AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
867

ABS slår till från 5-0km/h

Jaha, nya problem, igår så fick jag nya länkarmar på bilen, dock uppstod naturligtvis nya problem.. när jag bromsar i låga farter, ca 5 km/h ner till 0, så träder abs systemet in. varje gång, jag jobbar i gbg så fotmassage blir det gott om..Var på verkstaden idag och sa till, men de kanske inte kan ta den förren om en vecka. Nån som vet ifall man kan göra nåt själv åt detta?
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

låter som om en ABS-givare är paj, har samma fel på min jeep. Det är möjligt att de lyckats paja något under reparationen eftersom givaren sitter så den påverkas av ett länkarmsbyte.

mvh Johan
Tack för svaret, de på verkstan säger säkert att det inte hände vid reparation, som vanligt alltså.. vet du på vilket sätt den påverkas vid länkarmsbyte..monteras den av eller liknande?
Man blir ju lite orolig för han påstod att vänstra däcket var lite mer slitet än det högra och att det kunde vara det..helt otänkbart för mig. men jag kan ju också ha fel..
JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

det är inget konstigt att däcken slits när länkarmarna är dåliga, eftersom framvagnsinställningen förstörs då.
jag har inte bytt länkarmar själv, så någon annan kanske kan svara på hur det kan påverka. jag kan dock tänka mig att man måste slå rätt bra för att få loss dem, och givaren sitter väl oftast vid bromsskölden.
stå på dig, om den funkade före men inte efter så borde de in slå ifrån sig.

Mvh Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Abs system brukar bete sig på detta vis när givaren inte kan läsa av de segment eller "knoppar" som snurrar runt. På äldre bilar med "kuggkrans" så blev det ofta rost i mellan "kuggen" och då lurades givaren till att hjulet stod still precis innan det stannar, och absen gick in och lossade bromsen på detta hjul.
Samma fenomen kan det bli om man byter en givare på en BMW som sitter fast och får borra bort den och skadar det " knoppar" på packbox/hjullager som den läser av ifrån.

///MVH Hasso
Länk

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.