|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Jag skrev en liten undran i inlägget om hur det är att äga en 525 e34 men vill gärna ha mer gensvar så jag skriver ett eget inlägg! Jag har länge funderat på vilken bil jag ska köpa när jag säljer min gamla E23:a. E30 har först varit det naturliga valet men på senare tid har det börjat luta allt mer åt E34, främst därför att det är en nyare bil och för att den ligger i ungefär samma prisklass som t.ex en 325i från 89. Den modell jag är intresserad av är alltså 535i. Jag är 18 år och bor i småstad, bilen kommer tecknas på min far men hur är den att äga? Är jag helt ute och cyklar som vill ha en sådan?! Borde jag satsa på en svagare modell, 530 eller 525? Hjälp mig att sprida lite ljus över detta och dela med er av era erfarenheter! /Timothy | |
-BeeMWe- |
Jag tycker inte den är direkt jättedyr, allting är iförsig relativt. Kostnaden i sig att äga en bil kan vara X kr men jag tycker inte ökande kostnader för en 535 diekt gör sig hörda. Hittar du en fin och bra skött bil klarar du dig lätt om du jobbar lite. Skillnaden mellan E30 och E34 är jävligt stora, mycket moderna bil är E34an samt betydligt säkrare. Krockar du med en E30 ska du vara glad om du överlever. Tror den är 40% farligare att krocka med än medelbilen och medelbilen i sig är juh som bekant inte mycket att hurra för. |
| Skatten ligger runt 1900 beroende på utrustning, snittar själv runt litern/mil med min. Reservdelar förhållandevis billiga och gammal motorkonstruktion = lättmekad. Så det behöver inte bli så dyrt såvida du inte släpar hem nåt gammalt lik.... | |
| Ok, låter ju ganska positivt detta, men det gäller väl som sagt att hitta ett fint exemplar, spelar kanske inte någon större roll vilken bil man köper, har man otur så har man. En annan sak jag undrar över är prisnivån, jag har hittat ett par fina (som verkar fina alltså) som ligger runt 30 000 kr. Är det rimligt för ett bra exemplar eller måste man betala uppåt 50 000 för att få en fin bil? | |
|
har ägt en e34 i 1år, är själv 21år gammal, har hyra att betala, räkningar osv.. står för skatt och försäkring själv (får offra lite för att köra v8a!) får iofs lite hjälp från mor och far, men inte så mkt. så allt beror på hur du prioriterar.. jag har dessutom inte nån monster månads lön, utan tjänar som dom flesta andra. 535an är inte spec dyr reservdelsmässigt egentligen, den håller ganska bra, motorn är en fin pjäs, det viktigaste är att kammen är fräsch (helst bytt redan) då det är denna som brukar tacka för sig efter ca 20.000mil om man slarvat lite med oljebytena eller bara allmänt pga kass härdning från fabrik, är detta problem löst kan jag inte se mkt andra "vanliga" fel.. växelåda, koppling, bakaxel (förutsatt att dom utsatts för normal körning) är inte mkt att oroa sig för.. utrustningen brukar funka bra, och rostskyddet är kanon på e34.. så som sagt, satsa gärna på en e34, dom går bra, känns bra, mkt bil för pengarna, men räkna med att INTE köra under litern om du gasar lite, på långkörning går den neråt 0.8 ungefär.. men under det blir nog rent ut sagt omöjligt, tror jag körde min 535a blandad körning 30mil på 0,91 som bäst, då försökte jag att inte gasa så mkt.. så under litern går juh.. men det är en prioriterings fråga. gällande e30 så är det egentligen inget val eftersom e34 är en helt annan bil, du har utrymmet, komforten i samma paket, och prestandan är betydligt bättre än en 325 e30 om man har en 535a dvs.. både i högre farter och från stillastående. mitt råd! leta upp en som hellre är lite sämre skött utvändigt, nån buckla, nån repa sådär.. inget prakt ex dvs som har en tickande snurra, utan en välservad men ändå en hyfsat skött bil i bra skick, som går och låter bra i motorn, för det är där det kostar att fixa om nåt är slitet.. spec kammen osv.. går på ca 3500 - 5000kr på bara grejjer beroende på vad du byter, ska du av med toppen och inte göra det själv så verkar det som man får räkna med 12 - 15.000kr på verkstad (inkl material då..) /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
