AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
970

m5-00. lägger av på en cyl

be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
min m5-00 lägger av på en cylinder vid ca 4500-5000varv . stannar man sen motorn går den perfekt igen . och det är inte alltid den lägger av . verkar vara tändning eller spridare. någon som har haft samma problem?. bilen har gått 6000mil.har ej gjort någon avläsning på felkoderna än.
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
det låter som det kan va en tändspole, eller tänd"hatten" som sitter mellan spole & stift.När motorn känner av tändmissar på någon cylinder så stänger han av den tills du startat om bilen.
hejsan bengt. har samma problem med min m5, har haft den hoss bmw och kollat fel koder, dom har inte hittat något speciellt fel på bilen. så tyvär . är din trimmad eller standard.

mvh macc

"macc"
m3
972
m3efl
Murcielago -03
F430 spider -06
M5 -05
Bengtmek.. Exakt samma händer med min.. men bara ibland och det försvinner när man startar om bilen,, ska lämna på service under veckan då ska jag byta stiften olja filter o grejor så får man se om det försvinner,,

----
Min FD,M3 DAYTONA
Länk
----
Har läst på bmwm5.com om en bil som trimmats av Nowack och som när den körts ett tag gjorde exakt som ni alla tre beskriver ovan.

Motorn har väl knacksensorer på varje cylinder och vid knack så slår DME helt enkelt av den cylindern (eller kanske den måste slå av två). Det uplevs helt enkelt som om man tappar 50 hästar (alltså avsevärt).

Det problemet gick också bort med att slå av bilen men kommer då tillbaka efter en stunds körnade igen. Kan vara värt att titta åt detta håll iallafall.
be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
jag har kört ca 25 mil i dag och bilen går perfekt jag får väl snacka med bmw om det men det känns som lite onödigt eftersom den varit inne precis och bytt en absgivare nr 3 i år !. och då lästes felkoderna av kanske dags att byte tstift men dom ska ju inte bytas förren insp 2 om 4000mil ca, min bil är inte trimmad bara 250km spärren är borta vad jag vet 2 ägare innan mig bilen är svensksåld .
Luft och bränsleblandningen är väl fel..men att behöva byta luftmassemätare stup i kvarten är lite j-ävla dåligt av BMW och Bosch som tillverkar dessa skitgivare som håller knappt sex månader.

Felkods sökningenvisar ej utslag (har jag hört) så felet syns ej vid dessa spökfel (av felsökningen)

Kan man inte testa om varje luftmassemät. funkar bortkopplade?? det måste väl gå att göra för att konstatera om dom verkligen är trasiga... som sagt problemet kommer in när man pressar bilen konstant på höga växlar håll den jämt vid4-5000 i varvtal så brukar felet hoppa in........

Luftmassemätarfel????????? jag tvivlar
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Bosch tillverkar även dessa till S80 T6 och dom är bedrövliga där också tyvärr.
det jävliga är att det finns 2 st sådana 3450:-/ st surt :-(
be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
var inne på bmw i dag och fick läst av felkoderna 2 felkoder var registrerade tändmiss cyl nr1. 2ggr.men felet visste dom inte .kamaxelgivare tändspole om jag motortvättat men tyvärr blev man inte klokare på det mer än att jag vet vilken cylinder det var .ska prova att byte tstift tror själv inte det är något fel på dom men vad gör man och i samband med det kolla alla kablar och anslutningar den var ju inne på vanosbyte för 300mil sen. ett stort jobb och innan dess var det inga tändmissar.
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
lite off topic,

bengtmek, hur långt hade din bil gått och hur gammal var den vid vanosbytet? vad hade du för symptom?

Mvh Johan
be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
johan symptomen var att motorn lät som en diesel ett rasslande oljud från vanosen bilen hade gätt 5700mil och hela vanosvxlådorna byttes ut alltså inga repsatser .bmw säger att det ej händer något med motorn om man ej byter ut vanosen men det litar jag inte på .nu hörs motorn helt ok .pinsamt att öppna huven och motorn låter som en gammal diesel på tomgång. oljudet kommer efter ca 4000mil och efter mitten på år 00. sattes dom nya vanosen i som enl bmw ej skall börja slammra .bmw tar ca 50000kr för det!!!. man måste ha specialvertyg finns bara ett set i sverige.
mi
168
mikey
M5 E34 turbo 964whp
MB C180 -09 AMG-optik
Hej! jag har bytt vanos på ca 4-5 st. M5:or, & jag kan lugnt säga att det ska mycket till innan det packar ihop.Det värsta som troligtvis händer i sådant fall är att kuggaxlarna "nyper" fast & vanosregleringen upphör.
ci
119
cidair
M5 E60 -05
330xdT -07
bengtmek:

Har du fått reda på vad det var med din bil när den missade på 1 cyl?

Hade troligtvis samma fel på min 00:a idag! Stannade och slog av tändningen. Startade sedan igen och körde vidare utan problem!!

Knepig bil man har. Underbart brutal men har sina egenheter hela tiden.
be
33
bengtmek
m5-00. silverstone
cidair jag har ej fått klarhet i vad som orsakar tändmissarna men 400kr fattigare på felkodsavläsningen. har nu kört en vecka utan problem . felet kan vara svårt att hitta eftersom det går ganska lång tid emellan tändmissarna .mvh
Cidair!

Det e väl ena cylindern som sotat igen på din bil :)
Det e inte bra att bara ha motorn under 1000 varv hela tiden :)

Ringer imån!!

A

M-POWER!!!!!!!!!

Länk
på så nya bilar kan det inte va några större fel. min persolnliga uppfattning är att stiften eller eller överslag i kablarna.. eller spolen. dom kan bli dumma efter tvätt=fukt vet jag.. lycka till// tomas

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Min 540 hade samma fel och då var det jordkabeln till MAFen som hade släppt i lödningen. Kör en felsökning med DIS, expertmode och manuell feldiagnos på uppkomna fel. PRinta ut och kontakta bil&motorteknik öfr åtgärd om bilens garanti har gått ut. Annars kommer nya MAF på garantiförfrågan oftast.
Mvh
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.