har en sån, bara luftmängdmätaren där i ena änden och sen några luftslangar som går direkt på gummibälgen!

Jo det där ljudet gillar jag inte, speciellt inte med tanke på att den är ny...har dessutom bytt reläet till ett nytt bmw original! Vad kan få pumpen att låta så?? Kan det som får den att låta så också vara orsaken till att motorn dör?

Någon annan fler tips?
/Stefan
bu
43
bumbi
320i -83 e30
js_snicke: Boxen, då menar du databoxen? Vart sitter den exakt på min bil? Känner mig lite borttappad nu... =)
Har för mig att jag inte har någon tomgånsgmotor nej, men eftersom jag inte vet hur den ser ut så vet jag ej säkert...
/Stefan
Boxen sitter ovanför handskfacket.

Nej du har ingen tomgågsmotor, hellt säker nu.

____

Länk
Woodman
bumbi: Vad fick du betala för bränslepumpsrelät...?
bu
43
bumbi
320i -83 e30
js_snicke: Tack, okej då vet jag vad du menar, sitter lite larmgrejer där med men de är inte inkopplade... men jag ska ut snart o kolla igenom där om jag hittar nån fukt!

Vet någon om det kan vara luftmängdmätaren som spökar?
/Stefan
bu
43
bumbi
320i -83 e30
Woodman: Fick betala runt 700 har jag för mig... De gav mig fel första gången, men fick byta efter envist tjatande!
/Stefan
Skruva bort det där plastet, sitter med en 3 st skruvar från framsidan.
Det var att det skulle ha kommit fukt in i boxen som jag mennade. Men du kan ju kolla kontakten först så att det inte är ärgat.
Är nästan hundra på att det är boxen, om inte kan det vara tändspolen som inte orkar.

____

Länk
bu
43
bumbi
320i -83 e30
js_snicke: har varit ute o skruvat bort boxen, kontakten såg fin ut men sprayade ändå på lite...själva boxen ser så fin och ren ut så den vet jag inte riktigt om jag vill ge mig på att öppna...skruvade tillbaka allt...

Ska ut nu igen och kolla stiften, borsta av o spraya lite... Kolla alla jordningar och elanslutningar, kommer tillbaka senare med info..
/Stefan
Boxens skal sitter endast fast med några klaffar om jag inte miss minner mig.

Men det måste vara något som efter en stund får för varmt och lägger av och det enda som jag kan komma på så är boxen och tändspolen.

Hade samma problem som du på en gamal Ascona (samma insprutningn för övrigt) och där var det boxen. Boxen såg hur vacker som helst ut från utsidan men på insidan... Putsade rent den och vips så funkade den

____

Länk
bu
43
bumbi
320i -83 e30
js_snicke: Måste få ett snabbt svar nu, passar en tändspole från en gammal opel till min bil?? jag menar bara så vi kan kolla om det är den som är knepig? Farsan kom med idén när jag stod o borsta av de kolsvarta stiften =)
Någon som vet?

Annars får jag kolla den där boxen igen på insidan...
/Stefan
Ja det går det nog men inget att rekomendera i längden.

____

Länk
Fick du igång den?

____

Länk
bu
43
bumbi
320i -83 e30
js_snicke: hehe, jodå den gick igång med den gamla spolen! =) MEN det var samma symptom efter några minuter...den dog! Sedan startade jag den igen nästan direkt efter, då gick den bra några minuter till innan den dog, detta börjar bli väldigt irriterande!! Nu har jag boxen här i handen, ska öppna upp o kika nu...
Soppapumpen tjöt lika mystiskt dessa ggr!
/Stefan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.