|
|
|
|---|---|
|
JAg skulle vilja veta hur man installerar en turbo egentligen. Bygger man ett eget grenrör och fäster den där eller? O hur gör man med oljan som ska smörja turbon, måste man dra slangar från motorn? Det verkar ju va rätt populärt att installera turbo har jag märkt.. #1 | |
|
Har frågat lite om det också, men inte fått särskilt tillfredsställande svar. Det har varit bra svar jag har fått, vilket jag är tacksam för, men de har aldrig riktigt svarat exakt på frågan jag har ställt: Alltså hur man rent praktiskt (tekniskt?) går tillväga för att installera en turbo. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Själv har jag aldrig monterat en turbo i en bil, men jag föreställer mig att det inte är så lätt. Det går nog inte att speciellt kortfattat beskriva det, krävs en hel artikel typ. Boktips: Maximum Boost : Designing, Testing, and Installing Turbocharger Systems av Corky Bell ISBN: 0837601606 Turbochargers av Hugh McInnes ISBN: 0895861356 Kolla på www.amazon.com om dom finns där. Tidningen bilsport har kört ett projekt som dom kallar "turbocontainern" står en del nyttigt där. /Anders C |
|
|
Vet inte vad André säger, men själv skulle jag bara kortfattat vilja veta vad man MÅSTE göra för att få en turbokonvertering att fungera. Alltså minimum, så att säga. Sedan förstår jag också att man kan tillföra/ändra på flera komponenter för att öka effekten i projektet. Men vad är minimum för att du ska få en turbo att fungera driftsäkert och ge kanske en 50 hk eller nåt liknande? -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
Eftersom jag håller på att installera ett aggregat i en **** så kan jag kanske ge lite information som är grundläggande. Olja till turbon behövs och enklast brukar vara att montera en "T-koppling" där oljetrycksgivaren sitter och använda ena änden för att mata aggregatet med olja. Ut ur aggregatet måste oljan ha fall hela vägen ner till oljetråget. Röret får absolut inte svänga uppåt och måste vara ganska grovt så att oljan inte har motstånd. Platsen där det går tillbaka ska vara ovanför oljenivån i tråget. Aggregatet måste sitta i linje med marken, i annat fall får det inte smörjning. Enstaka graders lutning brukar funka. Vi har gjort en adapter från utgången på originalgrenröret och dragit upp till turbon och sen ut med röret därifrån. På luftsidan varierar det lite beroende på vilken typ av luftmätning man har. Vi har luftmängdmätare och då monteras den före turbon så att det suger genom den. Ut ur kompressordelen går röret in i en intercooler och sen in till spjällhuset. Verkar något konstigt? Fråga igen! |
|
|
Måste man inte sänka kompet i motorn för att den inte ska bli överhettad eller nåt? Jag har hört nånting om att man kan ha dubbla topp packningar.. Var kan man hitta en lämplig turbo utan att behöva råna en bank först? #1 |
|
|
Cylindertrycket i motorn får inte vara för högt för då spikar det. Nackdelen med BMWs motorer i det här avseendet är att de ofta har relativt hög grundkompression och därför kan behöva en sänkning. Det sätt jag oftast hört om på BMWs 2.5-liters sexor är att man svarvar av kolvtopparna lite. Dubbla packningar kan fungera, men risken finns för packningshaveri. På mitt bygge har jag låtit vattenskära en topplockspackning i 3mm koppar och så har jag speciell massa på båda sidorna av den. Som tillägg bör man egentligen göra spår att ha stålringar i som gör intryckningar i kopparn. |
|
|
Mäkinen vad heter den speciella massan? 11,83 201km/tim |
|
|
Hazze, Tyvärr minns jag inte. Jag köpte den på Persåkers Speedshop i Hammarbyhamnen. Folk som trimmar V8 brukar köra med kopparpackning och de använder samma smet. Ring 08-644 40 10 och fråga! |
|
|
Hej hopp......... Det är aldrig enkelt att göra en turboinstallation.... Hur som helst så kan det ju beskrivas enkelt. 1. Anslut aggregatet på ett tillfredställande sätt på din STD motor, ta det aggregat som du lätt få fatt på för rimliga pengar. 2. Anslut IC 3. Bygg avgasystem 4. Kör med originalsprut och originalkomp låt motorn vara orörd 5. Instalera ett tillskottssprut 6. Kör motorn med lågt eller utan laddtryck först för att se att allt "fungerar" 7. Öka laddtrycket sakta och succesivt lyssna samtidigt efter spikningar och läs hela tiden lambda instrumentet som du instalerat. 8. Nöj dig med ett moderat laddtryck. 9. Funkar det skapligt så här långt så kan du ju börja sätta dig in lite bättre i ämnet lyssna runt osv. 10. Börja bygga ett "riktigt" koncept. Orkar eller klarar man inte punkt 1-9 så klarar man inte punkt tio heller. Men man har iaf besparat sig eländet av att ha lagt ut pengar på punkt tio men inte rott i land med det. Mäkinen vad bygger du på??? Eller hur vasst ska det bli????? En 11:a sek bil?? //Jesper |
|
|
Okej, nu börjar det hela klarna lite grand. Det enda jag inte förstår, är den där biten med "tillskottssprut". Vad är det och vad är det bra för? Om ni undrar, så NEJ, jag kan inte ett dugg om motorer... Men jag vill ju lära mig. -( ALPINA POWER )- MVH Alecci |
|
|
jag vet att vissa är lite skeptiska till GIK, men deras katalog är väldigt matnyttig med 40 sidor motor- och turbo-teori som är en snabbintro för den som funderar på detta. Kostar 40:- (+ ev PF-avgift) Länk |
|
|
Hej! Varför e folk kritiska mot GIK turbo??? |
|
|
Jesper, Dina instruktioner låter som något som är vettigt att följa. Mitt bygge är inte för strippen utan ett konbaneprojekt eller egentligen bara ett test för att se vad jag kan i praktiken. Turboteori har jag studerat länge nu. |
|
|
GIK = skit.......... Nej men de har en väldigt avig inställning till folk.... De "lurar" folk som inte mycket kan... Ger felaktig information osv.... De systemen de säljer och inriktar sig på är lite av det stuket som jag beskrev här ovan hur man skulle bygga.... Lite effekt, enkelt att göra, hållbart... Utöver detta så tar de bra betalt och är ofta kritiska och är rent otrevliga mot vissa kunder. Förövrigt har de en vettig katalog som alla noviser borde läsa... Tillskottssprut...... Ett sprut som styr en eller flera spridare som är helt separat från originalsprutet. Alltså som man aktiverar under laddtryck och som inte stör motorns övriga funktioner alls. Mäkinen, låter ju lite roligt.... All repsekt var och en har ju sin religion..... //Jesper |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.