AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
635

Hur många hk.

Tänkte trimma lite på min M5 3,6'a e34.
Hur mycket gör ett chip och luftfilter? finns det några andra bra tillvägasätt att gå och hur mycket kostar det..(ca) och hur mycket ökar man effekten?...

//111
LN
497
LNBT
S6Plus
Lättaste sättet om än inte billigast borde vara att byta bil, skämt åsido det är ju inte lätt att börja med den mest högpresterande modellen och sedan komma o vilja ha ut mer. Klart det går att klämma ur mer men det kostar!!
Hade BMW fått ur mer effekt till en struntsumma som 2-6000 kr som ett chip kostar tror ni då inte de hade satt in det då. Det är en anings skillnad på modeller som prestanda inte kommer först utan har att göra med komfort o dyl. där brukar det finnas lite mer att ta av.
Pelle skrev här innan att du skall satsa på en optimering av just din motor och det är väl det som ligger bäst till för små pengar, annars blir det till att bygga om motorn är beredd att göra det då finns det grejor och en tom plånbok.

Har läst boken om Otto...

spar till en....
Länk
Ok.

Får väl prova det då...man vill ju alltid ha mer...eller hu e' det?

Tack för svaren!

//111
//
619
///Peter
540iAT -99 Individual
M5 3.6 -90
316i Compact -97
Race E34 Turbo 650hp/830nm
Tjena 111!

Försöker svara så gott jag kan! Endast ett chip ger ju inte så mycket effekt kanske mellan 5-10hk (snarare 10hk med 98 oktan) på M5an men 0hk är väl lite väl pessimistiskt. På M5an är orginalmappen lite lustig, tror det beror på avgaskrav osv för du kanske har märkt om du ligger och pressar lite på fyran eller femman så trycker det på rätt bra efter 4500rpm sen strax efter 5500rpm så tröttar den ner sig lite för att sedan återkomma vid 6600+rpm (har märkt av detta på alla M5or med orginalmapp jag kört både 3.6 och 3.8) Den är även lite ryckig på låga varv. Jag har endast erfarenhet av ett chip och det är Turbocenter/JWR som gjort sitt M5 chip tillsammans. Med det chippet försvinner lågvarvsryckningar och jämnar ut effektkurvan, drar jämt och fint enda till varvstopp, förbättrar motorkaraktären helt enkelt. Det chippet fetar på bra med soppa också uppe nära toppeffekt där många, främst 3,8or går lent (magert) med orginalmappen med brända kolvar som följd.

Annars är det ju inte så enkelt att trolla fram ärliga hästar ur dessa maskiner. Grövre avgassytem gör ju några hästar. Främst på 3.6orna som har keramiska kattar tjänar man säker 5-10hk på att byta till metalliska racekatalysatorer eller bara raka rör men gör ju lite på 3.8orna också.

Efter dessa relativt enkla modifieringar kan man börja titta på vassare kamaxlar och det är väl nu det börjar bli lite dyrt. En uppsättning kvalitets kammar till S38an ligger på 12-14 tusen sen tillkommer montering, ställning av ventiler osv. En vassare kamaxel är ju också den en tradeoff man offrar i regel lågvarvsegenskaper för att finna toppeffekt. Nu är flödet i S38an rätt bra orginal med toppenfin topp, insug med mera så man kan trycka dit ganska vassa kammar utan det blir en jobbigt svårkörd motor. Byter man kammar och även gör andra mindre modifieringar så bör man göra en ny motronic mapp till motorstyrningen sk mappning som är i princip ett chip anpassat för just din bil med dina modifieringar.

Sen är det över laddning kompressor eller turbo. Om du inte kan skruva själv är det lika bra att sälja och köpa nått värre direkt med tanke på kostnaden.

"One for economy and One for the fun of it"
th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
Jag satte nyligen i ett K&N sport luft filter i min 525:a och det funka fin fint! Vart väl inte en mass HK extra! Men ett bra mycket vassare ljud och roligare ljud! Sen fick jag bättre Botten i motorn då det hörs och känns att den andas bättre! Så jag tyckte iaf att den 1000-lappen jag la ner var värt det =) Men sen hur mycket den gör på den mera Optimerade 3,6:an har jag ingen susning om! Men jag tror att det ger en viss skillnad iaf! Dock ingen hisklig sådan! Men jag körde upp 20 liter soppa efter min montering! Så något roligare blev skåpet iaf =)

______
I väntan på nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
PETER.O
Att Volvos 140hk svarar så bra på chip beror på att den
är stryp elektroniskt (gasspjället öppnar ej fullt på höga varv).
Det är samma grundmotor som 170hk.

Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.