|
|
|
|---|---|
|
Airbaglampan på min -97 E36 började lysa under färd. Var in med bilen och konstaterade att felet satt i ratten, ej under stolarna. Skulle kunna vara airbagen och den skulle kosta ca 6000:- att byta vilket jag inte har ngn lust med... Går det att släcka/plocka bort lampan? Har även problem med tutan i bilen. Funkar ibland/ibland inte. Kan detta ha ngt samband? | |
|
Låter som att det skulle kunna vara nåt slags kontaktfel upp till ratten, i och med att båda funktinerna i ratten krånglar. Airbagen känns som en rätt viktig sak, så det skulle jag laga, även om det kan kosta. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Den kan även börja lysa om du tryckt ett knä hårt i förarstolen. Sitter nått i stolen som strular till att då Ste |
|
|
En fundering: Knätryck i stolen brukar knäcka värmetrådarna till stolvärmen. Undras om det finns nån sensor i förarstolen, isf, när körs bilan utan förare, dvs när skall inte baggen i ratten lösa ut? I passagerarstolen däremot. Jag skulle nog undersöka/reparera allt i ratten innnan jag körde vidare. FP |
|
|
Varför? Jo så här det,, att det ligger nämligen en matta i stolen som känner av att att det sitter en person i stolen, En vän till mig också det problemet på grund av just detta. Ste |
|
|
ursäkta stavfelet Ste |
|
|
Känns ändå som att ratten är mer trolig, då även tutan krånglar. Givetvis såvida tutan inte har någon sensormatta i stolen, då :) Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
Ste: Sitter det sensormatta i förarstolen? Jag trodde bara det var i passagerarstolen. Funderar på när airbagen för föraren INTE skall lösa ut? FP |
|
|
På tal om tutan så håller Jag med Hangaround. men skulle det nu inte vara det så kan det ju vara på detta viset. Ste |
|
|
Folke: Jag hade givetvis inte skrivet detta om inte Min samt min väns BMW verkstad här i Kalmar inte hade uttalat sig om detta. De fixade även felet och vi fick en bra beskrivning på vad felet berodde på. Jag uttalar mig aldrig om sådant jag inte har en susning om, men jag utgår ändå ifrån att jag kan lita på dem Ste |
|
|
Helt OK. Fast jag (och många med mig) kan nog intyga att det inte alltid är från t.ex BMW-verkstaden man får de säkraste tipsen osv. Behöver dock inte vara så i detta fallet, jag är bara nyfiken på NÄR airbagen i ratten INTE skall lösa ut, dvs varför finns det sensormatta i förarstolen? Jag vet att man pratar om fel i kablage osv till stolen (stolarna) som orsakar att airbaglampan tänds, vilket den gör vid alla slags fel i systemet. Det finns en hel del servicemeddelande om detta, i förarstolen finns så vitt jag vet bara kablage till bältessträckaren som har med detta system att göra. FP |
|
|
Folke du har säkert rätt, men jag utgick ifrån att vad de sa stämde/stämmer. Självklart finns det de verkstäder s0m säger annat sen menar de en annan sak.. kan mycket väl vart kablaget du talar om. vilekt fall som helst så är det lätt att man trycker sönder att med ett knä, efter att har streckt sig efter en sak eller nått annat. Jaja. =) Ste |
|
|
Jo det stämmer att många har fått erfara att när de sätter ett knä i stolen för att sträcka sig in osv så funkar inte stolsvärmen i sitsen efteråt. Trådarna går visst lätt av vid den kraftiga punktbelastningen. Om man även kan skada kablaget till bältessträckaren låter jag vara osagt, tror det är nåt kontaktstycke eller annar som brukar ge sig, när man kör stolen mycket fram och tillbaka osv. Tror de har förbättrat konstruktionen numera. FP |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.