AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.145

klunkande ljud från bakvagnen!

zo
10
zozew
530i-93
När jag kör kommer det ett klunkande ljud från bakvagnen låter som ett dovt slag ljud, låter lite mer när jag svänger men det kommer och går hela tiden. HAr precis upptäckt det har inte hört det innan. Tacksam för all hjälp jag kan få

A
zo
10
zozew
530i-93
Glömde.....Det ökar i hastighet när jag kör snabbt och tvärtom. Är det något med bak axeln eller hjulen??
`skulle nog försöka fixa en ny klump på skroten, sök på "bildelsbasen" blir nog billigast.

zo
10
zozew
530i-93
vad är en klump?
Varför börja med att köpa en ny klump??? Hade samma problem på min gamla 535i, det visade sig va en yttre drivknut! Hissa upp bilen (använd pallbockar oxå) å ryck runt lite på drivaxlar, stag, stötdämpare och hjulen.... Kolla givetvis diffklumpen när du ändå håller på. Håll imot en drivaxel å rucka på den andra, gör likadant med kardan å håll i en drivaxel åt gången. Det ska finnas ett lite "glapp", dock inte överdrivet stort. Prova oxå å trycka/dra dessa detaljer upp-ner-sida, då får du koll på lagren i klumpen. Här ska det inte vara glapp alls! Kör så det ryker!!!
D_
160
D_D
550 iaT -07
760 Li -07
M6 -06
Det låter troligare med en drivknut än bakaxelklumpen, hade en Ford Scorpio som bakaxeln gick på och det knakade och smällde något så grön j-----t.
zo
10
zozew
530i-93
Fick det fixat.....bytte bromsklossar för en månad sedan och glömde efterspänna!!! tre av hjulen var lösa det fjärde höll på att trilla av!!!!

Snacka om tur i oturen

Tack alla för hjälpen ändå!

ojoj!!! kan vi snacka om tur, bra att du inte hann köpa någon ny klump då i alla fall! =)
Men hade du bytt klumpen, så kanske du fått plocka av hjulen och upptäckt att dom varit lösa ! :-) ;-))

zo
10
zozew
530i-93
det är sant. Jag är bara glad jag slapp tappa ett hjul på motorvägen....

magmo
Rockztar!

Har lite knäppande/tickande från min E39 höger bak. Det är inte hjullagret!!! Går det att byta bara drivknuten eller åker man på en hel drivaxel från klumpen och hela vägen ut???

Tacksam för snabbt svar :-)

Magmo Maniac is in the house!
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Brukar vara Silent blocken i bakvagnen som klonkar... De brukar vara slut efter ca 15-20000 mil.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.