|
|
|
|---|---|
|
Hej Funderar på att chippa min 318 is -93´a. När jag ringde motor nord och frågade om effekten på deras chip, så sa dom att den skullle öka med 18 hk. Stämmer detta? Känner man skillnaden eller klarar man sej lika bra utan ? tacksam för svar. MVH Jon | |
|
Hej och välkommen till forumet! Att ett chip skulle ge 18 hk på din motor tror jag inte en sekund på! Pröva den utmärkta funktionen "sök inlägg" så har du läsning för mååånga timmar framöver, angående trimchip! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
Enligt Motornords katalog ska det ger 13 Hk, Kan halvera det anser jag själv. Mvh: Ste Ste |
|
Woodman |
Det ger inga "Hästkrafter" det ställer upp tändningen, samt ökar bränsletillförseln så att den går betydligt bättre. Chippen skaffar du på: www.ebay.de (kostar där 100-200:-SEK) Tillskillnad mot "Rånarepriserna" här i Sverige: 2-3000:- Stöld. |
Woodman |
Här har du ett till BMW 318is. kostar endast: 223:- Länk Här har du massor att välja på: Länk |
|
Resonemang: Eftersom man måste ha underlägg för vad man säger, så borde inte chip- /trimföretagen säga "det här chipet ger 18hk" utan att va säker på att det gör det på bänken. eller hur? varför säger dom att det ger massa hk, fast det itne ger nånting säger ni. det får dom inte göra, varför är det ingen som gör nått åt det? nofx16. har du bänkat din bil med och utan chip, för att se att det inte finns några extra hk efter du satt i det ? dom flesta gör nog så här om dom bänkar: Har en, vi kan säga -90, som ska ha 200hk i motorn + ett chip som ska ge 15. då tror dom att dom ska få ut 215hk på bakhjulen på bänken. och glömmer bort förlusten i drivlinan m.m, och förlusten på hk efter årensgång. Så tror jag det ligger till..rätta mej om jag har fel. |
|
| Drivlinan bör väl inte svälja mer än 10-12 procent så 18hk på pappret borde alltså vara nånstans runt 14hk mer på bakhjulen. Själv tror jag inte att en sugmotor på knappa 2 liter tjänar så mycket på ett nytt chip. Och om motorn går bättre och snålare, varför har inte BMW programmerat styrningen så redan från början? Verkar lite dumt. | |
| aja, men iaf. dom måste ju ha nått att gå på när dom säger att det ska ge 18 hk eller hur ? annars är det ju olaglig marknadsföring ? | |
|
Två teorier... 1: Livslängd! Att bespara motorn det lilla extra effektuttaget kan resultera i en hel radda extramil mot slutet. Det gäller kanske inte alla, speciellt inte de människor som har en viss känsla för motorer och sköter dom på bästa möjliga sätt (bra oljor, byter slitna delar osv...).. Men, för en del som "bara kör" och skiter i att öppna huven kan det vara en fin idé att skona motorn från den sista kraften. Jämför detta med en lastbilsmotor: 12 liter Volvo-motor lämnar mellan 380 och 460 hk om jag inte minns fel (visserligen med ett jävla vrid), men tänk vilken kraft det tekniskt skulle gå att plocka ur en sådan motor! Varför gör dom inte det, jo - den motorn skall hålla 50-100.000 mil! 2: En motor är serietillverkad, med lika värden för volym osv. Dock finns det alltid vissa variationer, vilket medför att ett styrprogram för t.ex. insprutningsystemet måste vara anpassat för att passa för en viss motortyp, inte bara för en individuell motor! Den fördel du kan få med ett nytt chip till din motor, är att det chiped med precist kan styra din specifika motor, och därmed ge en marginell effektökning. Dock sägs ju körbarheten öka, och soppaförbrukningen minska. För att lyckas med detta vore det ju dock rimligt att programmera "trimchippet" utefter din egen motor - alltså bör det inte gå