AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
710

BMW 320 får ideliga mototstopp E30

yttryck
min bmw 320 börjar strula. motorn lägger abrupt av.
den smårycker precis innan. Det går alltid att starta bilen direkt efter och fortsätta köra som inget hade hänt, händer aldrig när motorn står på tomgång. det här händer vid jämna mellanrum..
motorstoppet har hittils hänt vid lugn körning och låga varv.
Jag misstänker soppapumpen, men jag har även ett carguard larm installerat , kan det orsaka att motorn lägger av.
för mig känns det som att soppapumpen strular. ni som har fått byta soppapumpen på era bilar. vad är sdet för symptom precis innan soppapumpsraset.. ?

min började med att starta som vanligt men efter ett litet tag så stannade den bara. undrade vade fan som hände å provade starta igen.. gick hur snällt som helst. tänkte att det nog va soppan som va slut, hade kört med soppalampan tänd ett tag. så jag åkte och tankade å körde ca 5 km innan den la av igen. startade den igen men stannade på 1 gång.. startade aldrig mer.. förens pumpen va bytt
Woodman
Min soppapump "Tvärdog på stört" gick helt perfekt innan.....
Har hört att del pumpar mattas av sakta..samt att de börjar låta illa i lagren. (Små skrammlar) då är det dags att byta ut den.

Har du nyligen bytt bränslefiltret samt sett efter att detsamma är vänt med flödespilen MOT motorn, Många sätter det tyvärr bakofram..? (inte så lyckat)

Det är även en fördel att ha ett fräsch luftfilter samt se till att det är fritt luftflöde in till filterboxen..ibland brukar den främre pipen till luftintaget hamna på sned framme vid insidan av frontgrillen.
Woodman
Tillägg: Det bästa sättet att ta livet av din bränslepump är att ständigt köra med lite soppa i tanken..då suger pumpen stundtals luft varvid smörjningen av lagren upphör....
Em
5
Emanuelsson
328i Touring -96
Hade samma märkliga problem med min 320 -89.

Det enda jag vet är att det hjälper tyvärr inte att
byta bränslepump.

Woodman
yttryck: Tror att ditt probs beror på att lambdasonden ev,är kass.
Kolla även att anslutningskontakten till den är oxidfri sitter under batterihyllan. (skruva isär kontakt)
Visa användare
260
K-Jörgen
320 Touring 05
Om motorn blir varm när man stannar i en kö och den lägger av. Startar dock omgående igen och går ner i temp när man drar iväg.

K-Jörgen
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Kolla även upp att kontaktytorna på bränslepumpsreläet ser anständiga ut. Ta loss reläet längst fram av de tre relän som sitter under en svart kåpa vid högra dämpartornet i motorutrymmet. Tvätta rent med någon sprit eller elektronikspray som inte lämnar rester.
Innan du tar loss reläet kan du prova att starta motorn och knacka löst på bränslepumpsreläet och se om motorn hostar till eller tvekar.

På min E30 1989 hade både huvudreläet och bränslepumpsreläet kontaktsvårigheter nu under våren, dom hade troligen aldrig blivit rengjorda tidigare av någon tidigare ägare! Nu går den som smort efter lite handpåläggning.

BMW 325iX Registry Länk
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Jag menar förstås plastkåpan vid vänstra dämpartornet!

BMW 325iX Registry Länk
yttryck
iXer:
tack för tipset...
jag startade motorn och knäppte till lite lätt på bränslepumpsreläet. motorn slocknade direkt.
ska rengöra reläet.
vad kostar ett nytt att köpa ?
/igge
yttryck
Woodman:
Kan man rengöra lambdakontakten med typ elektronik spray eller någon slags fuktutdrivande rengöringsmedel ?
hälsn
igge
iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
yttryck: Kul att du hittade problemet, om det inte hjälper med att rengöra kontaktytorna så är det kanske ett nytt relä som gäller. Beroende på hur den ser ut kan den kosta mellan 300 och 500 kr. Ta med dig reläet till närmaste BMW-handlare..

BMW 325iX Registry Länk
yttryck
det verkar fungera klockrent än så länge.
Alla ryckigheter som då och då uppkom innan rengöringen är som bortblåsta nu. jag gjorde även rent lambdasond kontakten under batteriet..
hoppas det är löst nu..
tack igen,
(Igge
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.