vad jag menade med "har ägt en e34 i 1år" menade jag en E34 535... har ägt 2st e34 totalt. /mvh jocke - www.raceinorr.com - Northern Streetrace Community. |
|
|
tack för ditt svar Jokko! Den modell jag tittat på är den som tillverkades mellan 88 och 92, dvs den sex-cylindriga varianten av 535. Alla erfarenheter är ju till hjälp.... Är även den en bra motor? Och återigen, prisnivå? |
|
530IA-93 |
Hej! Jag har haft min 530 93a i fem månader och den går mycket bra. Känner några som har 535 och dom har bara strul. Köp en V8 så får du mer bil för pengarna!! V8 är mycket bättre och går jämnare än V6 och sen har du bättre drag i bilen, okså!! Mina kompisar är avundsjuka på min bil och dom skall nu köpa 530 i stället. Jag ångrar inte en minut! Mvh (BMW EN BIL ATT TRIVAS I) |
|
Tja...En frisk M30 3,5 kör jämnt till hundra med V8 530 dessutom drar 535:an V8:an till 400m. Allt enligt Teknikens Världs tester... Men naturligtvis är V8 en modernare motor än den urgamla sexan i 535...Frågan är vad man eftersträvar i en bil,V8 med högre driftkostnader eller en sexa av det gamla goda slaget i 535:an :)) Du har oxå en större "imponatoreffekt" i V8...OM du nu tycker att detta är värt något :) Mvh Janne. |
|
|
För min del är det viktigast att få en motor som är bra, dvs inte känd för att vara en strul-motor. V8 i all ära, det skulle inte sitta fel men de kostar för mycket i inköp! Runt 30 000 är vad jag kan lägga på min tilltänkta E34 och det är på den nivån de äldre 535:orna ligger, med sexa alltså... |
|
530IA-93 |
Tidningar skall man ta meden nypa salt. min 530 drar 1,2 liter per mil (normal körning) och 530 drar en 535 hur lättsom helst Mvh (BMW EN BIL ATT TRIVAS I) |
|
Då har jag ett tips som du bara MÅSTE se upp med på M30(sexan)>>>>>Kamaxeln,kamaxeln och slutligen kamaxeln.. M30 är en slitstark och bra motor annars.Lyft ventilkåpan och kolla alla nockar,billig timtid på det jobbet att lyfta kåpan :)Nockarna slits om fd ägarna ej servat bilen som man ska..dvs först och främst ej bytt olja och filter av hög kvalité regelbundet.. En sliten kamaxel slutar oftast med helrenovering av toppen om man ska göra det seriöst. Notan på detta jobb på duktig V-stad hamnar kring 20000kr. Mvh Janne. |
|
|
530IA>>Det man iaf kan konstatera är att dem testar bilar enligt vissa bestämda premisser och således är det ett mera rättvist sätt än om "kalle" på 134kg kört mot "pelle" på 50kg med 1,3liter i tanken mot "kalles" nästan överfulla tank och dessutom hade "Olles" Sankt Bernard med i skuffen ;) Dessutom så kanske ni heller inte har samma dim på fälgarna,gör en hel del det oxå. Sen så måste man nog ifrågasätta skicket på 535:orna om du kör ifrån de "hur lätt som helst" :) Mvh Janne. |
|
|
530IA-93: BMW har alldrig tillverkat några bilar med V6:or.... Kunde inte låta bli :) ----------------------- Min E30: Länk |
|
530IA-93 |
Janne T...V6 är V6 och V8 är V8. En sexa får jobba mycket mer än en åtta därför spelar det inte någon roll om 535 har en V6 på 3,5liter 211 hk och V8 (530) 3,0 liter 218 hk. 530 slår 535 hur lätt som helst. mvh (BMW EN BIL ATT TRIVAS I) |
| 530ia-93 ...bmw har raka sexor!!!!!!!! | |
530IA-93 |
Förlåt!!!! Klart den har mitt fel. Mvh (BMW EN BIL ATT TRIVAS I) |
|
Nu blev det hädelse på M30. Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
530IA-93 |
Jag menar att det är klart att det är raka sexor!!!!! Inte V6:or Dags att sova!!!!!!!!!! God natt. Mvh (BMW EN BIL ATT TRIVAS I) |
|
Som M30 idiot så måste jag få fram lite mera fakta i målet ;) V8 i 530 har sitt maxvrid vid 4500v/min och det är 290nm. Den raka sexan ;) i 535 M30 E34 har sitt maxvrid vid 4000v/min och det lyder på 305nm. Jag skulle nog kunna skriva lite mera jämförelser men jag vill inte förstöra någons nattsömn allt för mycket ;) Mvh Janne. |
|
Gemini__ |
Janne T: Har 535 E34 mindre vrid än dito E28:a? Som då skall ha 310Nm vid 4000v/min. Mvh: Thomas |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.