AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
935

Väsnande spridare och trött bil ?

Shogo
Börjar bli trött på mina väsnande spridare, går det att göra nått åt saken ?. Låter som jag har en "vattenspridare" under huven ung, det är inte ventilerna som låter det e ett mjukare och mer pysh pysh pyshight ljud. (nej..ingen turbo ;)).

Sen tycker jag inte bilen går riktigt som den ska, enligt instruktionsboken skall bilen toppa 203, något optimistiskt kanske, men har svårigheter att få den över 160-170 på plan mark. Samt jag måste säga att det känns som "kicken" vid ca 4000 rpm har dämpats ner något senaste tiden.

tacksam för all hjälp jag kan få !

m-king
har du gjort sevice på bilen?annars gör det.tändstift olja filter bränsle filter m.m.annars får du nog byta spridare..finns bra begnagnde från 150kr

Det låter som om dina spridare är igensatta.
Det finns verkstäder som rengör och renoverar spridarna samt provtrycker dom före arb och efter , så att man kan få se skillnaden på papper.
Har för mej att de gör rent dom med ultraljud , jag lämmnade in min m535 för några år sedan med mycket gott resultat.....

Billy B-10
Länk
Mattan
En ekonomivariant på spridarerenovering är att lägga dom i bromsvätska över en natt. Brukar funka bra.
Shogo
Tackar för de snabba svaren !

Olja samt stift byttes för ca 200 mil sen då jag hade problem att den hostade till vid 5000 rpm, nu varvar den ut som den ska. Bränslefiltret har jag ett som ligger hemma, men eftersom bilen gick rent efter oljebytet så har jag inte kännt mig motiverad att byta ännu.Det bidrar ju dock ej till missljud..men skall se till och byta omgående.

bilen har varit gubbkörd sen ny (1 fg ägare, 13800 mil hade han kört, ) Antar sån körning bidrar till igenkloggning av spridare m.m.

Billy: Kommer du möjligtvis ihåg hur mycket det kostade med rengöringen ?

en fråga till, det känns som det är en effektsvacka mellan ca 2500rpm och 4000, e det vanligt för denna motor eller tyder det på att nått annat e fel ?

Shogo:
Jag har för mej att det landade på cirka 1100 kr , jag gjorde mera jobb på henne då men jag har för mej att det kostade kring denna summa.

Billy B-10
Länk
Woodman
Enl gällande dagspris får man punga ut med 500:- per spridare
för att få dem ultraljudstvättade... Dyr tvätt sex spridare= 3000:-
Enl uppgift skall det finnas fabnya BMW orig spridare att beställa hem från USA kostar endast: 35 US Dollar.
Vet inte viken inprutning du har.
Men på min så är det vakumklocka och till den går det två slangar en som sätter tändningen senare och den andra balanserar up det. Det vissade sig att ventilen som styr "balanseringen" hade gått sönder.
Dröm om min förvåning när jag konstaterade att den lade tändningen senare då man varvade upp.
Bort med den slangen och nu spiner den i tvåan också.

____
En bil skall ha minst 6 burkar

Länk
Shogo
Börjar låta som det e värt att prova med bromsvätskan, e det nått speciellt man skall tänka på vid montering/demontering av spridare ?

Woodman
Shogo: Personligen tror jag ej att "pysh pysh pyshight ljudet" kommer ifrån spridarna, De brukar TICKA istället låter som lätt felställda ventiler.
Hur långt har bilen gått..?
Du har inget luftläkage på motorn som låter...?
Kolla Om det bubblar vid någon packning..samt läcker..?
Är tändstiften tex: åtdragna.
Shogo
Svårt att beskriva ljudet, men det är mjukare än tickande ventiler, Bil och motorteknik i huddinge utförde en ventiljustering i samband med bromsoljebytet, då den tickade lätt vid ca 3000rpm, vart helt tyst efter det (förutom pysh pysh:andet)
ljudet går i "takt" med motorvarvet och låter som det e kopplat till varje enskild detonation.

Bilen har gått 14250 mil nu (Full dokumentation). 1 ägare, svensksåld, tror ej att den är mätarskruvad. (1 chans på 10 miljoner kanske )

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.