|
|
|
|---|---|
|
Tjenare har efter topprenovering aldrig riktigt fått ordning på gången i min 518i -87. den går fint på höga varv men saknar totalt allt vad tomgång heter, släpper man gaspedalen så tvärdör bilen direkt. Har tittat på alla markeringar på vevaxel, kamaxel, fördelare osv. men allt är som det ska, det sitter iofs en dr_schrick 284 graders kam i den men det gjorde det ju innan planingen av toppen oxå, eller kan det vara det som ställer till det? mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 | |
|
1:Har du justerat co:n?. Brukar bli "utan tomgång" om den är feljusterad... 2:Finns väl antagligen en tomgångsskruv på denna vagn oxå..kollat det? Två tips att börja med iaf. Jag sätter en slant på felaktig co. Mvh Janne. |
|
|
tjenare igen, co-skruven har jag inte vågat pilla på ännu, men kan det alltså vara det som är felet, har ju inte ändrat något efter att bilen gick i kok och toppen fick planas. Det kan inte vara någon av de små vakum slangarna? det går ju 1st från insuget till bränsleregulatorn, och 1st från spjällhuset till någon slags elektrisk ventil som sitter på torpedväggen, därifrån till fördelarens vakumklocka. är detta korrekt kopplat? Införskaffade mig en haynes manual, men det var inte mkt till hjälp tyckte jag. Angående tomgångsskruven så är det väl den som sitter vid anslutningen luftburk-gummibälg ? den var skruvad i bott, prövade att lossa på den några varv men utan resultat... börjar bli lite uppgiven nu, antagligen någon liten enkel detalj som jag missat. mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
|
Var ett tag sedan jag hade en 518 + att den tyvärr hade k-jetronic insprut. Din har ju L-jetronic och jag har inte skruvat något i en dylik,men säkert kan det vara någon luftslang som lossnat eller då blivit felkopplad. Iofs hade en luftslang lossnat på min f.d 528(L-jetronic) en gång och då var det en slang till insuget som lossnat..Tipset är naturligtvis att kolla upp alla dylika anslutningar som du oxå är inne på.. På min K-jetronic "bestyckade" :) 518 så stannade den vid t.ex korsningar pga att co:n var helt åt h-e..Justerade det och den gick sedan som vanligt..dvs slött och bra ;) Men svårigheten är att få co:n rätt om man hade tänkt göra det på "känn" själv s.a.s.. Lämna in den på v-stad för co just istället är mitt tips. Men du kanske har en co-mätare som är bra? Mvh Janne. |
|
|
Tillägg:När luftslangen lossnat på 528:an uppförde sig bilen som du beskriver att din 518 nu gör...dvs noll tomgång. Mvh Janne. |
|
|
Testa med startgas lite här och var. Det gjorde jag när min tomgång var CP, jag fann att det satt gamla packningsrester kvar bakom de nya packningarna vid insuget. MVH: Johan Beat My Wagon |
|
|
startgas har jag prövat utan resultat, Det är ingen här som har en 518i -87 som kan ta ett par foton på motorn med digitalkamera och skicka till mig, tänkte om det är något som jag gjort helt galet som man ser direkt, funderar även på vad det blir för sympton om man har en kugge fel åt något håll, kammen är helskum tycker jag, när man har motorn i "nolläge" alltså 1:ans kolv längst upp, hur skall nockarna vara då? mvh: mr_majzoo, BMW 750iL -90 icq: 29815001 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.