|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Visst går det, folk har ju kört bakhjulsdrivet utan ASC i många herrans år. Och där uppe är det ju mer vinterväglag, kall snö ger ju faktiskt bättre grepp än is och frost, som det envisas med här nere. Fast jag kände mig aldrig riktigt trygg i 318'en vintertid, man fick verkligen vara på sin vakt. Sex på alla fyra, roligast så! |
|
|
stefannorr, testa att köra en bil med ASC+T på vintern och testa en utan. Själv hade jag en 530i 93:a utan ASC+T, första halkan fick min fru en riktig praktsladd, bestämde mig då att ALDRIG köra BMW på vintern utan ASC+T. Köpte sedan en 528i 97:a med ASC+T, den rätade upp många knepiga situationer. Dessutom, visst kan man undvika dessa jobbiga situationer genom att köra försiktigt och med framförhålling, men vad händer när man temporärt brister i uppmärksamheten ??? Vill absolut gå emot "uffe12a" slutsats "finns späda kvinnor här uppe som kör omkring i e34 m5or utan anti spinn på vintern så då borde väl du klara av att köre en relatift motorsvag 323 med automat på vintern? " Har en helt annan erfarenhet, är visserligen sörlänning, men jag antar att snö och is känns på samma sätt i norrland.... /Simon |
|
|
En bil utan antispinn (även e36 M3) funkar utmärkt på vintern förutsatt att man har riktig bra och nya vinterdäck. Dock är det alltid säkrast med bra kalibrerat ASC/ESP särskilt i högre farter där man själv inte har en chans att ratta upp situationen (tex omkörning genom snösträng). |
|
|
Dessa jävla bilhandlare.Riktiga skojare...................... Bättre att köpa privat eller direkt ifrån Tyskland, så slipper man dessa gamar...................................... "BMW make the world faster" |
|
|
hmmm.... skummar igenom inläggen här och blir fundersam på hur ni tänker? bla, BOSSE: (skrev)Varför inte byta med varandra? Ta listpriset på bilarna och ge mellanskillnad till den som har högst värde. Detta innebär att båda får fullt värde utan att handlarna får sin avans i emellan. En handlare lägger på ca 15% på utpriset från det som du får i inbyte, hans levebröd, men varför ska vi betala det? VARFÖR? Jo denna bilhandlare är just precis handlare, det är hans levebröd och ett företag har väll ett vinst intresse i varje affär?! Är det välgörenhet de sysslar med??? Jag tycker att :blacka: är på rätt spår förutom "jävla" biten. Vill ni ha en bil men ingen skall få tjäna på det så köp privat då! Tror ni (menar inte alla!) inte att någon tjänar på mjölken ni köper? Bonden, Mejeriet, Affären logistiken och vår "härliga"(läs: skattesugare) staten med sina 25%. En sista sak också, glöm inte momsen, bilhandlaren måste betala moms på försäljningen DESSUTOM kapitalvinst skatt. |
|
|
WTECK: Jag tror ingen (eller få i tråden) är emot att bilhandlaren ska ta ut en vinst för sitt arbete. Dessutom betalar man för servicen och de garantier man får när man köper av en seriös handlare. Det finns fördelar, annars skulle det inte existera några handlare som säljer beg bilar. Däremot kan man väl få lov att kritisera uppförandet? Trots allt är det du och jag som betalar hans lön, vi ska inte behöva känna tacksamhet mot att han byter in våra bilar till skitpriser? När du säljer din bil så är all utrustning till en nackdel medans bilen man är intresserad av höjs till skyarna. En förlolämpning mot mig som kund. Jag tror att det finns en anledning varför många har en "stamsäljare" som dom alltid köper bil av, farsan köpte bil av samma handlare i 20 år innan han slutade. Varför? Det går säkert 10 dåliga på en riktigt bra bilförsäljare... |
|
|
Jag tycker bilsäljare av BMW skall jobba ideellt, jag menar de får ju trots allt möjligheten att provköra varenda ex. de plockar in!! När man sedan köper en bil så bjussar man på lunch också så överlever de dagen. Jättebra tråd detta.. Sparar till en.... Länk |
|
|
acey: Folk vinklar väldigtofta: att det är för jävligt att någon tjänar på något = jantelagen... Man får GÄRNA kritisera för den som skall tjäna skall naturligtvis också förtjäna. Det är bara det att en h_lsikes trådar behandlar ämnet att bilförsäljare är svin osv osv... Ville bara ta i åtanke att merparten faktiskt är legitima bolag med en produkt som de tror och anser vara god. Dock så har vi alla olika preferencer. LNBT: hehe ska du käka bannaner hela dagen som lön... :-) |
|
|
WTECH: Jo jantelagen är nog det näst mest diskuterade ämnet på bmwpower.nu. Jag betalar gärna mer för bra service, tex köper jag så mycket det bara går av min elektronik på hifi-klubben trots att man kanska kan köpa samma vara betydligt billigare på on-off. Men har skön kotakt med säljarna, kanon service samt att dom är kunniga. Samma gäller bilaffärer. Betalar gärna lite mer för god service. |
|
|
Visst kan vi diskutera detaljer angående inbytespriser i all oändlighet men... De inbytespriser andra vänner och jag erbjuds idag tangerar "bilskojare" med resultat att handeln förlorar fler och fler kunder. Mitt nyligen igenomförda bilbyte snuvade handeln på 80.000kr. Mycket nöjd kommer jag sannolikt att strunta i den så kallade "seriösa" bilbranschen i framtiden. En bransch som imho gapar för stort... AK |
