|
|
|
|---|---|
523i_96 |
Hej! Min BMW M535 har det "klassiska" rasslandet på tomgång, som försvinner helt när man belastar kopplingen. Men saken är den att den måste bli varm innan det börjar rassla. Det borde väl bero på att oljan har blivit tunnare? Nu vet jag inte vad det ÄR för olja i min växellåda (manuell). Men jag hade tänkt att testa en tjockare olja och se om det blir tyst även när bilen är varm. Då jag inte kör med den på vintern, spelar det inte så stor roll om den blir trögväxlad vid kyla. Är det någon som blivit av med missljudet genom att byta till tjockare olja? Vilken olja räknas som lite tjockare är normalt till dessa växellådor? Mycket tacksam för hjälp!! MVH: Magnus |
|
Hej! Vilken som räknas som tjockare än normalt vet jag väl inte men den oljan jag kör med nu är iaf Castrol SMX 75W/90(delsyntetisk) API GL4 klassad, för manuella växellådor... Fungerat mycket bra i mina E28 lådor hitintills. Mvh Janne. |
|
523i_96 |
Tack för det Janne! Ska testa den oljan och se om det blir bättre... MVH: Magnus |
|
Rasslet brukar försvinna om man byter koppling. Samma resultat på både min 535E28 och min 525E34 när jag hade dom. Tryckplattan blir skramlig med tiden ! Som bonus blev kopplingen mycket mera lättrampad på 535:an efter bytet !(Trodde jag fått en 520-koppling !!!) OO=00=OO Ägt:525E12-535iE28-520iSE28 525iE34-528iE39-325iCE36. |
|
523i_96 |
Kopplingen och urtrampningslagret är bytt för 1500 mil sedan, så det får nog bli ny olja iaf. MVH: Magnus |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.