|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Fjelliz |
Tjena! Jag har fått ett erbjudande att köpa min pappas kompis BMW 318i E30 för 8000 kr. Bilen har helt ny bakaxel, nya bromsar, nytt avgassystem, nybesiktigad utan anmärkning, 98 % rostfri m.m. Den e lugnt körd eftersom att gubben är ca 60 år gammal. Den har dock gått 26.000 mil o jag undrar om detta e ett "säkert" köp? Den kanske inte e en M3:a, men e den underhållande? Har fått kökort i mars så man vill ju ha en någorlunda rolig bil iaf... min fråga e alltså, e det en någorlunda rolig bil? Nåt speciellt man behöver tänka på? MVH /Erik I got a niiiiid 4 spiiiiid :) |
| vilken årsmodell pratar vi om? | |
|
Fjelliz> Min -88 (faceliften) gjorde 34 000 mil innan vi skrotade den, och då var det rosten som avgjorde det, motorn gick fortfarande fint. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
| Det är nog en alldeles utmärkt bil att börja med...visst,det är ingen raket men körglädjen sitter inte i motorstyrkan...E30 är väldigt underhållande att köra... :) | |
|
För dom pengarna är nog en 318i ett väldigt bra val. Stort plus att den är "gubbkörd" också. Finns lite körglädje i den och det är inte alls en tok slö bil, funkar fin fint som första bil! Själv hade jag en e30 316i -90 som första bil. Mycket billig i drift och drog minsann ifrån en och annan 240 och liknande =) |
|
| varför får man alltid höra att e30 e roliga att köra?? har kört min e30 i 1 år nu.. men har även tillgång till en 325 e36 med diverse godsaker å den e bra mycket underhållande att köra + att den dricker mindre soppa!! | |
Woodman |
Ta hem ett "Fullblod" ifrån Tyskland istället....Du får en mkt fin 325:a.-90. fullutrustad för dessa pengar 8000:- (eller mindre) Skall jag vara helt ärlig tycker jag att "Gubbens" bil en vanlig 318i Är värd Max 3-4000:- med tanke på milen OBS: 26.000 mil. Då är det bästa taget. (Det kan braka ihop när som helst) |
Fjelliz |
Det e en -84 om jag inte minns fel. Skit samma, jag köper den iaf... den e ju som sagt "gubbkörd" :) |
Woodman |
Hrmmm...en 84:a som gått 26.000 mil Kompispris: 8.000:- ??? Jag vill nog snarare kalla det "Vråldyrt Överpris" Vad har du själv räknat med att få ut för den ? när du tröttnat på "mopedmotorn" 1500:- ? |
|
Woodman: Säg inga dumma saker nu. M10-motorn är en riktig kanonmotor. Är bilen i det skick du säger så kan 8000 vara ett bra pris. Ärligt talat; vad är 8000 i dagens läge? Känns det är ett pris man kan ge för att chansa på att bilen går tills man skall besikta igen. Skall du exempelvis köpa en bil för 30000 och hålla den i samma skick så kostar det säkerligen 8000/år utöver skatt, försäkring, bensin m.m. Pruta ner ett par tusingar på priset och slå till. Skulle bilen inte gå igenom besiktningen nästa år så skrota den eller laga det billigt. Skulle något gå sönder så ta den smällen och skrota bilen. Du har ändå förlorat max 6500 spänn. Om du inte köper bilen så kan du ju ge mig telefonnumret till gubben. Jag behöver vinterbil. Bitte benutzen Sie die Suchfunktion. |
|
| Håller med Haglund2306...& skulle något gå sönder hittar du ju alltid delar.tex här på bmwpower....en 318 är ju ingen ovanlig bil precis...*s* | |
|
Woodman: Det där om "mopedmotor" får stå för dig. Jag har själv en 318 dock med m40 motorn men jag tycker att den går riktigt bra. Jag har hittills inte blivit omkörd av någon 320. /R BMW - Vad annars? |
|
| du har ju iofs en iS och ingen vanlig 318 | |
|
Is -88 är en "vanlig" 318, med 113 hk. Mr C |
|
|
Skogsmannen, du har verkligen en "trevlig" inställning! ;-) En 318I ligger på 100-300e i tyskland en 325eta 200-500e och en 325i 600 och uppåt bra e30or ligger inte långt ifrån sv priserna där nere. och framför allt stirra er inte blinda på ebay priserna, säljaren knappast är tvingad att sälja till dom skambuden där kan bli! Tänk oxå på att det kostar att regga en bil här i sv...lägg på ca 10k på tyskpriset, då är det inte längre lönt att ta in bilen. En 318i är visseligen en billighets bil, inte så snabb som en 325i men den kostar inte lika mycket att hålla eller att köra med! En 4cyl e30 har bra mycket bättre ballans än den tyngre 6cyl e30an, så när det gäller svängande så är en 318I ett klart bättre alt än vad en 325i är! Delar till e30 och spec m10 maskinen är lätt hittade och det mesta finns till vettiga priser! Och skulle nu inte bilen klara nästa års bes, så istället för att lämpa den på tippen så sälj bilen i delar! Är bilen chassi mässigt ok, (m10 vållar sällan problem) så kan visst 8k vara ett vettigt pris...men allt är prutbart så försök få ner den lite! |
|
|
Vettiga inlägg på slutet, en 318 är ju en perfekt förstabil. Om chassit är juste så går det att köra ganska fort i kurvorna och jag tycker att min 318(visserligen M40) är nog så pigg som en 320. Det är nog först när man jämför med en 325:a som en 318 känns mycket långsammare. Vad det gäller M10-motorn så är den lättskött/mekad och vållar inga problem sålänge toppen är hel. Såg att Fjelliz var från Gällivare, då är det väl lite långt att åka till Tyskland och köpa en bil för under 10000:- (bensin eller tågresa är ju inte gratis). Sedan tillkommer som tidigare nämnts registrering mm för att få den körklar. |
|
|
Har sagt det förr, 318 med M10 är en av de mest underskattade BMW-bilarna! Bra balans utan tung sexa i nosen... |
|
| Och där finns en heldel beg trimdelar att hitta till bra priser till m10 maskinen. | |
ormen |
Hade en själv som vinterbil, 87:a, var mycket nöjd med den. Fin mekanik i en m10 maskin -bland de sista som kändes som äkta Made in W. Germany. "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
Woodman |
Fjellis: Den här är väl ett "billigare bättre" alternativ till Gubbens 318-84. priset på 320iK är just nu: 2.375:- (kommer ej att bli högre.) Länk |
| oki Mr C.. visste icke det, ere från 90 som har 136 hp lr vad det är? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.