|
|
|
|---|---|
|
Har ngn monterat stora sexan i e21 & i så fall hur mycket behövdes byggas om samt lyckades ni besikta? jockebms | |
|
Min bror lyfte i en 2,8-87 i en 323-79 Jag gjorde nya motorfästen till honom,flytta fram kylet,greja en mer slimmad elfläkt. annan låda tror jag gick åt också.+ att den nya motorn hade ju nyare sprut än 23:ans gamla meksprut.. =en hel del elmekande.. |
|
|
besiktades ej..men den var jäkligt kul att köra.. bra vrid,diffbroms,bra väghållning. tror den toppade nånstans uppåt 230 på mätaren. |
|
| har för mig att tråget modifierade vi också..är länge sedan detta,kanske 6-7 år sedan. | |
|
Skönt att höra,det verkar ju inte vara omöjligt.Det är just en 2,8 som ska i denna e21:a,hade tom tänkt prova besikta,ska även flytta bromsarna från 528. jockebms |
|
|
Byter du motor + låda + bakaxel + bromssystem så kan du besiktiga den som ombyggt fordon och då är effektgränsen 15Kw/1000kg numera. Har inte vikten på E21 här, men det borde gå. Enklast och dyrast är att beställa Alpina tråg och motorfästen. Kiip Spiiding! |
|
|
15kw/1000kg stämmer inte och 15kw/100kg blir inte alls illa. Vad gäller? Hur är det med tex avgaskrav vid "ombyggt fordon"? Spiidfriik, vad har du för motor i din bil (Motronic...)? Ingen reaktion på besiktning? |
|
|
316 väger 1170kg så den lär nog bli nog busig,hade tänkt använda så mkt som möjligt från 528:an men behålla utväxlingen från 316 såvida jag inte hittar ngn lamelldiff. jockebms |
|
| Alpina byggde B6 e21or med m30 2,8 motorn i...... | |
|
Jocke: Den blir dessutom tyngre med M30.:-) Men lamelldiff är ett måste (alternativt AGA diff), E21 är nog giftg ändå... Lamellpaketet kan du flytta över om du vill behålla 316 utväxlingen. Weber: 150Kw/1000kg skall det givetvis vara, tappade visst en nolla...Tidigare var det 100Kw som gällde, men from 1/6 är det 150Kw som gäller. Inte helt fel! Avgaskraven har jag inte 100% koll på, men motorn måste vara standard (alltså i det skick den avgascertifierats) oavsett årsmodell på bilen. Hade bilen kat från fabrik är det en rimlig gissning att den måste ha det även om man monterar en gammal motor som inte hade kat. I detta fall är det inga problem med kat eftersom varken motor eller bil hade kat från fabrik. Dekker: Det var tråg och motorfästen från E21 Alpina B6 2,8 jag syftde på. Men jag lovar att de inte är billiga... Weber igen: Jag har en standard 323 motor som jag monterat ett Motronic sprut från en 325 på. Finns endel info under "mektips". Jag har inte besiktigat den ännu, men snart... Kiip Spiiding! |
|
|
det är inte alls svårt att smida till ett par egna motorfästen,lägg rätt motor o låda ,sen är det bara att göra pappmallar o sedan föra över till 3-4mms plåt o svetsa.. du behöver flytta fram kylet så pass att det sticker ut i nederkant(i luftintaget..) bilen vi monterade i hade kamei spoilersats så det syndes inte så mkt.. annars hade det nog varit fult.. rapportera sedan! |
|
| Sitter ett Zender paket på min,jag oroar mig mest för tråget,det kanske går att göra om framvagnsbalken istället? | |
|
Det är inga probs att greja tråget heller,en del tänkande innan du moddar det bara så ordnar det sig,se till att nån som är duktig på TIG-svetsning sköter svegandet bara,(ev.hårdlöda) ska höra med brorsan hur vi gjorde,skriver här sedan. |
|
|
Ja nu börjar det,ska lyfta ur 1,6:an imorgon jag har lyft ur & skrotat ner 528:an idag.Det verka som att bärarmarna bak går att anväda från 28:an men man verkar få modda kraftigt fram!! Mvh Jocke. |
|
|
Vi körde med 323-framvagnen men med kortade rally(eller 264)fjädrar till Volvo fram har jag för mig..inget gammalt skit bara.. tat bara lugnt o tänk igenom allt 2 eller 3 gånger så löser det sig med tiden. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.