AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
651

Jag säger bara snutar

Rätta mig om jag har fel, men får verkligen snutar åka över hastigheten utan att ha blåljus på?
Och när man ringer till snuten så hade jag bara konstiga frågor enligt den vakthavande befälet som att jag inte skulle ställa sådana frågor.
Snuten hade säkert 100 knutar när vi blev omkörda på en 70 sträcka. Sen var det j-la befälet så otrevligt att han bara lade på luren i örat på mig, och en sak till är dom tvungna att bära med sig sitt vapenlicens när dom är ute..

850 Jaa sån är jag
--------
Länk
BM
511
BMW-Danne
BMW 530d -02
polisen får bryta mot fartgränsen utan blåljus.. blåljus o ljudsiren skall bara användas för att påkalla uppmäärksamhet om det behövs!

alltså, om polisen inte vill skylta med att dom har bråttom till McDonalds så kan dom köra i 100 på 70-väg utan blåljuset på ;)

///danne

th
1.421
theprophet
Alpina 530iT "B3" -94
japps.. en av fördelarna med att bli polis.. men dom får ju däremot inte heller köra för fort med sin beemer =)

______
I väntan på nya 5-serien!
Om allt verkar bra så är det uppenbart nått fel...
Visa användare
1.397
Erik G
X3 2.0d 16 Brunmetallic
Polisen har väl generell vapenlicens?

/Erik
Poliser genomgår skjutprov, klarar dom inte det får dom inte bära vapen. Vapen får desutom endast bäras i tjänst. Skall det skjutas på fritiden gäller samma regler som för oss vanliga dödliga.

Jag kan förstå att vakthavande befäl blev irriterad, som vakthavande har han massor att göra och släpper hellre genom viktiga samtal. Naturligtvis inget skäl att vara otrevlig itelefon dock.
Det är som BMW-Danne skriver, de ska vara på tjänsteärende för att få köra fortare än vad som är föreskrivet. Blåljus och signal använder de för att påkalla uppmärksamhet, men är inget krav för att få köra fort.

Detta har diskuterats förr:
Länk

/Wille
-BeeMWe-
De var kanske på väg till skjutbanan...
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Kan inte förstå vad polisens tjänstevapen har med att de kan framföra sina fordon i högre hastigheter än vad skyltningen säger.
Är det på detta sätt man fyller på sina inlägg eller........

Vänligen Tommy

NoFear
cdabox
polisen kan ha s k tyst utryckning utan blåsljus, blå ljus o siren är endast för att påkalla uppmärksamhet så man flyttar på sig.

In Hoc Signo Vinces - I detta tecken skall vi segra
tommysbmw :

Svarade på första inlägget bara :-)

"och en sak till är dom tvungna att bära med sig sitt vapenlicens när dom är ute.."

rogan
Tjapp

Lite detaljer och påpekanden :)

Polisman i tjänst under "brådskande tjänsteärende" får bryta mot VTK. Dock så ser rätten att han har ett större ansvar än normalt för framförandet av fordonet.
Blåljus och/eller siren används för att "påkalla fri väg". Detta behövs inte användas för att köra fort.
Finns tyvärr många hemska historier om vad gamla tantet kan hitta på istället för att bara hålla åt sidan när polisbilen har blåljusen på :)

Detta är inget nytt ämne. Sök så hittar ni mer.

// Många åker bil, vi kör BMW
rogan
Sorry. Tanter (som i blåhåriga kärringar) skulle det vara :)

// Många åker bil, vi kör BMW
Je
7.509
Jesperado
328 CiA -97
750iA -88
320i -88
320i -82
320 -78
1502 -77
Inga nyheter va?

Jeppe

A true gentleman never travels behind less than twelve cylinders!

Re
456
Real Power
e28 528i -83
haha.. när jag jobbade igår (på McDonalds) så kom det en snutbil i DT (DriveIn) med blåljusen på!! Måste ju hinna käka! =) Undrar om bilarna i DT kön flyttade på sej. haha...
to
726
tommysbmw
BMW 330e xDrive

Appropå polisen som glömt stänga av blåljusen efter en utryckning/stoppande så blir dessa trakaserade till max av sin kollegor, på vissa ställen törs man inte komma in på matuppehåll utan att ha tårta med sig......

/ Tommy

NoFear
Alla blåljusinstanser har rätt att bryta mot trafikreglerna under "brådskande tjänsteutövning". Detta kan i en del fall säga sig själv tycker jag, t.ex. häromdan här i stan när en ung tjej på psyk tänkte kasta sig ut från femte våning. Polisen fick då order om att gå fram snabbt som fan men utan sirener/blåljus. Innan polisen var framme hade dock ambulanspersonalen distraherat henne tillräckligt länge för att räddningstjänsten skulle kunna lägga ut sin största luftmatta. Tjejen blev tydligen asförbannad för att de förstört allt för henne =)

I många nyare bilar med CAN-bus var det problem i början med att man kunde slå på blåljusen och när man sen slog av dem igen så slocknade alla utom en lampa osv. =)

Kör försiktigt!

// Joakim

----
I Galleriet: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.