AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
571

Chippnig av 525 e34?????

anderz
Tänkte chippa + byta till sportfilter på min
525:a -95, Någon som har erfarenhet av detta om
det blir någon skilnad

Hej! Hade Motornordchip på min 525-93,men det var svårt att känna dom 15hk dom lovade,lite bättre vrid blev det möjligtvis.Tycker inte det är värt pengarna
på en bil som inte har turbo.
Mhv Roger..
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Har BSR-chip och sportfilter i originalboxen på min 525i 24V -91. Jag brydde mig inte om att fråga om effektökningen eftersom jag antog det det på sin höjd skulle ge 7-8% ökning. Bättre att inte ha för höga förväntningar... Men jag märker skillnad på bilen, den känns lite vassare över hela registret. Inga aha-upplevelser, men fullt märkbara. Det kan också vara som så att BSR är bättre än Motornord eftersom jag är mer positiv än Roger i inlägget ovan. BSR har f.ö. vunnit två chiptester i Bilsport har jag för mig, det var förvisso inte någon BMW med i dem testen, men ändå.
Mitt trimchip och filter kostade mig 3100kr monterat och klart, och i det priset ingick även rengöringsvätska till filtret.
Värt pengarna? Jag tycker det i alla fall. Det finns inget billigare trim i alla fall. Sportavgassystem, trimaxlar, race-kat m.m. i all ära, men chip och filter är billigast.

Var det BSR i Växjö?
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Jag har också ett BSR chip och ett K&N filter! Håller med ovanstående att aha upplevelsen uteblir(det blir ju ingen "turbo" kick direkt), men visst märks det att bilen går bättre!! Speciellt på lägre varv(bottendraget). Soppaförbrukningen minskade också lite(nästan en deciliter /mil vid liknande körning som innan).
I sommras åkte jag och en kompis som också har en 525i på en långresa. Han sa på en gång att min var starkare! Han tyckte det märktes väl vid omkörningar, då han på sin bil oftast kände sig tvungen att växla ner, men det gick mycket smidigare med min bil.
Om det är värt pengarna? JA, det tycker jag ialla fall!
Lycka till!!
/Lennart

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Julius. Det var BSR i Växjö som jag lämnade min bil till. Men de har också några återförsäljare runtom i landet om du nu bor en bit från Växjö.
Kolla på www.bsrab.se

Jag bor i Växjö, är nöjd med prestandan för det mesta men lite till hade inte skadat. Nästa år är det kanske läge för detta lilla "ingrepp".

Davve, är du nöjd med din beemer?
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Jag är nöjd med min Bumse! Det är något speciellt med BMW tycker jag. Otrolig känsla i drivlinan och kassaskåpskänsla i detaljerna och den känslan finns kvar trots att just min bil är tio år gammal.
Utöver chip har jag även monterat ett Bilstein väghållningskit och uppgraderat frambromsarna med EBC-skivor och Greenstuff kevlar-belägg. Till nästa sommarsäsong skaffar jag nog 17" till bilen, har bara 15" fälgar nu vilket gör att däcken både känns och ser ut som ballonger!
Det enda jag är missnöjd med är lite för dåligt hel och halvljus. Om detta kan du läsa på denna topicen "Helljus i dimljushålen?" här på 5-serieforumet.

Ska vi inte jämföra prestandan på våra bilar Davve, typ till 100, din är ju chippad,kan det va nån stor skillnad?
Jag bor på Teleborg.
Om du ä intresserad alltså... Ha det
gl
30
glenning
525ia-93
hej

gl
30
glenning
525ia-93
jag vet en kille som sätter dit ett chip i laxå 1800:- gav jag till min 525i 24v-91

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Julius. Det skulle vi väl kanske kunna testa någon gång. Skicka mail i så fall.

Låter fint.......
Mi
11
Mikke
540iA Touring -94
Kolla Powerchip från Australien, deras chip ger mest vrid och effekt, till din 535:a fär du 161 kW och 283 Nm.
Kolla länken: Länk
Visa användare
605
göran
525ixt-94
hmm,

Mikke,
har du erfarenhet av PowerChip?
Chipen är ganska dyra,
chippet du rekommenderar kostar över 5 lapp
och sen tillkommer frakt, moms och ev tull.

Någon sa att en mappning kostar ca 6 lapp
vilket är bättre ändå, eller?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.