AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
719

Irriterande ljud

JV
17
JV
750ia-96
Jag har en 750ia 96 med konstigt ljud vid höger sväng när jag rullar på tomgång och när jag slår av motorn,de låter nästan som en spännrulle sku vara trasig,men varför låter den bara vid höger sväng och på tomgång?kan de vara nå annat som låter??
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Hjullager?
JV
17
JV
750ia-96
De är nog int hjullagret för att de låter när jag står stilla oxå när varven sjunker.

spricka i motorblocket på höger sida `?

JV
17
JV
750ia-96
De har jag svårt o tro,Då sku den väl läka ut vatten eller olja och gå oroligt.Eller??

Si
55
Signalaren
750iL -95
Kommer judet när du tex bara vrider ratten till höger?
Låter det mest på höger utsidan av motorn när du står på tomgång eller det hörs lika på båda sidor när missljudet hörs?

När du säger att det låter som ett spännar hjul och att det låter på tomgång så kan jag mistänka att det är Bendex drevet i startmotorn som inte går tillbaka riktigt som det ska. Startmotorn sitter på högra sidan av motorblocket.
Men det kan också vara ett lager i servopumpen.

12-Pack
JV
17
JV
750ia-96
Jag tycker de låter från höger sida, när jag kör i stan och svänger höger så låter de,men bara om varven sjunker till tomgång och när jag gasar till så slutar de låta o så tjuter de till när jag slår av motorn.De låter när jag står stilla oxå om jag vrider i ratten ett tag,men jag måste ha i en växel så att varven sjunker lite.Klurigt!?

JV
17
JV
750ia-96
Måste servo pumpen jobba mer om man svänger höger?för att då kan de ju vara den men servon sitter väl på väster sida och jag tycker de låter från höger,eller så hör jag fel.

Si
55
Signalaren
750iL -95
Om jag vore du så hade jag tagit en kompis till hjälp och se kört till en mack med lyft eller grop. Sen hade jag tagit bort alla kåpor under motor och växellåda, och lysnat underifrån bilen medan kompisen manövrerar ratt och växling.
Då tror jag att du med största sannolikhet kan hitta felkällan.

Tänk på att recirkulations pumpen till avgasreningen sitter i utrymmet under höger luftfilter framför höger hjulet. Det kan vara därför det hörs när du vrider åt höger.

12-Pack
JV
17
JV
750ia-96
varför skulle den där "avgaspumpen"låta när man svänger höger? Vad kan man göra åt den om de är den som låter?

jag tog löst inner skärmen idag för att kolla på pumpen och märkte att ett motstånd var trasigt. vet int vad den var till men jag ska till bmw i luleå imorgon och höra om dom har en ny.

Si
55
Signalaren
750iL -95
Motståndet är för varvtalsregleringen till avgaspumpen kan jag mistänka. Mitt var också trasigt men BMW kunde inte hitta det som reservdel så om du får tag i artikel nr. Så maila det gärna till mig eller skriv det här på forumet.
Varför jag nämde pumpen var för att när du vrider höger hjul utåt så kanske ljudet du hör blir tydligare i kupen.

12-Pack
JV
17
JV
750ia-96
Nu har jag lokaliserat ljudet, De kommer under motorn bakom lilla olje tråget,ovanför järn balken.

Vad kan de vara som gnagar/gnisslar?olje pumpen??

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.