|
|
|
|---|---|
|
Nån här som har bytt silentblock på E30? Skulle behöva en del hjälp! Har precis släpt ner bakvagnsbryggan, problemet är att själva aluminiumhylsan släpt från själva gummit, och istället sitter fast i bilen! I överkant! | |
|
har brövat o slå! Fungerar inte... Ska inte den följa med själva bussningen ner??? |
|
ormen |
kolla mitt tips, det funkar nog i ditt fall också. gänga upp, plugga o slå ut röret Länk "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
|
Ta en huggmejsel och en järnsåg och börja slå och såga. Huggmejseln går ganska bra eftersom stommen är i aluminium. Men försök akta gängan. Men jag kan ha fel. |
|
|
Ja för tusan... nu lossnade han! Men inte hela, troligen så sitter en bit kvar uppe vad fästet! Iaf, nu kommer nästa probs, hur fasen får jag bort bussningen? Hade byggt ihop ett verktyg för o pressa ut bussningen... men de funkar inte o använda längre, skulle ha pressat på innre hylsan! Är det bara hugg mejseln som gäller nu också? Tips? |
|
ormen |
känner du ingen som har en svets o lite järnbitar? mycket enklare om man har verktyget, spar tid o svett! "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
|
jodå, jag har byggt ett verktyg... tyvärr så byggde jag det så det skulle pressa på den inre hylsan... men den är ju borta nu! Ska svarva till en bricka imorrn! Som jag har fattat det så ska den va 50mm i ytterdiameter! har jag förståt det rätt då? |
|
ormen |
ja, 50mm i ytterdiameter, då drar den med sig resten av bussningen. "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
|
okeej! Nu går allt åt helvete känns det som! Själva innre aluminium hylsan på bussningen gick ju av när ajg skulle få bort den! Den gick av ungeför kant i kant med fästet den sitter i! Vet i fan hur jag ska göra för o få bort den! Har slagit med huggmejsel, gjort gänga och använt en bult, borrat med en 10mm borr men det är ju fan omöjligt o få bort den! Så hjälp mig! ge tips vad som helst som har med ämnet o göra!!! |
|
ormen |
testa med att värma försiktigt o köra med en liten roterande fil, ser ut som en fräs ungefär. Eller att du försöker slå in en tunn huggmejsel mellan stumpen o själva sätet o knäcker den. Undrar bara i rent studiesyfte: hur lyckades du med att bryta av stumpen? -detta bara för att jag ska komma förbi det nästa gång. "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
|
Ahh, va skönt... nu e enda bussningen på plats! Och de verkar som om allt sitter rätt!!! En sak som jag är lite tveksam till är om bussningen måste i helt? den ligger kant i kant upptil men kanske sticker den ut ca 2-3mm i nederkant! Tror ni att de gör nåt? Anledningen till at hylsan gick av var för att jag inte visste hur pass hårt det satt! Satt i ett don och vickade det fram och tillbaka... trodde det skulle rammla loss! Men de gick ju av... Så gör inte så! |
|
ormen |
tror inte att det gör något att den sticker ut så pass lite, bara du fick den kant i kant upptill o hels nån mm som sticker ut upptill, de fjädrar alltid tillbaka lite när man har pressat i de. gött att det ordnade sig! "Vatten är livet men Öl är livets vatten" |
|
Nu e de äntligen klart! Båda bussnigarna sitter på plats! Gick betydligt mycket lättare när man visste hur allt satt!! Nu blir det till o sova!!! *gäsp* Får inte glömma o efterdra bul..... *Zzzzz* =) Tack alla för hjälpen! PS: Fick ut hela aluminium staven på andra bussningen=) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.