|
|
|
|---|---|
Buster |
Min fråga gäller en E36 Coupe 95:a. Funderar på att sänka den, fast jag undrar om det är så att man måste sänka den runt om, funderar endast på att sänka den fram med 15mm>30mm pga att det är större skillnad mellan däck och skärm än vad det är bak eller kommer det se konstig ut? Är ute efter att det skall se lågt men ändå standardmässigt ut, men att det får bli för låg markfrigång. Fälgarna skall vara 17" 235/45 bak o 17" 215/45 fram. Tack på förhand. |
pjotor |
Sänk 30mm fram och 15mm bak. |
|
Tja! Har funderat på det där med mellanrummet mella däck och hjul hus... Varför är mellanrummet i allmänhet större fram än bak? Det är ju därför sänkfjädrar brukar ha mått som t.ex. 30mm fram och 15mm bak. Men ändå. Varför kan det inte vara samma mellanrum fram och bak från början? Jag pratade med Carfashion och de rekommenderar att man köper en komplett sportfjäder sats. De har en bra för E36:an för 5995:- De rekommenderar inte att man bara köper fjädarar eftersom stötdämparen inte är passad till kortare fjädrar. Som sagt 30mm fram och 15bak låter bra. Man vill ju inte ha den för låg. Komfort är ju iallafall lite viktigt :-) Tack för ordet! Mvh Tobias |
|
|
Att du skulle vara tvungen att köpa en komplett sport fjädersats för 5995:- är bara försäljningssnack dvs skitsnack. Ska du inte sänka mer än 30mm fram och 15mm bak så kan du lika gärna ha original dämpare. Det har jag på min iallafall och det är inga som helst problem, ej heller att dämparna får fel läge att arbeta på. Bör kanske dock påpeka att jag har sk "M-chassi". Mvh Carsten |
|
Buster |
Så det som behövs är då endast en sänkssatsfjädrar fram på 30mm och så låter man "paketet" var som det är där bak? |
|
Det beror helt på hur du vill att det ska se ut. Själv så bytte jag faktiskt tillbaka till originalfjädrar bak för att få rätt avstånd till däck och skärmkant fram och bak. Alla har ju inte samma smak. Somliga vill sänka bilen så att den blir rak horisontellt. Fast då kan det bli så att du får 2 cm glipa fram medans skärmkanten går över däcket bak vilket jag personligen tycker är hemskt. E36 modellen är ju faktiskt ritad så att den sluttar lite framåt, speciellt om du ser hur hjulhusen är i förhållande till varandra. Har du möjlighet att köpa enbart framfjädrar så tycker jag att du ska börja med det och prova. Blir du inte helt nöjd kan du sedan byta till lite kortare fjädrar bak men jag tror som sagt inte att du behöver göra detta. Låter du fjädrarna vara kvar bak och sänka ca 30mm fram så kommer det nog att bli såhär: Länk Min är sänkt 40mm fram och givetvis därför lite lägre. Mvh Carsten |
|
|
det är ju olika avstånd för att framdäcken ska kunna fjädra ihop även vid vridna ljul sänk med 30 fram o 15 bak för behåller du orginal fjädrarna bak kommer du att få en stutsig bil i o me att sänk fjädrar är hårdare än orginal och ska du bara sänka lite kan du behålla orginal dämparna ,om dom är friska förståss //robban Däck e Dyrt |
|
Buster |
bilden ( Länk ) visar så som jag hade tänkt mig och bilen har rullat 16k så det kanske är dags att byta dämpare också därför kom denna diskussion upp. Jag kör allså på följande: Nya orginal stötdämpare+fjäder bak, ny sänkt fjäder fram (30mm) + orginalstötdämpare. Är detta OK???? |
|
Jag tror inte att du kommer att den lika "hög" bak som på bilden om du sänker 15mm bak men jag kan inte lova något. Beror ju också på om du har reservhjul och tung bilstereo självklart. Såpass studsig bak tycker jag knappast att min är och jag har ju trots allt provat både och. Men som alltid beror det också helt på vad man är ute efter. Komforten vill jag ha kvar därför tycker jag inte det behövs med hårda fjädrar bak, det viktigaste är ju vad man har för fjädrar fram. Som svar på din fråga är detta helt ok tycker jag men det finns säkert många andra som inte håller med. Byta detta och tycker du att det är för "studsigt" bak så kan du ju byta till ett par sänkningsfjädrar. Mvh Carsten |
|
|
oki det där måste vara en m3 med orginal höjd personligen skulle jag sänka ibak me för en bättre väghållning men är bak fjädrarna nya borde d funka och ska du köpa dämpare kan du nästan lika gärna köpa en komplett väghållningssats som bara sänker lite typ 30/15 ,de har jag på min 320 e36 kanon väghållning och andå bra komfort ,min sats sänkte 60/40 föresten //robban Däck e Dyrt |
|
Buster |
Jag kommer inte att sänka den bak!! orginal bak och en sänkning fram med 30mm annars skall allt vara orginal dock nytt eftersom den hade gått 16k mil. |
|
