AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
682

Hackande gaspedal 320iT - 02

Fr
65
Fredrik G
340i xdrive F31 M-sport Glaciärsilver
Någon som känner igen fenomenet? Gaspedalen går liksom i små hack, som om pedalen fastnar i sitt viloläge. Läste något på BMW-informations forum. Det kallades "sticky pedal" och förekom på någon M3:a. Vad gör man åt det? Eller måste man leva med det?

Fredrik
Fråga bmw om de kan fixa det på garantin.
Jag förstår inte hur en gaspedal som inte är vajerstyrd kan fastna.
De är ju Bmws fina drive by wire eller vad dom kallar det som styr gasen.
Se om du kan komma åt att 5-56a där den kärvar.

Bitte, benutzen Sie die Suchfunktion.
Snälla använd sökfunktionen.
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Det går att åtgärda och är mycket riktigt en garantiåtgärd
Fr
65
Fredrik G
OK!
Då får jag väl åka in på BMW än en gång. De har ju så här långt varit väldigt tillmötesgående med garantiåtgärder. Fick ju bland annat ny vxl-låda utan diskussion.
Hittade förresten länken med "Sticky pedal"-förklaringen. Länk:
Länk

Måndags exemplar eller...ny växellåda på en -02:a???

OO=00=OO
Fr
65
Fredrik G
Verkar så. Det var egentligen inte så allvarligt. Min tjej märkte inget men jag tyckte inte den löpte så lätt i växlarna som man kan kräva. BMW bytte utan diskussion. Mycket bra, tycker jag.
Här är tråden med diskussionen.
Länk
Fredrik G>>>Skulle du kunna precisera närmare hur du upplevde lådan? Själv upplever jag lådan som ganska kärv ibland, framförallt när man skall lägga in ettans växel. Vissa gånger är jag tvungen att lätta på kopplingen helt, trycka till igen för att denna växel skall gå in. Bilen har vid det här laget gått 1900 mil och är annars i prima skick, endast små garantijusteringar som knakande fönsterhissar, knarrande förarstol samt kondensbildning i strålkastarna. Allt åtgärdades på garantin utan diskussion.

Tacksam för svar

/D
Fr
65
Fredrik G
Dominik
Precis som du beskriver upplevdes det. Värre när bilen var kall naturligtvis men felet fanns kvar även när bilen var ordentligt varmkörd. Det var också tydligt vid snabb växling mellan 1:an och 2:an då det kändes som att spaken ville studsa tillbaka, liksom ett slag i näven. Högre växlar samt nedväxling till 2:an var helt utan anmärkning. Provkör en annan bil hos BMW. Efter att jag gjort det var det solklart att något var fel. Har du kollat med BMW?
FredrikG>>>skall nog göra det när jag kommer hem från bilsemestern. Dock måste jag erkänna att mina sk problem brukar enbart yttra sig när man skall lägga i etta inte annars. Har hör från något håll att denna växel inte är synkroniserad och därför kan kärva ibland, men som sagt skall testa en liknande kärra i början av augusti. Tackar för tipset.

MVH

/D
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.