AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.469

Köpa, äga, reparera, försäkra 525 e34

Just nu har man tagit studenten, arbetslös, och rejält sugen på bil. Tanken är att fixa jobb, spara, köpa bil för 25 000 - 35 000:-

helst vill jag ju ha en 24v, men om jag inte får råd får jag väl hålla tillgodo med 12v.

Undrar om inköpspriset är för lågt, finns ju många biliga, och många dyra. Men kan man få ett fint exemplar för de pengarna?
Vill ha diamantsvart, manuell, el-hissar och helst skinn och gärna AC.

MÅNGA som jag pratar med säger "BMW, dyra reservdelar"
men de BMW ägare jag pratat med säger förstås motsatsen. Vilket jag iofs. hoppas ni också kommer göra. Är det bara en myt, eller finns det belägg?

Försäkringen, är 19 år, bor avlägset civilisationen. Men helförsäkring kommer väl bli skyhög. Kankse får pappa äga och försäkra den så länge jag bor hemma. Men hur är det med försäkringen? Dyrt pga. rak sexa och nästan 200hk i 24v versionen? Någon som vill gissa lite eller berätta vad de själva betalar? Om jag handlar nått för 35 000 känns det ju bsät med hel, men det kan bli för dyrt....

Ojdå, detta blev långt. Hoppas ni orkat läsa.
Vill bara reda ut lite frågtäcken kring det enda jag dagdrömmer om för tillfället. Min egen beemer. Ska tilläga att jag kommit in på tankarna inom de senaste månaderna, innan dess har jag varit volvo-frälst.
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
Min kontakt med E34 var ganska dyr, det började med att toppen sprack, sen krockade jag, sen gick automatlådan itu, sen krockade jag igen, inte bilens fel, jag vet men ändå:)) Sen sålde jag fanskapet. Har ganska tung höger doja:) Fick förmodligen tag i ett dåligt exemplar.
Visa användare
74
Laffe
525 TDSA Touring -95
Lastbil!!
Själv var jag Audifrälst tidigare, men pga olika omständigheter har det nu blivit BMW.
Inte en dag för tidigt kan tilläggas, tycker att det mesta är väldigt genomtänkt och bra när man ska meka t.e.x, för övrigt tycker jag att det är dyrt med reservdelar till alla bilar, vill du åka billigt! Köp en Toyota.

Väljer du en E-34:a kommer du att få en bil som man åker väldigt bekvämt i och gången på sexorna är bara helt underbar.

Man får ju alltid räkna med att byta en massa grejor på en gammal bil, men att folk säger att just BMW skulle vara dyrare än andra bilar är förmodligen mest myt, min erfarenhet säger att dom som påstår sånt själv åker Volvo eller nåt och har inte pejl på läget, det är dyrt att ha bil så är det bara.

Nödvändigt lyx tycker jag som bor på landet, ska man ändå lägga ut pengar på det så kan man ju ha något som man trivs med.
Tr
93
TrainingMan
525i 24v E34 -92
Tjena..

Försäkringen kan bli en dyr fråga för dig om du inte skriver den på Pappsen, men då kan det bli svårt att få ut ngr försäkringspengar om dom "kommer" på dig när väl olyckan vart framme!

Om du är 19 och vill helförsäkra en 525 å bor lite utanför en storstad så skulle jag tippa på 20.000 för en helförsäkring...Men jag är inte helt insatt..Men någonstans där lär det ju hamna!
Om du nu skriver den på din Far så skulle du nog hamna på en kring 5000-7000 kr för en helförsäkring!

MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Hej Viceman!

Du låter precis som jag gjorde för ett år sedan, borsett från att ha varit volvofrälst... jag var mer inne på Mercedes-Benz, men nog om det. Jag kör en 525i 24v (utan vanos). Du ville veta lite mer om hur det är att äga och köra en 525i.

Driftkostnaderna (för min bil):

Skatt: ~1800 kr / år

Försäkring (folksam, 23 år, kille, 5 skadefria år, malmö, godkännt larm + startspärr):
Helförs: 1200 kr/mån
Halv: 700 kr/mån
Trafik: 300 kr/mån

Soppa förbrukning (lugn körning, med AC påslagen):

Stadstrafik: 1,2 - 1,3 l/mil
blandad: 1,1 l/mil
Landsväg: ~90 km/h 0,9 l/mil
Landsväg: ~120 km/h 1,1 l/mil
525i är en rejäl och robust bil, på gott och ont.

När jag tittade efter en 525 så ville jag precis som du ha en M50 (24 v) eftersom den hade fler hk än M20 (12v), men insåg efter ett tag att ekonomin pekade mer åt en M20.

