AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
680

Tändspole

Bruno Sandberg
Hej jag undrar om man kan mäta sig fram till om någon tändspole är dålig? Från en som är trött på sin ryckiga bil.
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
sitter det inte en spole på varje stift på 320n??det gör det iaf på 325an e36

D är fegt o släppa gasen!
Bruno Sandberg
Jo det gör det. Jag skriver också att jag undrar om man kan mäta sig fram till om NÅGON tändspole är dålig
Bj
357
Bjale_racing
325i 24v 93a
sorry såg inte det

D är fegt o släppa gasen!
Gu
1.310
Gunneriusson
318dx touring -15

I3s -22

Fordson Gigantic -55?
Med ett orsoloskop (försök att förstå vad det står) så kan du ju titta på hur tändkurvorna ser ut innan och efter tändspolarna. Om en kurva har ballat ur totalt efter en spole så är det nå vajsing med den.
Dock så är ett orsoloskåp (egentligen själva mätverktyget som förminskar signalen till orsoloskåpet)som klarar av att mäta så höga spänningar som det är efter spolarna ganska så ovanliga i "vanliga" hem. Orsoloskåpet är nog ganska så ovanligt det med.

Jag kollade upp mina kurvor med ett, och det funkade utmärkt. Visserligen så har jag bara en spole, men det spelar ju ingen roll.

Du får höra dig om efter ett orsoloskåp.
ba
141
backez
318i touring -96
Du kan prova mäta med en vanligt instrument som mäter
ohm, mät mellan tändkabel&jord Samt kabeln till spolen&jord

Värdena ska ligga ganska lika på alla 6 spolar +-10%
Måste väl vara lättast att byta tillfälligt mot en hel, lånad från en kompis kanske. Murphy gör så att det alltid är den sista cylindern du provar på, börja alltså med den sista....:)
Eller flytta om internt och kolla på stiftens färg efter att provstartat, bör väl synas om en cylinder tänder dåligt.

FP
Ett annat sätt att mäta med oscilloskop är med en liten induktiv slinga. En välisolerad kabel på ett par varv i ändan på mätkabeln, mellan skärm och mittledare duger bra.
Försök komma ner nära högspänningssidan på spolen, ställ in så att du har ett par cm bild på skärmen. Jämför mellan de olika cylindrarna, det är lätt att se avvikande/missande tändpulser. På ett tvåkanaligt oscilloskop kan man mäta två spolar/tändkablar osv samtidigt, ännu bättre. Har inte testat på just BMW, men på konventionella kablar/stift får man en bra info, lätt att jämföra mellan cylindrarna.

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.