AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.329

Motorproblem - luftmassemätare?

Si
52
Simeon
525i -90
Har en 525i –90 som jag haft några veckor. Den är direktimporterad från Tyskland för några år sedan och har haft ungefär en ägare per år.
I besiktningsrapporten har den tidigare fått anmärkt på ett högt CO-värde, men det har sedan blivit åtgärdad och den har gått igenom besiktningen.
Till saken hör nu att motorn beter sig skumt inte minst när den går på tomgång. Varvtalet pulserar från att motorn nästan stannar till att den ligger på strax över 1000 varv. Men emellanåt hittar den balansen och går hur fint som helst.
Bilen är ibland trögstartad när den stått ett tag.
En kille som tittade på den misstänkte luftmassemätaren, någon som även andra har gjort. Kopplar man bort elsladden till sliden så går den fint på tomgång.
Men till frågan – jag har hört någonstans att en del fixar högt CO-värde på 525:or genom att sätta in något i (eller byta hela, jag vet inte) luftmassemätaren till en som hör till en 520i.
Låter det här som svammel, eller kan det ligga något i gissningen att det är luftmassemätaren som det är någon vajsing med? Har kollat sliden och den är åtminstone elektriskt ledande som den ska vara.
Tacksam för vad som helst som jag kan nysta vidare i. (Motorn är en med 12 ventiler).

Simeon
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Jag har en lika bil som du. Jag känner till problemet. Jag ska inte säga att det säkert inte beror på luftmängdmätaren, men jag tror att det inte är något fel på den. Det du ska kolla upp är följande:
1. Sprickor i insugningsbälg mellan luftfilter & insug.
2. Kolla lambdasonden (Lambda värdet från SBP protokollet) hur ser det ut?
3. Temperaturgivare på termostathuset (2 st, mät med mätinstrument ohm-värdet vid olika temperaturer.)
4. Insugningspackningarna. Läckage?
5. Samtliga vakuumslangar, spraya med startgas lite här o där och se om motorvarvtalet förändras.
6. Tomgångsmotorn, låter den när du vrider på tändningen? Är gummibälgen där tät? (Ansluten också till bälgen i punkt 1.)
7. Bränslesystemet. Bränslefilter, pump & bränsletrycksregulator.
(Ovanligt, men kolla om du är osäker: 8. Gör ett kompressionstest.)
Si
52
Simeon
525i -90
Per, tack för tipsen. Har hittat en anmärkning på elkontroll som bilen varit inne på. Det är värdet på tomgångskontakten som legat på 10,89 istället för 0,00-2,00V. Tror du det kan ha med saken att göra? Ska gå vidare och kolla de punkter som du skrivit ner och som jag inte kollat än. Allt gott/ Simeon

1. Har kollat sprickor i insugningsbälgen, och den är ok.
2. Bilen har tidigare haft för höga Lambdavärden på besiktningen, men har gått igenom på ombesiktningen efter att det åtgärdats.
3. – har inte kollat –
4. Verkar ok.
5. – har inte gjort –
6. – har inte gjort –
7. – har inte gjort -

Simeon
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Alltså i själva kontakten till tomgångsmotorn? Inte tomgångsmotorn? Om det förstnämnda, så kanske det är kabelbrott eller ärga på kontakterna? Försök att följa kabeln hela vägen, den borde går in till databoxen. I värsta fall kan det ju vara nåt fel på databoxen, men det är ännu mera sällsynt än dålig kompression (punkt 7.) På elkontrollen, kollade de upp databoxen där? Det finns även ett antal relän bl.a. ett relä som styr Motronic:en. Kollades dem upp? Men, att din tomgång pendlar beror bergis på tomgångsmotorn. Dålig kontakt på kabeln eller på själva motorn.
Anton8
Simeon

Lokaliserade du någongång felet? Har exakt samma problem på min och behöver tips från såna som löst det!
Anton8
????????
Visa användare
8.958
rob_t_j72
XC70 D4 2015
Maila honom: Länk

Mvh
Si
52
Simeon
525i -90
Hittade aldrig felet. Försökte med det mesta, men sen försvann bilen ur min ägo. Jag fick många teorier på vad det kunde bero på. Tyvärr har jag ingen tips att ge dig. Hoppas det löser sig för dig, visst är det irriterande som f-n!
Anton8
det är frustrerande som fan...många har haft problemet men INGEN har skrivit lösningen!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.