Men håll i åtanke att även den nyaste M20 är snart 14 år gammal och det är rätt gammalt för en motor som har 1,6 ton att släpa på. Mitt råd är att du sparar lite mer pengar och satsar på M50 istället, det vinner du på i längden.

Även om det bara skiljer ett år emellan, för köper du en 91:a (24v) istället för en 90:a (12v) så har du fått en mycket modernare motor som både är hållbarare och billigare i drift.

Alla bilar går sönder förr eller senare, dessvärre gäller detta även BMW. Har man en tung bil med många hästar så medför det en del slitage på bilens olika delar så som (fram- & bak-vagnsdetaljer, bromsar, kraftöverföring mm).

Välj ett exemplar som är i fint skick och som inte rullat så mkt, mellanskillnaden i pris känar du in på reparationer.

Du frågade efter reservdelpriser... Det finns billiga delar att få tag på och det finns dyra delar.. det handlar nog mer om vilken kvalitet man vill ha. Ibland är det så att delarna är den billiga delen i reparationen.

"I wish I was a BMW" - Läst från bakrutan på en bubbla i Tyskland
pe
3.381
per_j82
525i -90
525i -93
528i Touring -98
M5 -03
Om du ska köpa en 525 i den prisklass du anger så rekommenderar jag en M20 (12V), för det är mycket bättre att köpa en fin och välvårdad M20 än en risig M50, för det är troligen svårt att få tag i en fin M50 för 25-35000. Men en fin M20 ligger i runt 30000. M20 är också mycket bra motorer, de är dock känsligare för rätt service pga bl.a. att den har kamrem och är i behov av ventiljustering lite då o då. Annars är M20 minst lika slitstark som M50.
Ro
44
RogerT
525i 1992
Har varit och kollat på cirka 5st 525 92-93 till min kompis. Priserna har legat på 40-45000kr. Allting har mer eller mindre varit skrot. Jag tror personligen om man lägger ca 55000-60000 så kan man hitta fina exemplar som är rätt utrustade med klima och fullstämplad servicebok. Det finns många risiga E34or. Det är inte lätt att hitta en i bra skick.

Även jag är intresserad av E34 karossen och jag har mest tittat på de lite starkare versionerna, främst 535i. Jag är arton år och bor i en småstad, däremot kommer bilen (om/när jag köper) att tecknas på min far, det är redan klart. Det som är intressant i mitt fall är driftskostnader, reservdelar mm. Jag har hittat ett par bilar som verkar fina här på bmwpower i 25-30' kronorsklassen, är jag helt ute och cyklar som vill ha en 535:a?!

Visa användare
4.705
J.L
BMW M2-26
BMW M760Li xDrive-18
Själv tycker jag att min 525i 24V med automat är nästan gratis att köra/hålla jämfört med min förra 750iL... Nej, ärligt talat, förbrukningen ligger på 0.8-0.9 liter milen lugn körning, 1.02 har har jag haft som mest, blyfot då. Förmodligen gör automatlådans högre utväxling att förbrukningen blir lägre än för den manuella. Skatten ligger på 16-1700 kr/år, försäkringen betalar jag knappt 9000 kr/ år halvförsäkring, import 2001.

En gång V12 alltid V12...

BMW CS #5139
Jag letar också efter en e34 från början av 90-talet. Är det stor skillnad i förbrukning om man jämför 525 med 530/535? Ifall man hittar en fin 530/535 så kanske man kan slå till, istället för att vänta på att det ska dyka upp en fin 525?
-Daniel-
min 525 med 24v motorn har hittils på ett år kostat mig förtom försäkring skatt etc 6 nya stift och olja och filter alltså bara vanlig service

den köpte jag för 26.000 för 1 år sedan...är ganska klent utrustad men i mycket fint skick går som en dröm
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Jag tycker 535:an är rätt billig att ha. ar själv inte direkt bra ekonomi men det går väll rätt bra att ha 535:an ändå. ar den på pappsen så helförsäkringen ligger på ca 350kr/mån. Den drar ca 1,15 blandad körning med min bakom ratten. Kör man "ekonomiskt" hamnar jag inte mycket över en liter milen blandat. Längkörning kommer jag på ca 0,8-0,85 i lugnt takt i ca 130-140km/h. Min bil var inte i toppskick direkt förutom drivlina och motorn hade en nyrenoverad topp, så den har inte vart nå problem alls. Det jag har lagt ut på bilen är nya handbromsbackar, bakre skivor, belägg bak, vattenpump (allt det gick på ca 1750kr, inte dyrt alls tycker jag) och så service delar då, olja, oljefilter, tändstift, luftfilter, m.m. Som inte heller är så dyrt. Finns en del rost på min bil som måste fixas och kommer kosta lite. Betala 26.000kr för bilen, är väll inte så dyrt med tanke på att toppen var nyrenoverad. Men fick då rost på köpet. Men det ska nog gå att fixa. Är nöjd med bilen än så länge och det är så skoj att köra.
Raj
Tänk över alternativet Volvo en gång till. 156hk 740TIC är roligare än 211hk 535.