att få en förbättring av ett serietillverkat trimchip. I slutändan börjar detta mer och mer likna en mappning dock... Nog för att Motor Nord mumlar om 18 Hk + till din bil, och att det förmodligen är en struntsiffra som inte är värd fem öre, så är det ett faktum att "MN" "analyserar" ditt orginalchip och programmerar det nya chipet utefter det. Hur mycket mer äkta effekt det ger kan nog ingen svara på, men om chansen finns, så tror jag den är större med en seriös tillverkare av chip (t.ex. MN) än med vilket chip som helst på marknaden.. Dock så verkar Qvarnis (stavning?) vara en jäkel på området med många nöjda kunder. Den som orkat läsa borde nog hålla med mig om att min första teori verkar mer hållbar än min andra :) Vidare bör det väl sägas att en chiptrimning knappast kan mäta sig med att gå upp en storlek i motor eller bygga turbo, men sedan kostar det ju inte ens en bråkdel av priset! // Björn |
|
|
Hmm, kom att tänka på en grej... Är det inte så att ett trimchip även flyttar varvstoppet en bit, vilket medför högre effektuttag helt enkelt genom högre motorvarv? // Björn |
|
|
Är Valfritt i flesta fall Ste |
|
|
X-ray, Jag hade mina funderingar på att "chippa" min bil, men efter att ha läst om folks erfarenheter, och kanske framförallt trimchipsförsäljarnas ovilja/oförmåga att kunna bevisa chippens förmågor, valde jag utan tvekan att låta bli. För att man ska kunna mäta effekten av ett chip bör man rimligtvis bänka bilen både före och efter ingreppet, inte sant? :) Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
|
vadå "inte sant"? läs mitt ibnlägg så ser du att jag oxå skrev det. Hur många som har chippat bilen har bänkat både före och efter, för att se skillnaden? det är ju det ända sättet att få veta hur många hk det gör. Alla som bänkar verkar gå efter vad det va orginal i bilen, och sen räkna ut skillnaden till efter, med chippet , och det är ju inte rätt, "inte sant" ? Jag ville bara få fram att man borde göra nått åt att ett chip som Ska göra 18hk+ , inte gör nån skillnad alls, förutom mindre bensinförbruk. osv. säger dom att det ska ge 18hk, så lär det väll göra det oxå. |
|
|
X-ray, Jo jag påstod inte att du inte skrivit det! Ursäkta om jag formulerade mig på ett svårtolkat sätt. Tills någon bevistat motsatsen bedömer jag att chipning, med kraftigt ökad motorstyrka som följd, av en BMW-sugmotor generellt sett är bondfångeri/bluff. Dock har jag läst att exempelvis S38B38- motorn(har jag för mig att det var) kan reagera väldigt positivt på vissa chip! Mvh, Kalle - BMWCS[syd]#5120 ____ Länk |
|
| ingen turbo inget chip det är min teori!!! | |
|
alien: BMW:s motorer är knappast konstruerade så att de lämnar mer effekt efter det att org. varvstopp gått in, snarare sjunker effektkurvan något. Det kan däremot verka positivt på acc siffror då du har högre varv på nästa växel som åker i. Jag är också väldigt skeptisk till effekt siffrorna som chip leverantörerna lämnar ut. Om de nu är så bra, kan vi inte få se ett före/efter diagram från en bromsbänk? Gjärna då från en oberoende källa. |
|
|
Greenberg: Japp, jag instämmer nu när du säger det! Och vidare håller jag med om att det vore väldigt intressant att se ett "före/efter" test av en chippad sugmotor. Sen om det är just BMW som testas är nog mindre intressant. Så länge det är sug och inte turbo! Kanske något för t.ex. tidningen Bilsport att ta för sig? // Björn |
|
|
Länk /T.P. Länk |
|
|
Ok ok, nofx, skitsamma. =) Håller med alien, väldigt bra ide, vem va de som kom på den? =) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.