|
|
Gahh...den här "hata bilhandlarattityden" står mej upp i halsen.....oavsett bransch vill man väl ha lön? "dom behöver ju inte tjäna så mkt...bla bla", Vill ni sänka era löner för att vara snälla???? Kan säga att hos oss kostar det ca 17.000:- att ha öppet en dag....löner, hyra och el . Då är inte jobb som reklamationer mm inräknade. //Bimmerman Min förra pärla... Länk |
|
![]() 2.682 M3 E46 - Phoenixgelb
X5 E53 - Granitsilver X5 E70 - Space Grey 325 E46 - Alpenweiss (03 optik). 318 E90 - Alpenweiss |
Bimmerman! Klart att alla skall tjäna pengar. Det som slår mig dock är hur tjänas pengarna? När jag var i faggorna att köpa en annan bil än min förra så gick jag omkring med 225 000:- cash (dock ej på mig) och utan ytterligare inbyte. Jag gjorde väldigt klart för alla att jag var klart "sugen". Jag hade innan min köprunda(or) startade givetvis på pappret tagit fram lite olika alternativ. Det handlade om beggade ej nya då jag har gått på den niten för många gånger nu (läs: låter ngn annan ta "ut på gatan" syndromet). De bilar det handlade om var BMW, MB, Volvo, Audi, SAAB. Jag gick in till handlare som fanns i både Lund, Helsingborg och Malmö. Resultatet var nedslående! Av alla handlare så var det enbart 3 st av 18 som visade ngn som helst form av intresse att sälja. 1) Värst var Volvo som hade typ "sjuttio elva" försäljare där ingen var intresserad. Lyckades man få kontakt med ngn så var det en väldigt nonchalant attityd som gällde. De frågor man ställde returnerades med fågelholks look, dvs "- vad menar du?" 2) MB. Kopia på "Volvo case" dock med kunnigare försäljare eller snarare mindre okunniga. 3) Audi. Varken bu eller bä. De var som min uppfattning: kör med standard svar och snack. 4) BMW. Klart bäst av alla. Ett högt intresse av att sälja och "smörja" en. Dock med samma reservation som gäller för hela bilbranchen (och givetvis andra brancher), se nedan ## * SAAB undantages då jag enbart besökte en handlare. Anledning till det var att SAABen ej uppfyllde mina kriterier (var för liten). ## Det som saknas är kunnighet om produkterna. Jag vet inte hur många säljare som sade "- det vet jag inte!". Vad man då vill höra är att "- men, det fixar jag och återkommer lite senare". Jag tycker det är bedrövligt att man ej som kund kan få svar på basala frågor. Alla säljare utom en hade inte ens kört alla de modeller de säljer. Vilket för mig framstår som lika självklart som att en kock provsmakar de rätter han tillagar. Hur skall säljaren kunna sälja en bil om han ej har kört den?? Bimmerman du får ta det hur du vill men jag har inte ngt förtroende för bilförsäljare. Givetvis förstår jag att det finns bra undantag och det är det som är så tråkigt. Att undantagen skall vara i minorite då det egentligen borde vara tvärtom: att de "dåliga" säljarna skall vara i minoritet. Jmf med andra brancher så är det katastrof. Vad blev det för en bil då? Jo en BMW fast privatköpt då jag upptäckte en ytterligare sak som ej gynnar branchen. En likadan bil som jag köpte kostade 54% mer. Vad får man för de %en? Inte är det en början till en god kund-företags relation. Som jag ser det så är 54% ej motiverat för att bli dåligt mottagen och ej seriöst behandlad. För vad får man egentligen för den extra summan man betalar förutom en eventuell garanti på 3-6 månader. Jo! Ingenting. Det enda man gör är att hålla ett onödigt överflöd i gång. Vissa hävdar att det är tryggare att köpa via en handlare! Varför då? Det verkar ju som om när det strular så gör handlarna allt för att "glida" undan. Vad gör handlarna som inte jag kan? Vid mitt köp så M-testades bilen, BMW ställde diagnos och den var nybesiktad. Jag gjorde en Insp II när jag fick den. Kostnaden för det hela hamnade på 11 500:- totalt (6.8%). Bimmerman! Tag mig inte för att vara ngn bilförsäljarehatare för det är jag inte utan jag bara delar med mig lite av mina reflektioner. Jag förstår givetvis att det ej går att kategoriskt såga en hel branch men jag tycker att branchen är ute på väldigt tunn is nu. Man behöver inte jm,f med andra brancher för de flesta är bättre utan det handlar bara om rimligheter och sunt förnuft. Eller kan det vara som så att jag är en unik kund som lyckas dra till mig alla dåliga element i branchen. Jag tror inte det med tanke på vad som sägs i tråden. "Oj! Det känns som ett flygplan - Snälla! Bromsa! Jag vill kliva av" |
|
Var och en får försvara sitt yrkesval, men låt inte det hela bli en historia om att detta måste vi ju förstå. Ser mig inte själv som en bilhandlarhatare, men jag har ett motto och som i första hand gynnar mig själv.....det är med mina egna förtjänade och skattade inkomster jag handlar och det innebär att jag enbart är intresserad av att lägga ut så lite av mina slantar som möjligt. Detta torde väl gälla för alla? |
|
| Bosse: Absolut, och så tänker även bilhandlarn. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.