|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
stefannorr |
Är ju sen drygt ett och ett halvt år ägare till en BMW 320 i 97 sv såld och har länge varit sugen byta till en automat gärna BMW,har nu märkt efter några dagar hos bilhandlare i alla fall i Luleå att en ny trend satt in. Den nya trenden består i att en del handlare försöker dumpa inbytespriserna rejält,säger att din bil är sv såld..hmm..jaha...ja men nisses bil säljer en liknade för 40-60 papp! ha ha ja bara skrattar o går har då än inte sett en BMW 320 97 10 000 mil i Luleå hos bilhandlare för under 130 papp..men bra försök av dom..även imp bilar av 320 -323 96 ligger på 139 000 kr i Luleå i snitt. |
|
Bilkrängarna är lustiga, skall man köpa en ny bil och vill ha bensinvärmare lägger de på 25000 när man sedan vill byta in den får man mindre för att den är är svårsåld med bensinvärmare "de krånglar ju bara". Automat är tillval på många i Sverige med några tusen kr som följd. Skall man sedan byta in den så står den lägre på många håll med en automat. Jag var i kontakt med en lokal säljare som skrev på hemsidan "bara svensksålda bilar inbytes" när jag ringde på en bil han hade visade det sig att han importerat den och den hade samma pris som de svensksålda med motiveringen det är väl ingen skillnad... spar till en.... Länk |
|
stefannorr |
Exakt LNBT> Automat är dyrare nu och hos beghandlaren,men när du byter in den är den ömöjlig o sälja enligt försäljarna. Byter du in en sv-såld BMW så spelar det ingen roll får samma pris som på en tysk,fast sen så lägger dom ju på en hel del!! och markerar noga att den är sv-såld. Kommer du med en tysk så går den inte sälja men säljs lika dyr som en sv-såld. Var finns logiken. Men bästa var ju som sagt var han som påstod i Luleå att han kunde hitta en 320- 97 sv såld för 40-60 tusen i Luleå,de gör du inte ens bland desperata skuldsatta privatannonsörer. Jag har blivit bjuden för min på vissa med byte då givetvis 100-115 kr o de är väl oki,men ja vet samtidigt att den inte kommer säljas för under 120 kr i Luleå i bilaffär(med prutmån) i alla fall,sthlm Gbg o andra större städer söderut undantagen givetvis..man kan visa att man gjorde en insp 2 för 3 veckor sen(7000 kr med de extra arb ja gjorde) bytt slitdelar för 10 000 kr de gäspar dom åt..men värsta skämtet var Ww i Luleå som förra året skulle ge drygt 90 för min 97+ att dom skulle ha 45 000 emellan mot en Audi A 3-97... |
|
Att hos en bilhandlare byta till sig en bil i samma prisklass som inbytesbilen blir alltid dyrt. Räkna med 20000-30000kr i mellanskillnad vid byte till en identisk bil hos en bilhandlare. "God smak har alltid varit min ursäkt för att leva ett så dåligt liv" -Oscar Wilde |
|
|
hört hos bilhandlare : "Njaeee.. de här kan man inte sälja utan automat vettu. tyvärr" "Tyvärr krånglar bara automatlådorna på dom här , svårsåld utan manuell" etc. etc.. Sanningen är kanske den att oavsett vad man har och hur nytt eller bra det än är så måste ju bilhandlaren prata ner produkten för att kunna göra maximal vinst på affären (ocker) annars vore han ju inte bilhandlare. Pinsamt blir det dock när de bjuder en kaffe och kaka för en hyfsat fin bil och har en liknande ståendes tillsalu för en hundra loppor. Bilhandlare kan man klara sig utan. Stött på en del jävligt oseriösa som inte ens talar om att bilen varit krockad och/eller omlackerad pga. rost etc... "e32 annars är jag hellre utan" |
|
|
Detta påminner mig om när farsan skulle byta sin fulluturstade omega 3000 runt 92-93 någon gång. Den tilltänkta bilen var i stort sätt naken på utrustning detta påpekade farsan som tycket han fick snålt betalt. Ja jo - men du vet denna bilen har ju airbag! Ja tjena! Bilförsäljare har många teorier. Bla har man fått höra när man byter in en 6 cylindrig bil - man ska hålla sig till de 4 cylindriga modellerna. I dagens läge så vill folk ha en enklare motor som drar mindre soppa. Din bil är i kanonskick men det kan jag inte ge extra för eftersom det inte betyder så mycket när jag ska sälja vidare den......... |
