AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.417

Oljeläckage vid styrväxel

Vad tror ni?
Kommer jag att få problem vid reg. bes + bes av min tyskimporterade e30 320i cabbe när det läcker lite olja från högra damasken på styrväxeln?
Styrväxelbyte är väl ofrånkomligt, men regbes + bes sker redan nu på tisdag e.m. Jobbar alla dagar fram till dess, så tid finns inte för ett byte.

Regn är ju inte så roligt...
Woodman
Det räcker väl med att byta packboxen i styrvxl...?
Det låter sig tydligen inte göras så himla lätt, i alla fall inte enligt min BMW-Guru på Göteborgs Bilservice. Betydligt enklare att byta hela styrväxeln, inköpt på skroten, då. Nu var det ju inte riktigt det som frågan gällde, utan om männen med blå rockar kommer att ha åsikter om min lilla läcka....
Woodman
Det är klart att det blir en anmärkning. Om inte testkillen är bakis
Läcker det mkt då...kan du inte torka rent innan bes....
Njaä, mycket läcker det inte, men eftersom det ju tydligen är ett hål på damasken blir den ju tokblank efter avtorkning. Var ner i garaget o kolla under pärlan precis o det vete f-n om inte packboxen svällt igen under natten. Inte en endaste liten droppe under bilen. Fick hem bilen från Tyskland i torsdags och har varit på jobbet typ konstant sedan dess. Vid en snabb koll - körde den 25 meter från trailern o in i garaget, tjöt o högg det i styrningen - visade det sig att det var tämligen torrt i servoburken. Efter påfyllningen betedde den sig helt normalt under en längre provkörning, frånsett pölen den lämnade efter sig på garageinfarten. Jaja, regbes + bes imorgon - håll tummarna!

Woodman
Risken finns väl när man kommer med en "läckande svullen" damask....Att de då kollar upp hela bilen "EXTRA" noga p.g.a slarvet med den kraftigt läckande styrvxl.
Personligen hade jag nog valt en annan tid för besiktning, Så att jag hann med att fixa/byta den defekta styrväxeln innan bes.
Det gick alldeles fantastiskt bra! Det var ironiskt nog tack vare det myckna tokregnandet vi hade på eftermiddagen i Göteborg idag. Allt var blött på undersidan, inklusive damasken, typ. Det enda som var skumt var att vänster halvljus var avsett för vänstertrafik(!) o hade spegelvänd ljusbild. Fick en anmärkning på det, men behövde inte komma tebaks då jag lovade fixa det imorrn. Han gjorde även bilen till en -88 efter att ha tittat i alla sina pärmar.
En fin dag, med andra ord!!
"Woodman" har du "linser" i dina halvljusinsatser?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.