Skall du ändå köpa en, så M-testa... och kör skiten ur den vid provkörning (vilket inte brukar vara poppis). Min vagn som verkade vara helt ok vid köp gav sig halvvägs hem efter lite hetsande på motorväg. Min teori är att stolpskottet inte luftat ordentligt efter att nyligen ha bytt vattenpump.

Blir jag lite rikare så skrotar jag skiten.
Lite fakta om E34 525 -91 (min gamla bil dvs)
Kille 22år, Malmö, 4 skadefria år helförsäkring Folksam 16700:-/år skatt 1670:- förbrukning mellan 08-1,5 beroende på körsätt och väg (stad,landsväg osv.) Det som ofast behöver bytas är castertagen, spindelleder osv så ifs är satndardslitdelar på alla bilar. Det som därimot inte är normalt men väldigt frekvent förekommande är att styrsnäckan nöts ut och bilen blir orolig under körning...den kastar lite hur som helst om man säger så...detta byte år normalt på 15000:- men om man fixar beg. oh byter själv så kommer man billigare undan. Annars har jag bara positiva erfarenheter av E34 525 M50-motorn.
Ang. priset så kan jag säga att du är lite i underkant- det finns M50 för 30000:- men är oftast inget att ha...Min var sv-såld, hade det mest i utrustningväg (tom minne i stolarna) och hade gått 23000 mil när jag gjorde mig av den för 57000:- för 1 år serdan så någonstans mellan 45-50 för ett superex men bra utrustning får du nog räkna med...pek är att du skall hålla dig borta från nyimpade M50-r då dessa OFTAST är rishögar även om de vid första ögonkastet ser suveräna ut...

fe
1.676
ferlin
Audi Q8 e-tron
Meckar i en 530xi E61 och en 320d -07 (EPA)
att en volvo 740 (om än med turbo) skulle vara roligare än en 535:a ser jag som en omöjlighet...

som någon nämnt tidigare i tråden så är även mitt tips att inte köpa den billigaste du hittar..du tjänar på att köpa en lite dyrare bil som "standarfelen" är åtgärdade på. Annars är E34 en mycket trevlig bil..komfort och sport i fin harmoni!

Raj
Well, det verkar ju bara vara en av oss som ägt båda sorter.

/ Anders

Blir jag lite rikare så skrotar jag skiten.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Förstår inte heller hur en 740 tic skulle vara roligare... har haft både gammla och nya och bror min har en 940 turbo nu... dom är för det första otroligt mycket slöare orginal och väghållningen är inte den bästa heller. Att ligga i 200+ känns inge vidare. Sen så måste man trimma måttligt mycket för att köra ifrån en 535. Min bror har nu en portad 531 topp, sportavgassytem, sportluftfilter och laddar ca 1,0bar. Han har nu en bit över 250hk och det är nu först han kör ifrån mig. ska jag göra det samma på min bil så blir nog han ifrån åkt igen.
ze
247
zeg
535d E61 -08
745i E23 -81
535i E34 -88
Kia Picanto SE2 -16
Lite tillägg. När brorsan min hade bytt luftfilter, avgassystem och chippat den drog den inte min bil. Den ska ju då ha en bit över 200hk. Men vet inte om det stämmer eller ej. Då kan man tänka på att hans bil väger ca 150kg mindre än min (med mig i väger den minst 200kg mindre)
Ba
42
Baja650
525iA -88
Ska köpa 540 e39
En sak som är standard på m20 är dålig kam och det känner man om man provkör samt hör på tickande ljud.
Gjorde själv ett klipp när jag köpte en 525iA-88 för 8000:- , dock hade kamremsspännaren gått av och alla ventiler krökts men kammen var nybytt så jag har fixat ventiler, vipparmar kamrem+spännare samt i samma veva bytt vattenpump, bromsklossar+skivor runt om och alla filter och oljor samt servat med nya stift och övrigt. Total kostnad med inköp ca 16000:- och då är bilen i mkt bra skick. Den är för övrigt svensksåld och har gått 14400mil så den borde ligga runt 30000:- i pris så för en gångs skull så har man gjort en bra bilaffär tror jag.

Rotax Power Rules
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.