AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.441

Hur funkar aut. däcktryckskontroll

KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Är det någon som vet hur däcktryckskontrollen fungerar på nyare BMW?
Sitter det en sensor i hjulet eller?
Måste man köpa original fälgar/däck för att det ska funka?
Den på E46 M3 funkar så att du "nollar" systemet då du justerat däckstrcket. Sedan används ABS systemet för att kolla om något hjul börjar snurra fortare, alltså får en mindre rollomkrets alltså trycket har sjunkit. Enkelt och ej på något sätt beroende på fälgar däck osv.

Sedan finns det också en varient som verkligen mäter trycket och skickar detta till en mottagare lite mer techie efterso du kan kolla exakt tryck ;) överkurs enligt min åsikt ...
KN
353
KN
Mercedes C-klass -15
Tack för svaret.
Den enklare varianten talar alltså inte om vilket däck som har fel lufttryck utan att något har det.
Jepp, det tänds en varningslampa ....
ii
29
iibthjo
525tds Touring -96
M5 -03
Givaren till däcktryckskontrollen sitter fastskruvad i ventilen. Det finns fyra typer med med ventiler, BMW orginal, som varierar i längd och "kullängd". Detta för att klara fälgar med olika tjocklek och vinkel på fälgkanten. Därför klarar man även andra fälgar än orginal. Jag har 17" AC Schnitzer typ II och efter lite provande med ventilerna funkar det bra.
/Thomas
Det där med minskad omkrets vid för lågt tryck, stämmer det verkligen? Jag har iaf sett minst två fall där ägaren kört ner mitten på slitbanan (tvärt om mot vad man kanske vill tro) genom att köra med för lågt tryck. Slitbanans centrum slungas ut av c-kraften när hjulet snurrar, mitten slits. Jag dubbelkollade med gummiverkstaden, de hade sett detta många gånger. Då borde ju hjulets omkrets öka vid för lågt tryck?

FP
folke:
Det är så att de garderar sig att vid vissa förhållanden (t.ex. slirning på drivhjulen) kommer RDW ej att larma + att de också garderar sig för att det kan tjuvlarma under snö och isiga förhållanden.

Det är ju ett enkelt och billigt system som de slängt in men i låg hastighet (<30 km/h) kommer iallafall den att larma

Med de lågprofildäck man har är det ju inte lätt att se en punktering om bilen står still ;) Många kommenterar att det ser ut som om bilen står på fälgarna om man står på en t.o.m. nyklippt gräsmatta.
Verkar vara ett mindre bra system för däckstryckkontroll, jag trodde bara det fanns de som verkligen läser av trycket faktiskt.

FP
St
1.089
Stente
För tillfället ute ur BMW-träsket.
Jag har däcktryckskontroll (val 265 Tire Pressure Control RDC) och det funkade fint på mina förra däck.
Nu bytte jag hjul och provade att sätta däckstrycket igen. Efter ett tag kommer det upp "Tyre pressure control inactive" i displayen.
Hur funkar det egentligen, verkar vara lite motsägelsefullt högre upp i detta inlägg. Måste man ha specialventiler från BMW eller vad krävs för att nya däck ska kunna initieras?
WA
2.343
WAN
BMW F01 760i-10 Individual Alpina 21,Dodge Viper 06
du måste flytta över givarna .

Länk
St
1.089
Stente
Var sitter givarna?
Är det så mycket bök så att det är lönt att köpa nya givare om man har 2 uppsättningar hjul istället för att flytta runt?
Jag har som sagt inte en susning om hur det funkar så om det finns någon med kunskapen är jag innerligt tacksam för lite guidning.
WA
2.343
WAN
de sitter innan för ventilen

Länk
St
1.089
Stente
Så du måste alltså kränga av däcket för att komma åt givaren? Någon som vet vad nya givare kostar?
WA
2.343
WAN
ca 700-800:- st

Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.