AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.365

El fläkt till e28

bzohn
El fläkt till e28, hur bygger man och vad behöver man?

hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Köp en färdig sats =elfläkt och termostat bort med gamla fläkten och montera den nya och montera termostaten dra + via säkring till fläkten och jorda genom termostaten....

hjorten
Visa användare
1.626
Hangaround
Audi V8 quattro -90
bzohn> Inte helt säker på hur det är med plats, men dubbelfläkten till en Audi 100 91b och nyare med V6 och klima är ruggigt effektiv, borde gå att hitta på skroten.

Sex på alla fyra, roligast så!
hj
963
hjorten
E21 323i-80
E21 323i-80
E3 3,0 Sa-77
E3 3,0 Si-75

Det finns slimmade elfläktar som säkert får plats...

hjorten
varför ska man ha elfläkt??

12 tums ratt e MANLIGT :)
Har inte E28 viskokoppling till fläkten, isf undrar jag också?

FP
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Jag kan tänka mig tre orsaker till att man vill ha elfläkt:

1. Skjäl effekt endast när den går = när man står på tomgång eller krypkör.
2. Den kan gå efter man slagit av tändningen för lite extra efterkylning.
3. viskokopplingen är ett standarfel på e28 och är inget att lita på.

OK. Om viskokopplingen är kass och man inte vill laga den kanske då.

FP
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Tjena Bzohn, vad jag såg så har du den lilla kylaren i din bil och om du vill ha automatisk styrning av fläkten så är det nog enklast med den stora kylaren som har uttag för tempgivare.
Men det går kanske att snickra till ett rör att sätta på kylarslangen och montera givaren på det.
Ska fläkten på e28 gå hela tiden? för det gör nämligen min.. Hur åtgärdar man det om den nu inte ska det då...

Motorfläkten går hela tiden med lågt varvtal (viskokoppling). Den går att stoppa med "handkraft", prova med en hoprullad tidning t.ex.
När mera kyla påkallas hårdnar kopplingen och fläkten mer eller mindre låses till motorvarvtalet.

FP
Visa användare
933
Cosmos
BMW 520i -86
Det borde ju gå att sätta fläkten framför kylaren...
Där finns det en jäkla massa plats...
Så tänker ja göra iallafall!

//Cosmos
Vadå Väghållning??
Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Cosmos: se till så att du har en fläkt som klarar av att trycka ej endast suga!
Jahaja men min fläkt går jämt med motorvarvet hela tiden.... låter som en gammal 240 när man står o gasar : ) är det viskokopplingen som strejkar då eller? O va katsingen sitter den?
tacksam för svar

Ti
988
Tipsaren
545i E28
528iAM E39
Visko kopplingen sitter i mitten av fläkten, en silver grej med "kylflänsar" ca 12-15cm i diameter. När motorn är kall så ska man kunna snurra fläkten, och när den är varm så ska den ta fast i remmskivan så att den snurrar lika snabbt som motorn.
Stopp och belägg. Nu måste vi sortera bland begreppen.

Original har E28:an en mekanisk motorfläkt vars funktion skribenterna ovan har beskrivit utomordentligt väl. Men det finns några problempunkter, speciellt för E28:or med M30-motor:

Kylningen är verkligt dålig. Det är inte så konstigt egentligen; kylaren till den fysiskt enorma M30-motorn är lika stor som kylaren till en B18... En del E28:or är tydligen från fabrik utrustade med elektrisk hjälpfläkt från fabrik, men jag har då aldrig sett någon.

En M30 kan aldrig gå länge på tomgång. Det bara är så. Vattenpumpen snurrar knappt, motorn blir jättevarm och kylaren blir inte kall. Det har många som kört konbana fått erfara - även jag.

Lösningen är att installera en elektrisk hjälpfläkt framför kylaren. Jag har sett en del fläktar med motorn inbyggd i själva snurrande skivan - hur smidigt platt som helst! Bara att åka till skroten och handla.

Att ta bort motorfläkten och istället ha en elektrisk hjälpfläkt låter som en märklig lösning. En begagnad motorfläkt i bra skick kostar i princip ingenting. Det bästa är att ha både och. Att montera samtliga plastkåpor runt kylaren och fläkten (om de nu av någon anledning inte sitter där) hjälper även det. De sitter inte där för inte.

Tjo!

/Johan

Jag har oxå problem med min 528i -85 när jag kör i motorvägsfart inga problem men när man ligger inne i stan så stiger värmen ganska självklart men om alla vätskor är som det ska o ingeting läcker var är det då som är fel.

Fläkten är väl kopplad med rem till motorn men när man ha sängt av motorn ska man kunna snurra runt fläkten då?

Visa användare
967
Carpimp
Saleen S281sc
Jag har en liten fläkt framför min kylare, men har inte den med AC:n att göra? Ska i alla fall sätta dit en fet elfläkt på min pärla.

MVH Morgan.

Länk
Visa användare
142
bondenpaavo
F11 M550d Imolarot -14
Jaja, det där med fläkten ja. E28 utan AC har endast motorfläkt med viskokoppling. E28 med AC har förutom denna även en elektrisk hjälpfläkt som går samtidigt som kompressorn och endast då.
Naturligtvis så är min viscokoppling väck, var hittar jag en ny sådan billigast?

// bondenpaavo...

M535i slö med automat?? Skulle inte tro det. Skall iaf vässas under vintern...
sa
189
sadanber
520i Touring -95
bondenpaavo: Vet inte var den är billigast (om det nu finns pirat), men för en original av fabrikat F&S (står för Findel und Sachs eller nåt liknande) gav jag ca 1100 inkl moms på BMW Group Solna för ett år sen.

Enligt BMW Group finns det 2 olika fabrikat av viskokopplingen som fabriksmonterats, möjligen passar de inte "rakt av i varandras fläktar". Kolla vad som står instansat på din.

Mvh Daniel
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.