|
stefannorr |
Kommer på det när ja tänker på Ww försäljaren..han sa ordagrnnt dessutom..hur långt har bilen gått? ja svarade 9900 mil..har den kedja eller kamrem..mm..sa ja kamkedja...jaha då ska den bytasd sen..nej sa ja kamkedja ska man inte behöva byta....men även de va minus tydligen..stackars dj-vul som ska byat med kamrem+tyskimp..lär väl få skänka bort bilen+lägga in en disponibel summa...samtidigt säljer dom en 325 tds sedan 98 för 139 000 kr idag som rullat 22 ooo mil.....W w Luleå... |
|
Det verkar som att folk tycker att de enda yrkesfolket som skall jobba gratis är bilhandlare.... Självklart måste man tjäna pengar på inbytesbilar oxå....skulle man byta in bilar och sälja dom +-0 så skulle man snabbt sätta sej i KK. Begär dom 130k för en 97 320 aut i Luleå????? låter inte klokt!! Kan säga att om du blir bjuden en krona över 100k så är det bara att slå till. Jag skulle inte byta in en sån i mer än 70-75k och begära under hundringen. //Bimmerman Min förra pärla... Länk |
|
|
bimmerman: Finns många duktiga bilförsäljare som respekterar kunden och dess önskemål. Tyvärr går det många dåliga på en bra. Förstår självklart logiken i att man måste tjäna på inbytesbilar - men kom ut och säg det här jag erbjuda. Inte bilen är import/vit/har automatlåda/saknar automatlåda/körd i skåne/fel däcksmärke/ osv. Folk blir tröttta på när den tilltänkta bilen höjs till skyarna medans inbytes bilen (som mycket väl kan vara köpt hos samma handlare) helt plötsligt är skit! Kul att du fick sålt 740in, spännande att se nästa projekt! |
|
stefannorr |
Ja se där Bimmerman> Inga ska jobba utan vinst men begär man typ 55-60 000 kr i mellan för en bil som ligger samma i pris så har man väl tagit i eller? 20 -25 kan ju möjligtvis va acceptabelt...ja skulle slå till på en 323 automat 96! i Luleå 8900 mil ,repad för 40 000 kr men de tyckte försäljaren berodde på en mindre skada..hmm..den skulle dom ha 139 000 kr för..(är såld idag) så ni ser BMW bristen här uppe...sist BMW i Luleå hade en 328 coupe var dec 2001 13000 mil då och den låg på 149 kr men när man var in så sa dom de va fel o att rätt pris var 159..kan ju bero på att han fick ett annat pris vid inbytet?!.. Vad hade denna kostat i Sthlm Gbg Länk eller denna? Länk 316 är ju säkert sv-såld men den andra är direkt imp..oki fin bil men inget skinn eller annat extra |
stefannorr |
Ja se där Bimmerman> Inga ska jobba utan vinst men begär man typ 55-60 000 kr i mellan för en bil som ligger samma i pris så har man väl tagit i eller? 20 -25 kan ju möjligtvis va acceptabelt...ja skulle slå till på en 323 automat 96! i Luleå 8900 mil ,repad för 40 000 kr men de tyckte försäljaren berodde på en mindre skada..hmm..den skulle dom ha 139 000 kr för..(är såld idag) så ni ser BMW bristen här uppe...sist BMW i Luleå hade en 328 coupe var dec 2001 13000 mil då och den låg på 149 kr men när man var in så sa dom de va fel o att rätt pris var 159..kan ju bero på att han fick ett annat pris vid inbytet?!.. Vad hade denna kostat i Sthlm Gbg Länk eller denna? Länk 316 är ju säkert sv-såld men den andra är direkt imp..oki fin bil men inget skinn eller annat extra |
|
Håller med Bimmerman fullt ut. De priser som anges för en 320 97:a....ja man vet inte vilken verklighet det är i Luleå.....både på försäljningspriser och förväntade inbytespriser..... /Simon |
|
|
Visst finns det många skojare inom bilbranschen men det finns det överallt. Men vissa modeller är faktiskt mer svårsålda med automat även fast det var tillägg vid nyköp. Tex 3-serien...där är en aut mer svårsåld än en manuell. PS! Nya projektet blir inte BMW dock....men tack ändå. //Bimmerman Min förra pärla... Länk |
|
|
Gahhh....att ni köper bil där uppe i luleå..wow vilka priser. Morsan o farsan köpte en 323iC -97 7000 mil manuell för 1,5-2 år sen i Sthlm hos bilhandlare...135.000:- fick dom betala då //Bimmerman Min förra pärla... Länk |
