AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
780

ngn som bytat stysnäcka på E34 med M60 v8 motorn?

st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
Ngn som gjort detta? Asso är det genomförbart överhuvudtaget?
Spanat runt lite underifårn och ovaninfrån etc....
Antagligen får man plocka bort det mesta på väntser sida an motor utrymmet eller lossa ner hela vaggan under motorn.
netz
Jag har gjort det på en E32.a är ingen större skillnad= lika trångt.
vet inte om jag gjorde på det enklaste sättet men.
Jag tog bort servopumpen,generatorn och rensade undan lite,plockade ur den framåt. Se bara till att ha en billyft en hög med verktyg och gott om tid o tålamod

Varför vill du byta ? om den glappar går det ofta att justera bort en hel del.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
tycker där e ngt glapp.
hmm roliga e att man verkar få plocka bort en hel massa bara för att komma åt justerskruven...
netz
Hej
"lite" glapp är acceptabelt i snäckan,den får inte vara helt "tajt" då blir styrningen gärna trög.Ofta tror man glappet man känner i ratten är i snäckan men egentligen ligger den största delen i spännhylsan på längdjusteringen av rattstången (sitter längst ner på rattstången vid golvet i kupen) det är enkelt att dra åt bara att hålla emot i ratten,man kan dra åt rätt hårt innan rattjusteringen blir trög.
Vill man göra det ordentligt (tar en halvtime ungefär) och lossa ratt stången under instrumentpanelen och vid snäckan (märk uppläget på stång-snäckan),märk uppdelarna på längdjusteringen,dra isär torka bort gammalt fett-återinfetta,montera tillbaka.

En annan sak som jag märkt är att pitman armen lossnar(utgående arm från snäckan) man måste dra den väldigt hårt för att den inte skall glappa.

Det som jag beskrivit funkar på ,730,740,540,850( har gjort det på dom )

Testa det enklaste först, innan du börjar riva ut styrsnäckan.

Hoppas det är begripligt beskrivet :-))

Min hobby! Länk

V-12= 12 rätt!
netz
Hur gick det ?

Min hobby! Länk

V-12= 12 rätt!
gr
117
grymmlund
330 Touring 01
320 sedan 92
320 coupe 89
Detta skulle jag läst för två veckor sen!!! Har precis bytat styrsnäcka på min 525a!!! Satans!
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Jag använde denna beskrivning när jag justerade snäckan på en 540-E34. --> Länk

Pilligt att komma åt men det är inte omöjligt!
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
tittade under bilen då en annan tog ratten fram och tillbaka. kunde se att rattstången rörde sig men inte pitmanarmen.
dvs såg ut som om glappen låg i snäckan.
skall testa spänna pitmannen först dock.
sen skall jag försöka justera styrväxeln.

RG hur gjorde du för att komma åt justeringen? tog du det underifrån eller ovanifrån? asso e ju sjukt trångt där.
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
en grej till. då man skall lossa justermuttern. asso måste jag hålla sammtidigt på jsuterskruven i mitten elle rjag kan lossa och spänna muttern med en hylsa utan att hålla fast justerskruven i mitten?

eller jag måste hålla justerskruven i mitten och använda en nyckel att lossa, spänna muttern?
Visa användare
317
RG
116i F20 M-Sport -15
330i F30 -16
997.2 Carrera S -09
Stimpenbmw2:
All justering gjordes underifrån men jag lossade/spännde låsmuttern ovanifrån. För att komma åt ovanifrån använde jag samtliga förlängningshylsor jag hittade i garaget inkl ledhylsor....

Din andra fråga, jag höll inte i justerskruven när jag spännde åt låsmuttern. Det fanns inte plats helt enkelt! Det blev till att lossa justerskruven en aning för att sedan spänna åt muttern. Mycket tid gick åt till detta "finlir", väldigt lätt att det spänner för mycket efter åtdragning av låsmuttern.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.