|
|
|
|---|---|
|
hej. mina bromsrör sprack för ett tag sen så att all olja ur broms / kopplings behållaren läkte ut. nu efter ett tag så började kopplingen ta längre och längre ner .. nu tar den inte alls. jag har försökt att lufta kopplingen med hjälp av att skruva upp nippeln på kopplingscylingern(?). det droppar lite då och då därifrån .. nu har jag haft den öppen ca 10timmar utan att det har gett några resultat .. hur kan jag göra för att lufta den "bra" ?? tacksam för tips om vad jag ska försöka göra och gjärna några förslag på delar som eventuellet måste bytas. MVH Micke | |
|
Gör så här : Du har väl fixat bromsarna så att du har bromsvätska i behållaren ?? BRA ! Kravla in under bilen och montera bort slavcylindern som sitter på växellådan OBS du ska inte ta bort röret som det kommer bromsvätska i det ska sitta kvar. Sedan så vänder du på slavcylindern så att luftningsnippeln är i HÖGSTA LÄGET !!!!! Öppna luftningsnippeln och låt det rinna fritt OBS (du får inte röra kopplingspedalen är slavcylindern är bortmonterad) se också till att nivån i bromsvätske behållaren inte sjunker för mycket !! Det är bra att ha någon som står ute och håller koll på nivån.... När du ser att det bara kommer bromsvätska genom nippeln så dra åt nippeln , detta går ganska fort att få bort den lilla luft som är kvar. Sedan så är det bara och montera ihop och så ska det fungera igen !! LYCKA TILL Billy B-10 Länk |
|
| ...annars kan du lufta som "vanligt". Pumpa några ggr med kopplingspedalen, håll pedalen kvar nere i golvet medan någon annan öppnar luftningsnippeln, upprepa tills det inte kommer några luftbubblor. Huvudcylindern är självavluftande så den räcker det att pumpa några ggr.... | |
|
Dodger : Då kommer han att få lufta till han blir gråhårig !! Jag gjorde precis som du skrev när jag fixade min. Jag fick aldrig bort luften hur jag än gjorde ! Sedan så fick jag det andra tipset av en riktig räv (bmw räv). Tyckte själv att det lät skumt , men gav det ett försöt iaf och det FUNKADE direkt trots att man knappt såg någon luft kommat ut. Hela grejen är att för att få ut luften så måste nippeln vara högsta punkten och det är den inte när den sitter på plats på lådan. Den sitter ju undertill (nippeln alltså) det innebär att luften blir kvar inne i s-cylindern .... Så detta fuftningssysten som finns beskrivet i verkstadshandboken är inte bra. Billy B-10 Länk |
|
|
sorry börjar visst bli trött luftningssystem ska det stå ! Billy B-10 Länk |
|
| -->billy..jag har iaf luftat mina bmw:s så tills för ca 10 år sedan då jag köpte en vakumsug som jag numer luftar med.... | |
|
ok ok... Jag skrev bara efter mina erfarenheter nu senast när jag bökade med min E-12'a och jag har för maj att det är samma på e-28 eller? Billy B-10 Länk |
|
|
Vakumsug det lät bra och smidigt. Funkar ännu enklare va ?? Finns det speciella att köpa / Billy Billy B-10 Länk |
|
|
tack så mycket för alla tips. ska försöka fixa nån sorts tryckanordning så man slipper ta lös slavcylindern (?) Mvh Micke |
|
| vacumsug ska de stå :> | |
| -->billy...köpte min på micro..kopplas till kompressorn (ej bilens ;o) )och ansluts på avluftningsnippeln. Funkar kanon, mycket bättre än de där anordningarna som trycksätter systemet. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.