|
|
|
|---|---|
|
När jag hade parkerat så började det läcka ut en massa vatten från kylarbehållaren - inte nån varning alls. Jag fyllde på i behållaren och försökte köra hem. Fick då stanna 3-4 gånger på en mil pga av att mätaren va på väg mot rött. Har hört att jag fyllt på fel, men vet inte hur jag ska fylla på ??? Men varför läckte det ut från början ? Vad kan ha hänt ? Vad ska jag göra åt saken nu ? Några tips, snälla ? | |
Woodman |
Kör ej med bilen förrän du har bytt Vattenpumpen samt termostaten...Och så lufta kylaresystemet två tre gånger efter bytet. Fortsätter du att köra med detta fel så gär toppen åt fanders. Då kostar det STORA helt onödiga pengar. |
| Varifrån på expansionskärlet läckte det?, har du kollat alla slangar runt expansionskärlet så inte det är någon av dom som är spruckna. | |
|
Jag fyllde på vatten genom slangen som leder vattnet runt..samt fyllde upp riktigt i behållaren. Då funkade bilen klockrent.. och kunde köra rätt mkt.. Sen en dag helt plöstligt så steg tempen igen och vattnet började koka i systemet. Nu vet jag inte vad jag ska göra och vad det kan va för fel ? Det verkar vara pump i slangen när man känner på den... men vet inte om den får för sig o lägga av bara ibland ? Men kan det vara termostaten me eller ? Tack på förhand. //Michael |
|
|
Du får ABSOLUT inte låta en aluminiumtopp koka! Den slår sig på tok för fort för att man skall ha råd att chansa.. Om du är osäker på om din topp höll misshandeln, kolla efter missfärgningar på avgaserna eller efter olja i kylarvattnet/kylarvatten i oljan... På min egen bil gick vattenpumpen åt helsike.. Då kunde man hälla på hur mycket vatten man ville, och det läckte bara rätt igenom.... Mycket troligt att det är den som är kass, dom är ganska klena på BMW's E36'a... Men som sagt, det kan ju förståss även vara sprickor i slangarna, men jag tycker inte det borde läcka ut så fort som du verkar beskriva då! // Björn |
|
|
Är det bara termostaten eller vattenpumpen ..eller är det nån som vet ??? snälla hjälp //micce |
|
|
Jag har en kompis som hade ett liknande problem med sin 325 det var vatten pumpen själva bladen på pumpen är tilverkat av plast han hade kört den varm några gånger så att den lossnade från stålaxel ta lös pumpen och titta om det är det som är fel. |
|
|
ok .. tack så mkt för alla svar. ska checka en del saker nu tänkte jag =) är tacksam för fler råd o kommentarer. //micce |
|
|
SNÄLLA BEHÖVER VERKLIGEN RÅD NU.. Kontaktade en kille som håller på mkt me bilar.. dock inga BMWs egentligen... han hade "hört sig för" lite och sa till mig att dom kunde byta vattenpump och termostat och att det var det som var felet (läs ovan vad som hänt)... Tror ni det är detta som är felet ? Vad ska en vattenpump och termostat kosta ? (så man inte köper alldeles för dyrt) Tack på förhand för svar.. //Michael |
|
|
vattenpump 535 motornord Termostat ca:350 BMW Henrik |
|
| Jag hade samma fel typ och bytade vattenpump samt termostat på verkstad. Senn dess har den gått perfekt! | |
| Kör inte med problemet utan byt pump och termostat samt fyll upp med bra glykol. Mvh Asken | |
|
Jag köpte min vatten pump för 600 på mekonomen och termostaten 295 på bmw,,, det e inte så jäkla svårt att byta själv,,, det som behövs e en hylsnyckel sats och insex nycklar lycka till janne |
|
|
grymt tacksam för svaren.. Har beställt tid på Jönköpings kylarverkstad för vattenpump och termostat... och hoppas nu att det blir perfa sen =) thnx again.. //micce |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.