|
stefannorr |
Jo här uppe köper man inte bil hos auktoriserad BMW handlare eller annan för den delen heller...skämtpriser vid köp (dyrt)och skämtpriser(lågt) vid inbyte... Standard för en 97 a BMW 318 -320 ligger än idag på 139 kr vid försäljning,lär ju finnas prutmån men själv lär de heta att du får bra pris typ 100 kr o det är ju oki men inte om man säljer den för 40 kr mer vilket dom gör o lyckas med. Finns undantag på bilar typ 96 utan serviceboks om reas till 109-119 kr så bister är verkligheten i norr..skulle kunna dra upp mer lik till jämförelse här uppe,men har inte bytt bil än så undanber mig. Men finns det nån här med en BMW 323 -328-523-528 lågmilad som kan tänka sig byte plus mellanskillnad så hör av er. några ex till......på hur illa de är.. Länk Länk Länk Länk ett litet urval..finns mer....de här är standad finns skräck ex med.. |
stefannorr |
Sorry..översta länkarna vart bara bilder...nytt försök Länk Länk och på de ja ville ev byta ska de va automat +asc på för att de ska va intressant..... |
stefannorr |
Finns 2 dieslar tull båda just inkörda på 29 500 mil 525 tds 97 148 000 kr och en 520 96 på 22 000 mil 110 000 kr..de är utbudet i norrbotten,om de finns servicebok sv såld e t c på dessa bilar är ju en annan fråga..så ni i söder ni har de bra eller? |
|
Ojoj, bilhandlare! Jag känner ett gäng... och kan väl säga att det varierar ganska kraftigt i beteende och seriositet. Självfallet vill att köpa bil så billigt som möjligt. Är man dessutom handlare, så SKA man köpa bil billigt, annars ska man inte vara bilhandlare. Självfallet ska alla yrkesmän tillåtas tjänta pengar på sitt yrke, hur skulle det annars se ut. Men, precis som flera påpekat... så tror man ibland att personen man pratar med är rubbad i kolan. Vi har ett par killar på SAAB här i Örebro, kunde tänka sig att byta in min Ford Mondeo med två år på nacken för 100k vid köp av en (usch) 9-5 Aero... jag garvade/grät en skvätt och åkte till Ford och fick 170k, 16 tummare med vinterdäck och en lackskyddsbehandlig på köpet när jag köpte ny Mondeo ST200. Allt handlar om tajming och att missa de värsta idioterna i säljkåren... annars får man åka någon annanstans, eller sälja privat. Vilket ju knappast är någon lätt match nuförtiden heller. |
|
stefannorr |
Jo men skillnaderna är uppenbara...i söder får man de mesta för 140 000 kr i norr om du går via bilhandel en 320 möjligtvis 323 sedan för 139 000 kr eller om du smyger in på skiummaste ställena kanske en 328 -528 utan s-bok eller mätasrtällning saknas! garantier..vad är det+..som tur var söker ju inte jag det men det finns folk som nappar. Helt appropå igen,klarar man o köra en 323 automat utan ASC här uppe vindertid utan att fara som en jojo? |
| Varför inte byta med varandra? Ta listpriset på bilarna och ge mellanskillnad till den som har högst värde. Detta innebär att båda får fullt värde utan att handlarna får sin avans i emellan. En handlare lägger på ca 15% på utpriset från det som du får i inbyte, hans levebröd, men varför ska vi betala det? | |
|
Re:klarar man o köra en 323 automat utan ASC här uppe vindertid utan att fara som en jojo? 1:trampa inte gasen i botten när det är halt 2:håll avstånden slår vad hur mkt som hellst att det finns färre asc bilar här uppe än någonstans i detta land(kanske har att göra med dom hiskeliga priserna? )och jag kan garantera att det är färre icke asc försedda bilar som kört av vägen här uppe än någon annan stans i detta avlånga land.allt hänger på föraren.man kan ju inte fälla fullt och ligga i arslet på bilen framför när det är vinter.fattar inte att folk inte kan köra bakjulsdrivet på vintern utan en massa invalid hjälp medel.man måste ju anpassa körningen efter väg laget.finns späda kvinnor här uppe som kör omkring i e34 m5or utan anti spinn på vintern så då borde väl du klara av att köre en relatift motorsvag 323 med automat på vintern? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.