|
|
|
|---|---|
|
Hallå, har lite funderingar på vad man kan stoppa i en 316i -91 E36... Utan att ändra karossen, och vad är tillåtet? Om det finns någon bra site så medela den gärna ... | |
|
Det enda jag kan tänka mig att du kan pula i utan större problem med installation och besiktning är en m40 1,8. Alltså en likadan som sitter i fast 1,8 liters från 318. Den har 113hp. Detta byte skulle säkerligen inte besiktningen märka, men jag tror inte det är lagligt. Jesperado (en kille på sajten som jobbar på besiktningen) brukar vara duktig på att reda ut vad som är tillåtet och inte. Jag skulle inte rekomendera nå mycket med pulver i din 316 då den har på tok för dåliga bromsar, krängningshämmare mm. En vanlig rekomendation som man brukar få när man vill "uppgradera" sin 316 eller 318 är helt enkelt att byta bil. Det kostar nämligen en hel del att trimma eller byta motor. Och sen så kommer du ju att åka olagligt och antagligen få problem med besiktningen mm (om du inte nöjer dig med 1,8 motorn). Det kan alltså löna sig att sälja bilen man har och lägga till ett par tusen och få en värre. Men skulle du ändå bestämma dig för ett motorbyte så rekomenderar jag dig att försöka få i en m43 1,8. Detta är efterträdaren till din motor (fast 1,8 liters versionen då). Den kom -94 och har 115hp. Den är även utrustad med kamkedja istället för rem. Det är en många gånger bättre motor än m40. Det borde inte vara så fruktansvärt mycket jobb att få i en sådan. Sen vet jag inte vad besiktningen säger om bytet. Jesperado??? Och du: Prova sökfunktionen här på forumet. Finns säkert mycket nyttigt att läsa om just detta. Lycka till! Min bil: Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.