Komplett sänksats istället för att köpa originaldämpare och sedan köpa sänkningsfjädrar håller jag helt med om! Däremot tycker jag inte det är värt 6000:- men är ju i förhållande till vad du får betala för originalgrejer. Smaken är som baken med med 60/40 kommer din bil inte att bli som på bilden. 40/10 tror jag kommer att bli perfekt för din del!!! Jag misstänker att du vill sänka mest för utseendets skull och då hade jag inte gett mig på bakfjädrarna för mycket förutsatt att du vill ha det som på bilden. Det bästa är ju givetvis dämpare som är avstämda till sänkningsfjädrar men för min del funkade det alldeles utmärkt med "M-chassi" dämparna tillsammans med sänkningsfjädrar. Mvh Carsten |
|
|
Att bara sänka en bil antingen bak, eller fram är ingen god idé. Dels för framvagnens vinklar (inte bara hjulvinklar, utan även länkarmar och styrstags inbördes vinklar) och även för viktfördelning mm. Är bilen plan från början är den tänkt att vara plan, är den högre bak än fram från början finns en idè med detta. Jeppe |
|
Buster |
Hmm, mycket info blev det. Om jag nu sänker den till 40/10, kommer inte spoilern fram att "släpa" i marken då, kanske blir en dragster? och eftersom jag nu funderar på att byta rubbet gällande fjäder o stötdämpare på alla 4:a så vad gäller? Komplett sänksats med fjäder + stötdämpare ingen vinkeljustering ELLER nytt org. bak + 30 mmm sänksats fram och nya org. stötdämpare + vinkeljustering. Tack för hjälpen på tidigare inlägg. |
|
Hejsan Carsten, vad menar du med försäljnings snack? Du skriver att du har bara sänkt med fjädrar och det funkar bra, men det är väl så att m-chassie har kortade dämpare också eller hur.Så du drabbas ju inte särkilt mycket av det. Sänker du en bil med mera än 40mm då är det lika bra att byta dämparna om de inte är riktigt ok så att säga och jag tror att det är vad som sägs när de menar på att man kan köpa en hel sats istället för att köpa fjädrar och sedan byta dämparna någon månad senare. 5995kr för en komplett sats låter inte så mycket om det är bra saker, med kortade dämpare anpassade för sänkningen så att säga. Men det är min åsikt. Lycka till. |
|
|
Med försäljningssnack menar jag precis det, försäljningssnack! Går du in till en Saab handlare är Saab den absolut bästa bilen, går du in till VW är det den absolut bästa bilen. Går du in på Siba är Genexxa de absolut bästa högtalarna som finns. Därför är man tvungen att köpa just fjädersatser för att de säljer dessa (min högst personliga slutsats). Jag har då aldrig varit med om att ett företag vill sälja det billigaste de har när en slutkonsument förhör sig om utbudet. Till min förr förra bil så köpte jag en komplett fjädersats av märket Jamex, Sportsline (Jamex numera kursat har jag för mig) för ett pris av 4000:- och detta var inga dåliga saker. Sänkte 55mm fram och 40mm bak (inte till BMW) och bilen låg som ett strykjärn på vägen fast fortfarande med komfort. Därför tycker inte jag 6000:- är något jubileumspris men visst det beror helt på vad det är för grejer. Det kan nog stämma att m-chassiet är lite lägre men det kan inte röra sig om mer än 10mm Buster: Din spoiler kommer definitivt inte att släpa i marken. Jag kommer över i stort sett vilka fartgupp som helst med min så det blir inga problem för dig. Blir det samma pengar så tycker jag nog att du ska köpa en komplett fjädersats med en sänkning på 40/10, definitivt inte mer bak om du vill ha det som på bilden. Mvh Carsten |
|
Buster |
Carsten: Kan jag anv. nya orginalstötdämpare då eller skall jag köpa dämpare som är avstämda med dom nya fjädrarna och blir det till att kontrollera vinkel enl. Jesperado's inlägg? Tack. |
|
Om du behöver kontrollera någon vinkel har jag alldeles för lite kunskap för att kunna svara på tyvärr. Blir det samma pengar hade jag nog köpt lite kortare avstämda dämpare till sänkningsfjädrarna ex Koni. Du kan säkert använda originaldämpare fast de slits kanske lite fortare om de får "arbeta" i fel läge till följd av sänkningsfjädrar. Så det hänger nog på hur mycket du vill betala. Rör det sig inte om mycket mer för ett par främre kortare avstämda dämpare tycker jag nog att du ska satsa på det. Bak däremot kan du ha original om det är billigare. Mvh Carsten |
|
pjotor |
Det spelar ingen roll hur man sänker så länge man håller sig innom rimliga gränser, så det går bra att sänka den bara där fram, vad du däremot måste göra efter sänkning är en fram-bakvagns-inställning. |
|
Hej. Jag sänkte 30 fram o 15 bak. Skulle jag göra om det, så skulle jag sänka 30 fram o 10 bak. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.