AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.191

Att äga en e34 535i?

Sida 2 av 3
-BeeMWe-
BMW728iA: Min 535a är till salu om du är intresserad. Dock är det ingen sak runt 30-35 000.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Gemini>>>Yes,den har något mindre vrid än den "gamle" pga bl.a. lite annan inspr pga katalysatorn,dock mera hk...

Mvh Janne.
MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
M30 motorn är bland det robustaste i motorväg som BMW byggt. Den har sitt ursprung från 1969 och skulle nog inte levt till 1992 (har jag för mig) om den inte var bra. V8:an i vissa utföranden har ju sina små "trevliga" problem med lösa oljepumpsbultar och insugsmembran. Om en M30 sköts som den skall så håller den MYCKET bra. Missköter man servicen så mår den dåligt men det gör nog även v8:orna.

mvh

MW-Guru
BeemWe: Ca 30 000 är tyvärr allt jag har råd att lägga.... har ett år kvar på gymnasiet och jobbar bara extra, det är pga min ekonomiska situation som det är så viktigt för mig att veta vilken bil (motor) jag ska satsa på, så att det inte slutar med en finansiell härdsmälta!
bmw728iA,

oroa dig inte att du inte kan köpa just herr BeeMWee:s bil, finns minst sagt ett stort utbud till för dig rätt pris. Lycka till!

/Simon på väg mot 2000 inlägg!
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
bmw728iA,

Du kanske även ska titta på 525... för 30 tusen kan du få en 525 M50 och den är inte så mkt slöare än en 535. Däremot är en betydligt modernare motor. Jag har haft min bil i 1 år snart och även om jag har haft en del problem med bilen så har jag aldrig haft problem med motorn. Det jag har fått byra för motorn är olja + filter + stift .

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Orolig är jag inte heller, den rätta bilen dyker väl upp så småningom, frågan är ju bara vilken det är man ska hålla utkik efter...
Är det någon större skillnad på försäkring mm mellan de olika motorerna?
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Jag har oxå knaper ekonomi och klarar att ha min 535i utan större problem. Som sagts så håller motorn dunder bra och är underbar att köra, är lika skoj att varva ur den härliga sexan. Längtar tills dagen jag för jobb och införskaffar mig en M5:a. Jag har haft bilen i 1 år nu och har bara lagt ut ca 6000-7000kr. Det är mest på olja, filter och andra slitage delar och så köpte jag 16" fälgar för 2000kr. Fel som uppståt för mig är att handbromsbackarna är utslitna så jag tänkte byta skivor och belägg samtidigt och skiva, belägg, backar och monteringsats skulle gå på ca 1400kr på motornord... vilket jag inte tycker är specielt dyrt. Sen så har hastighetsmätaren dött men det håller jag på med nu att ordna. Annars har det vart en problemfri bil som går mysigt värre =) man får mycket bil för pengarna.
skulle vara intressant om ingen med en M30 kan utmana her 530iA för ett rejs för att få svart på vitt, för siffror kan man argumentera om hur mkt som helst..

Hoppas herr v8a killen är medveten om att hans automat v8a på 218hk gör sprinten 0-100 på 8,8sek motför 535ans (icke automat eftersom han inte skriver att det bara är sånna han drar) på 7,7sec, det är ändå en hel sekund.. och att 530in skulle vara snabbare efter 100 låter ochså otroligt beroende på den marginellt starkare motorn..

/mvh jocke

- www.raceinorr.com -
Northern Streetrace Community.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jag har faktiskt en gammal teknikensvärld tidning där man provkör 530iA V8 mot gamla 535 och mkt riktigt så får V8an spö. Vill minnas att de kallade 530iA för papperstiger då den bara imponerade på pappret. Trotts detta kan jag inte tänka mig att ngn skulle välja 535 före 530 V8 om man bortsåg från pris skillnaden.

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
Ni
16
Nicklas-540
540i -01
850cia -91
Har haft ett antal Bmw genom åren, bla en 535 -91. Bilen var mycket välvårdad när den köptes och kördes försiktigt av mig. Lika förbaskat så går topplockspackningen (i 50 km/h !)så det blir olja i hela kylsystem och allt kokar. Detta är inte helt ovanligt, har hört många med skjutna toppackningar. Otur eller inte- värt att se upp med, det är inte roligt att sanera ett kylsystem som det gått in olja i..... Annars kändes bilen mycket gedigen och var hyfsat billig att äga. Rätt exemplar-mycket bil för pengarna.

Är en 535i i 30 000 kronorsklassen FÖR billigt dvs = dålig bil? Måste man lägga uppåt 40-50 tusen för att få en schysst bil?
tjena. är i precis samma situation som dig bmw728iA, letar den rätta 535i och har konstaterat att jag inte tänker låta mig påverkas av allt v8 snack utan kör häldre 6:a tills man har råd med en nyare 540! Allt detta om topplockspackningen, att den ska ha gått om man köret lugnt i 50km/h känns helt omöjligt men tydligen sant (min teori är att den fått spö tidigare o tyvärr lagt av under rätt konstiga former men det finns nog en anledning...) Det jag hört är väl bara att man ska ta den lugnt innan motor/topp blivit jämnvarma då den stora toppen på sexan annars har en förmåga att bli "banan" vilken innebär problem så att säga! finns det någon annan teori bakom att toppen är så kännslig förutom den att folk gasar innan den blir varm? finns det något bra recept att följa för att inte utmana ödet?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Nicklas-540>>Det måste ha varit något annat fel i grunden s.a.s. genom att toppackningen "går" så där lätt...Kanske någon hade renoverat toppen tidigare utan att plana den innan montage?

Inte så där jättevanligt problem om man sköter bilen riktigt skulle jag vilja säga..

Mvh Janne.

MW
517
MW-Guru
430i Gran Coupe M Sport F36 -18
Ett hett tips är viscokopplingen till fläkten, om denna är defekt kan topp/packning ge sig, speciellt vid hårdkörning följt av exvis kökörning i låg hastighet

mvh

MW-Guru
Infectious jag håller med! MEN, jag vill fortfarande få svar på min tidigare fråga om priset....
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

bmw728iA>>>En prisuppgift är ju alltid svårt att säga på en begagnad bil..Beror på din "vill ha faktor" och oxå naturligtvis på säljarens förhandlingsvilja..+ att skicket i de flesta fall(absolut inte alltid) speglar priset.
Sen är de naturligtvis oxå så att din erfarenhet av att kontrollera en specifik bil spelar roll.

Men trettiotusen för en 535:a behöver så klart inte indikera ett "lik"...Dock ska du alltid räkna med div jobb på en sådan bil iaf till en början..(blir ju så vid ett nyköp av vilken beggad bil som helst:))

Mvh Janne.
Hmm.. ok, det är ju sant som du säger..... denna är väl ett bra exempel på vad jag menar (även om jag inte har råd just nu)

Länk

Vad tror ni?

Fi
18
Filaren
320ik -89
535i -89
Köpte en BMW 535-89 för ett tag sen.
Gav 35000:- för bilen.
Svensksåld, 22000mil, all utr, utom elstolar.
All utr fungerar. Är nöjd med bilen, har bara bytt lite
slitdelar på den. Ska byta bromsar bak imorgon,
(skivorna är slut).Bilen gick igenom bes. i onsd. med
blankt papper!

Filaren: Låter bra, då behöver man egentligen inte avskräckas av en bil i den prisklassen, bara man är noga med att kolla den innan köp!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.